První jízda s BMW 5 na českých silnicích: To se povedlo!

BMW 5, BMW i5

Sedm generací, 50 let na trhu a více než 10 milionů prodaných kusů – taková je historie BMW 5, které se právě začíná prodávat v úplně nové osmé generaci. Po celou dobu je řada 5 typická tím, že přináší kombinaci výkonu, elegance a technologických inovací. Ani novinka na tom není jinak.

Postavit novou generaci BMW 5 je pro oddělení vývoje mnohem těžší úkol než u většiny ostatních aut. Je to jak procházka minovým polem. Musíte totiž udělat moderní auto, které ale zároveň uspokojí konzervativní zákazníky. Udělat ho jiné než dřív, ale aby si s ním zákazník minulé generace hned rozuměl. Udělat auto maximálně komfortní, ale zároveň nepřipravit majitele o radost z jízdy. A k tomu všemu se popasovat s emisními omezeními. Tak hned na úvod musím říct, že to všechno se povedlo.

BMW 5 pořádně vyrostlo

BMW 5 je zatím k dispozici jako sedan a nová generace především pořádně vyrostla. Do délky o 97 milimetrů na 5060 mm, do šířky o 32 milimetrů na 1900 mm a do výšky o 36 milimetrů na 1515 mm. Rozvor náprav byl prodloužen o 20 milimetrů na 2995 mm. Výrobce naštěstí nepodlehl lákání udělat ledvinky na přední masce co největší, jako jsme to u pár modelů BMW z nedávné doby viděli. Mřížka chladiče je jen o něco větší než dřív, nově tvarované jsou přední světlomety, ale celkově je jasně patrný odkaz předchozí generace. Design auta je minimalistický a prostý jakýchkoli divokých tvarů, což nejvíc vynikne při pohledu zboku. Zůstala i hodně dozadu posunutá kabina, což v kombinaci s dlouhou kapotou působí opravdu dynamicky.

Interiér pro vegany

Větší vnější rozměry se samozřejmě pozitivně projevily i v interiéru, který je jednoduše velkorysý. Tradičně pro prémiovou značku působí vše velmi elegantně a moderně a použité materiály jsou kvalitní. Novinkou je výplň Veganza. Název ne nadarmo odkazuje na veganství. Veganza je materiál s vlastnostmi podobnými kůži. Je použit na sedadla, palubní desku, výplně dveří a dokonce i na volant. 

Opěradla zadních sedadel jsou nyní sériově dělená v poměru 40:20:40. Zavazadlový prostor má celkový objem 520 litrů. Tento objem je k dispozici také u plug-in hybridních verzí, jen u elektrické varianty je to 490 litrů.

Palubní deska je kompletně nová a má víc z řady 7 než z předchozí generace řady 5. Zmizela naprostá většina tlačítek a skoro vše se ovládá dotykem. Dominuje zde 12,3palcový přístrojový panel za volantem a centrální displej s úhlopříčkou 14,9 palce, které jsou propojené do jedné digitální zobrazovací jednotky s vysokým rozlišením. Na to si stávající zákazníci budou muset asi chvilku zvykat, ale digitalizace tady proběhla s rozumem.

Byť většina ovladačů je dotykových, tak třeba ty pro ovládání klimatizace mají své pevné místo pod středovou obrazovkou a není tak třeba složitě proklikávat v menu. Funkce infotainmentu jde kromě dotyku na obrazovku ovládat i přes tradiční kulatý ovladač mezi sedadly. Je zde i nový volič převodovky a klasický ovladač hlasitosti autorádia.

Domovská obrazovka trvale zobrazuje navigační mapu a dlaždice rychlé volby. V autě je vestavěná SIM karta pro online připojení, ale pokud si zákazník dokoupí ještě svoji fyzickou další SIM kartu2, může ve voze přehrávat třeba videa z Youtube. Novinkou je také herní aplikace AirConsole, na které – samozřejmě, když auto stojí – třeba na nabíječkce – můžou přes telefon hrát až dva hráči jednu z desítky her.

Diesel, benzín, plug-in hybrid, elektro…

Výčet pohonných jednotek je delší než je dnes obvyklé. Základem nabídky jsou sice dva ryze elektrické pohony, z nichž jeden označený sportovním písmenem M nabídne výkon 440 kW, nechybí ale ani klasické benzínové a dieselové čtyřválce, příští rok se chystá i vznětový šestiválec, plug-in hybrid a elektrická varianta s pohonem všech kol. Standardem všech verzí je nová osmistupňová sportovní převodovka Steptronic.

Oblíbenou verzí určitě bude jeden ze startovních motorů označených 520d, nebo-li nový čtyřválcový diesel o maximálním výkonu 145 kW/197 koní a točivým momentem 400 Nm. Stejně jako všechny ostatní spalovací motory i tenhle je doplněn 48voltovou mild hybridní technologií. Ta poskytuje podpůrný výkon 8 kW/11 k a generuje maximální točivý moment 25 Nm.

Jednoduše řečeno – pomáhá spořit palivo a naopak přidávat výkon v případě potřeby. Díky skvěle odhlučněnému interiéru o motoru prakticky po většinu času skoro nevíte, a auto si pluje silnicí se spotřebou kolem 6 litrů. Ale po sešlápnutí plynového pedálu se agregát rád nechá vytočit do vyšších otáček a pomůže vám bezpečně zrychlovat a předjíždět.

Vrcholným M modelem je elektromobil

Druhou pohonnou jednotkou, kterou jsme v rámci prezentace vyzkoušeli, je ryze elektrická varianta BMW i5 eDrive40 s jedním elektromotorem umístěným na zadní nápravě. Vyznačuje se výkonem 250 kW/340 k a maximálním točivým momentem 400 Nm, který může krátkodobě díky funkcím Sport Boost nebo Launch Control narůst na 430 Nm. Pro zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje 6,0 s a dokáže vyvinout maximální rychlost 193 km/h.

Kombinovaná spotřeba elektřiny podle WLTP činí 19,5–15,9 kWh/100 km. Na nedostatek síly tak nemůžete stěžovat ani v této verzi, navíc je jízda logicky ještě tišší, což samozřejmě hrozí snadným překročením povolené rychlosti. Majitel by neměl být moc omezen ani v dojezdu, protože ten je s baterií o kapacitě 81,2 kWh papírově 477 až 582 kilometrů. Baterii lze standardně nabíjet střídavým proudem o výkonu až 11 kW, volitelně až 22 kW. Stejnosměrným proudem pak výkonem až 205 kW.

Čtyři podvozky na výběr

Nejtěžší úkol čekal tradičně podvozkáře – sladit zákazníky očekávaný prémiový komfort se sportovními ambicemi některých z nich. Ve srovnání s předchozí generací se zvětšil rozchod kol na přední i zadní nápravě, hmotnost se rozložila v poměru téměř 50:50, podvozek se odlehčil a zároveň zpevnil. Pro každou motorovou verzi se proto podvozek ladil zvlášť.

A povedlo se, takže jak spalovací, tak elektrické verze nabídnou perfektní jízdní vlastnosti. Na výběr je kromě základního podvozku s variabilním sportovním řízením ještě podvozek sportovní, adaptivní s natáčením zadních kol nebo adaptivní s aktivními stabilizátory navíc. Ten je určen pro nejvýkonnější elektrickou verzi M. K tomu přidejte sportovní řízení s velmi strmým převodem, měnícím se podle úhlu natočení volantu. Výsledek asi nemohl být lepší.

BMW řady 5 se stalo automobilovou legendou. Proto musí bavorský výrobce s každou další generací vycházet vstříc vkusu a požadavkům nejen stávajících, ale i nových zákazníků. A nové generaci se to podařilo – hrdě může nosit modrobílou vrtuli na kapotě.

Základní cena je 1 212 975 Kč (1 467 700 s DPH) pro variantu 520i. Diesel 520d pak stojí od 1 260 248 Kč (1 524 900 s DPH), i5 eDrive40 od 1 446 116 Kč (1 749 800 s DPH). Většina českých zákazníků nejspíš zvolí 520d, od příštího července pak nejspíš šestiválcovou 540d xDrive.

Martin Šidlák

Martin Šidlák