Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid ujede na elektriku až 80 km

Alfa Romeo Tonale

Kromě benzínu a dieselu dostává Alfa Romeo Tonale i plug-in hybridní pohon. Kromě toho, že je s 280 koňmi nejvýkonnější verzí tohoto modelu, jako jediná má i pohon všech kol. Krátce jsme ji vyzkoušeli a tady je pět hlavních věcí, které byste o ní měli vědět.

1. Design a interiér

Test Tonale s mild-hybridem jsme vydali před pár dny, takže připomeňme jen základní věci o designu. Tonale je podle mě vzhledově mimořádně povedené auto, které v modelové řadě Alfy svébytné, ale zároveň pro značku typické. Konkrétně trojúhelníkovou maskou chladiče a registrační značkou na straně. Plug-in hybridní verze se pozná jen v detailech, jako například elektrickým znakem na zatmaveném levém zadním okně.

Krásný je i interiér kombinující digitální a analogové prvky. Grafika dvojice displejů, logika jejich ovládání, použité materiály zaslouží pochvalu. Naopak ne úplně praktické je startování tlačítkem na volantu a předimenzované páčky manuálního řazení převodovky.

2. Zavazadlový prostor

Patrně hlavní nevýhodou plug-in hybridního pohonu je zmenšení zavazadlového prostoru. Místo 500 litrů u základních verzí se tady zmenšil na pouhých 385 litrů. Zmenšení o víc než čtvrtinu je opravdu citelné. Ale opěradla zadních sedadel jdou sklápět v poměru 60:40, nechybí průvlak na lyže a páté dveře jsou elektricky ovládané.

Alfa Romeo Tonale

3. Pohon

Plug-in hybridní systém je vylepšenou verzí pohonu použitém v Jeepu Compass. Kombinuje přeplňovaný benzínový čtyřválec 1.3 MultiAir o výkonu 180 koní s 6stupňovou automatickou převodovkou pro pohon předních kol a elektromotor s výkonem 121 koní a točivým momentem 250 Nm pro pohon zadních kol. Dohromady je maximální systémový výkon 280 koní. Lithium-iontová baterie s kapacitou 15,5 kWh poskytuje elektrický dojezd přes 80 km v městském cyklu a více než 600 km v kombinovaném provozu. Abyste dosáhli papírové spotřeby 1,14 l/100 km, musíte samozřejmě pravidelně nabíjet. Se 7,4 kW nabíječkou trvá plné nabití baterie méně zhruba 2,5 hodiny.

4. Jízda

S nabitým autem je výkon opravdu znát, Tonale díky němu dokáže zrychlit na stovku za 6,2 sekundy. Zrychlování je plynulé a přepínání mezi jednotlivými možnostmi pohonu se neprojevuje žádným cukáním. S vybitou baterií sice výkon o něco klesá, ale Tonale jede pořád pěkně. Odhlučnění je perfektní, jak od motoru, tak od podvozku. V testu mild-hybridu jsem konstatoval, že podvozek je nastavený na mnohem vyšší výkony než 118 kW, kterými disponuje 1,5litrový benzínový čtyřválec. A plug-in hybrid takový výkon má.

Zadní náprava byla přepracována, aby maximálně eliminovala vyšší hmotnost, konkrétně 1835 kilogramů. Ta samozřejmě ale úplně eliminovat nejde. S klasickým silným benzínovým motorem si troufám říct, že by Tonale bylo nejsportovnějším SUV na trhu. Takhle si ten titul nárokuje spíš Cupra Formentor VZ5. Ale přesto je jízda s plug-in hybridním Tonale opravdovým zážitkem. Volič jízdních režimů přepnete do sportovního módu, auto ztuhne a uvolní svůj maximální výkonový potenciál. Spolu s perfektním strmým řízením tak máte z auta v zatáčkách pocit, že řídíte spíš nějaký sportovní hatchback než SUV. Další výhodou je samozřejmě pohon všech kol při jízdě na nezpevněném povrchu, například v zimě na sněhu.

Alfa Romeo Tonale

5. Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid: Cena

Tonale nejlevněji koupíte za 912 tisíc korun. Plug-in hybrid pak startuje na částce 1 289 000 Kč. Pořídili byste si ho? Dejte nám vědět.

Martin Šidlák