Test Volkswagen ID.7: Elektrický Passat se povedl

test volkswagen ID.7

Test Volkswagen ID.7. Téměř současně s novou generací Volkswagenu Passat byl zahájen i prodeje elektrického liftbacku Volkswagen ID.7. Spalovací Passat se ale bude prodávat jen ve verzi kombi. ID.7 by se tak vlastně měl stát elektrickou náhradou ikonického německého manažerského modelu pro novou dobu. Má šanci?

Volkswagen byl v elektromobilitě vždy velmi ambiciózní. Start se mu ale úplně nepovedl a ID.3 neslavilo takový úspěch, jak si automobilka představovala. Zabrzdil ho zejména lacině vypadající interiér a ne úplně dokonalý software. Dnes po modernizaci už je to mnohem lepší, ale ani větší ID.4 a ID.5 se nejspíš neprodávají tak, aby s tím v centrále mohli být spokojeni. Vylepšit by to měl nový model ID.7.

Abychom byli korektní a vyjasnili si to hned na začátku – není reálné, že všichni, kdo vlastnili a byli spokojeni s Passatem, teď automaticky usednou do ID.7. Passat si buduje svoje jméno už od roku 1974 a i v Česku byl dlouhá léta synonymem pro manažerské auto. Nebudeme se pouštět do hodnocení elektromobility jako takové, pojďme zhodnotit ID.7 jako auto pro člověka, který chce elektromobil a hledá auto velikosti Passatu.

Test Volkswagen ID.7: 532 litrů dobrých

Bez čtyř centimetrů pětimetrový vůz je dokonce o pár milimetrů delší než aktuální Passat kombi. O designu si musíte jako vždy udělat názor hlavně sami. ID.7 nese typické designové znaky elektrických volkswagenů, ale díky svébytné karoserii má svůj vlastní styl. Dominantní jsou na autě hlavně světelné pruhy po celé šířce vozu vpředu i vzadu. Zboku pak zaujme dlouhá kapota, strmě skloněné čelní sklo a chromovaná lišta táhnoucí se po celém obvodu střechy. V kombinaci s velkými koly tak ID.7 vypadá za mě velmi dobře.

Dlouhý rozvor 2971 mm umožnil dát dost prostoru nejen cestujícím, ale i zavazadlům. Páté dveře skrývají prostor o základním objemu 532 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel až 1586 litrů. Nejsou to nijak šokující čísla, nový Passat ve verzi kombi nabídne v základu 690 litrů, ale i do kufru elektrického ID.7 se zavazadla průměrné rodiny pohodlně složí. Nabíjecí kabely jdou uložit pod podlahu zavazadlového prostoru. Schránku pod přední kapotou ale nečekejte.

Interiér: 15palcový dotykový displej

Zdlouhavé klikání a hledání v menu je podle mě během jízdy nebezpečné, Volkswagen ale aspoň nahoru na obrazovku umístil ikony oblíbených funkcí, takže cestu k těm nejpoužívanějším funkcím si můžete tímto způsobem zkrátit. Přístrojový štít je sice malý a informace na něm nejdou měnit, ovšem v kombinaci se standardně dodávaným head-up displejem to vlastně ani nevadí – všechny hlavní informace včetně rychlosti a stavu nabití baterie i dojezdu v kilometrech máte stále na očích.

test Volkswagen ID.7

Interiér na rozdíl od prvního ID.3 vypadá na pohled velmi dobře, použity jsou kvalitní materiály a třeba sedadla mají certifikát AGR pro zdravá záda, takže zajišťují pohodlí i na dlouhých cestách. Palubní deska je podle očekávání plně digitální s centrálním 15palcovým dotykovým displejem, přes který se ovládají prakticky veškeré funkce. Postrádám sice klasické tlačítkové ovládání klimatizace, ale musím říct, že rychlost a přehlednost centrální obrazovky je zatím tím nejlepším, co jsem u Volkswagenu viděl.

Volič směru jízdy je na páčce vpravo od volantu, a stejně jako to mají i jiné dřívější elektromobily Volkswagen, pro jízdu není nutné startovat motor stisknutím tlačítka, stačí jen otočit volit převodovky na D nebo R. Je to rychlé a pohodlné, ale musíte si zvyknout, že ovládání stěračů se přemístilo na levou páčku pod volantem. Celkové ergonomii interiéru toho nejde moc vytknout, s výjimkou jedné věci, a to je u Volkswagenu už dříve používané řešení stahování oken, kdy jsou k tomu určena pouze dvě tlačítka na dveřích, a to, jestli ovládáte přední nebo zadní okna, měníte stiskem třetího tlačítka.

Jediná verze pohonu

Pro pohon můžete momentálně vybírat jen z jedné jediné verze, a to elektromotoru o maximálním výkonu 210 kW, točivém momentu 545 Nm spojenému s pohonem zadních kol a baterií o kapacitě 82 kWh. To slibuje dojezd až 621 kilometrů na jedno nabití. Do konce letošního roku nabídku rozšíří ID.7 Pro S s ještě delším dojezdem a rychlejším nabíjením, sportovní ID.7 GTX s pohonem všech kol a také kombi verze Tourer.

Na stovku auto z nuly zrychlí za úctyhodných 6,9 sekundy. Jízda je tichá a dynamická, jak od elektromobilu očekáváte, zároveň nepostrádá dostatek komfortu na různých typech nerovností. I když není mistrem v řezání zatáček, i tam poskytne vůz řidiči jistotu bez velkých náklonů karoserie. Jen jsem necítil moc velký rozdíl v nastavení různých jízdních režimů. Co ale potěší toho, kdo je připravený na užívání elektromobilu, to je nabíjení. Maximální nabíjecí výkon je až 170 kW. Nabití z 10 na 80 % tak trvá tímto způsobem zhruba půlhodinku.

test Volkswagen ID.7

Nechybí možnost předehřátí baterie, a to buď manuálně v menu nebo automaticky zadáním konkrétního nabíjecího bodu v integrované navigaci. Auto má i rekuperační režim B, ale jeho intenzitu nelze nastavit. Oficiální kombinované spotřeby 14,1 – 16,3 kWh/100 km se mi dosáhnout nepovedlo, ale dostat se pod dvacet žádný problém není. To je velké zlepšení třeba proti ID.4. Já konkrétně jsem jezdil za zhruba 18 kWh/100 km, a to vedla velká část trasy po dálnici.

Kdo chce v dnešní době elektromobil, tak s VW ID.7 může být plně spokojený, oproti dosavadním elektromobilů této značky jde o obrovský skok vpřed. Na Volkswagen ID.7 si přichystejte nejméně 1 479 900 Kč. To není málo, ale v této ceně dostanete v podstatě komplet celou výbavu, třeba tepelné čerpadlo, head-up displej, navigaci, parkovací asistent pamětí, 360° kameru, 3zónovou klimatizaci Climatronic, vyhřívaná přední sedadla nebo prodlouženou záruku na 3 roky/90 000 km. Vylepšit si vůz můžete v podstatě jen lepšími koly nebo v rámci pár výbavových paketů. 

Martin Šidlák

Technické údaje: Volkswagen ID.7 Pro

Cena:    1 223 058 Kč (bez DPH)
Elektrický pohon
Maximální výkon: 210 kW
Max. točivý moment: 545 Nm
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s
Kombinovaná spotřeba: 14,3 kWh/100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 4961 / 1862 / 1534 mm
Rozvor: 2971 mm
Zavazadlový prostor: 532 l