Test Suzuki Vitara 2024: V jednoduchosti je krása
Test Suzuki Vitara 2024. Suzuki Vitara je symbolem bezproblémového kompaktního SUV pro lidi, co nechtějí tak úplně jít s davem. Vitara dovedně maskuje svůj věk, a i přes určité zdražení si ve srovnání s konkurencí drží férovou cenu.
Na začátek si pojďme přiznat jedno – Suzuki Vitara už má svůj věk, současná generace je na trhu už zhruba deset let. Letos na jaře si prošla dalším faceliftem a díky tomu se jí daří držet krok s dobou. Naopak sázka na prověřenou techniku může být pro mnohé zákazníky přitažlivá. Vitara je na českém trhu dlouhodobě druhým nejprodávanějším modelem značky a prodejní čísla rozhodně neklesají, spíš naopak. Loni se prodalo skoro tisíc kusů (mimochodem skoro stejně jako třeba Volkswagenu Passat), což je o zhruba čtyři stovky víc než v roce 2022 a letošní číslo opět míří k tisícovce.
Popularitou tak důstojně navazuje na kdysi absolutně nejpopulárnější model značky v Česku – SX4. To už před lety nahradila v podstatě dvě auta: S-Cross a právě Vitara, která se proti dřívějším generacím, které mohly být až 7místné, o něco zmenšila. Oba vozy si jsou rozměrově poměrně dost blízko, ale vzhledem k tomu, že jde o dva nejprodávanější modely značky v Česku, to funguje. Vitara je o 120 mm kratší, má o 100 mm kratší rozvor, ale je o 20 mm vyšší. S-Cross má navrch i ve velikosti zavazadlového prostoru (430 vs 362 litrů ve stejné motorizaci).
S-Cross působí vzhledově víc městsky, Vitara si proti tomu částečně zachovala své původní offrodové rysy a nevypadá jako rodinný hatchback na chůdách. Po faceliftu dostala Vitara upravenou, leskle černou masku chladiče. Upravené světlomety dávají autu přimhouřený výraz, nově umístěná jsou i světla pro denní svícení. Na sportovním vzhledu pak autu přidávají vystouplé lemy blatníků a stoupající linie přes boční dveře až po zadní blatník. Zákazníci si mohou vybrat z deseti odstínů laku karoserie, pět je dostupných v jednobarevném provedení a pět ve dvoubarevném. Novinkou je tmavě šedá metalíza a kombinace tmavě modrého laku s černou střechou.
Test Suzuki Vitara: V interiéru skoro vše při starém
Faceliftem je poznamenán také interiér, ale v něm je patrně největší slabina faceliftované Vitary. Základ palubní desky zůstal stejný s klasickým panelem přístrojových budíků. Ty jsou krásně přehledné, překvapí ale to, že palubní počítač mezi budíky se neovládá na volantu, ale poněkud archaickou tyčinkou v přístrojovém štítu. Nová je 9palcová obrazovka multimediálního systému. Kvůli staré koncepci palubní desky je ovšem umístěna poněkud nízko, až pod výdechy klimatizace, tedy pod zorným polem řidiče, což není úplně praktické.
Displej nabízí dnes tolik žádané propojení s chytrým telefonem přes rozhraní Apple CarPlay a Android Auto, které probíhá bezdrátově, ale v autě najdete pouze jeden USB vstup, a to mezi předními sedadly, a ještě jde o starší USB-A, což asi uživatele dnešních chytrých telefonů zrovna nepotěší. Moc fajn naopak je klasické ovládání klimatizace fyzickými ovladači, takže teplotu nebo intenzitu větrání nastavíte velmi snadno dvěma kolečky.
V kabině použité materiály jsou spíš levnější a jednoduché, ale dobře zpracované. Pro cestující je dostatek místa hlavně v podélném směru, limitem pro vyšší lidi bude hlavně prostor nad hlavou ve druhé řadě, pro ně je rozhodně lepší zvolit auto bez panoramatické střechy, která pár centimetrů ubírá. Přiměřený je zavazadlový prostor o základní velikosti 362 litrů v případě naší testované motorizace 1.4. Tzv. Strong hybridní varianta pohonu má kufr velký jen 289 litrů.
Zavazadlový prostor sice nějakými organizačními prvky nehýří, stejně jako u většiny jiných japonských aut, ale je zde aspoň jeden háček na tašku, dva malé úložné prostory na stranách a 12V nabíječka. Skvělé je, že podlaha má dvojité dno, které umí vyrovnat schod vzniklý po sklopení opěradel zadních sedadel, případně vytvořit zakrytý odkládací prostor o výšce něco přes 10 centimetrů. Pod podlahou je vždy lepící sada, rezervní kolo si zájemci mohou objednat netradičně jen přes originální příslušenství.
Hlavní novinky jsou ale neviditelné. Především z legislativních důvodů dostala Vitara pět nových nebo výrazně přepracovaných funkcí. Patří sem třeba nový systém nouzového brždění, který má delší dosah a reaguje i na objekty blížící se zboku, systém sledování únavy řidiče, adaptivní tempomat a samozřejmě systém rozpoznávání dopravních značek spojený s upozorněním na překročení povolené rychlosti. Nad centrální obrazovkou jsou na první pohled tři kruhové výdechy klimatizace, bližší pohled ale odhalí, že prostřední otvor není klimatizační, ale je v něm skrytá kamera, která monitoruje únavu řidiče.
Dva motory na výběr
Motory jsou na výběr dva, oba benzínové. V případě motoru 1.5 jde o hybrid s výkonem 75 kW, který Suzuki nazývá Stron hybrid. Trochu překvapivě je ale levnějším základem výkonnější agregát 1.4 BoosterJet spojený s 48V mild-hybridním systémem o výkonu 95 kW. Na stovce je za 9,5 sekundy (v případě verze s pohonem předních kol), hybrid až za 12,7 sekundy. A přitom rozdíl ve spotřeba je minimální. Papírově jezdí mildhybridní předokolka za 5,3 l/100 km, hybridní za 5-5,1 l. V případě čtyřkolky je dokonce mildhybrid úspornější – 5,4 l proti 5,6 l/100 km.
Bude tak asi jasnou většinovou volbou českých zákazníků. Je osazen přímým vstřikováním, turbodmychadlo mezichladičem stlačeného vzduchu zase zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách. Je spojen se 6stupňovým manuálem, který má ideální přesně dráhy. Mild-hybrid pomáhá při rozjezdech i při zrychlování obecně. Auto není žádný sportovec, ale dynamika je v případě potřeby slušná, díky maximu točivého momentu 235 Nm v rozmezí 2-3000 otáček. Vitara ale umí jezdit i úsporně. Udržet spotřebu pod šesti litry není žádný problém.
Podvozek je příjemný, nekope do zad na nerovnostech, takže díry spíš slyšíte, než cítíte. Jistý si je i v zatáčkách, kde se naklání minimálně. Zkrátka solidní standard. Pro Vitaru se ale hodí pohon všech kol, který také nabízí jako jedno z mála aut své kategorie. S tímto pohonem pak hravě zvládne i různé druhy nezpevněných cest, a prvním limitem tak bude nejspíš světlá výška 175 mm. A navíc dostanete i možnost volby jednoho ze čtyř jízdních režimů.
Facelift přinesl určité zdražení. Vitara se tak cenově nemůže měřit s konkurenty typu Dacia Duster nebo MG ZS. Ale zdražení jde na účet popsaných novinek, tedy hlavně nového infotainmentu a bezpečnostních asistentů. Startovní cena tak je 552 900 Kč s mild-hybridem a manuálem. V tom dostanete s infotaimentem i zadní parkovací kameru, automatickou klimatizaci, bezklíčové startování nebo dešťový senzor.
V nové Vitaře dostane zákazník celkem prostorného a úsporného společníka, na kterém jsou jeho léta znát jen v několika detailech. Nespornou výhodou je také její dobrá pověst. Vitara patří z hlediska poruchovosti mezi nejspolehlivější auta své kategorie. V jednoduchosti je zkrátka někdy krása.
Martin Šidlák, foto: Suzuki
Technické údaje: Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet
Cena: 456 942 Kč (bez DPH)
Benzínový mild-hybridní pohon
Maximální výkon: 95 kW / 5500
Max. točivý moment: 235 Nm / 2000-3000 ot.
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Kombinovaná spotřeba: 5,3/100 km
Emise CO2: 119-120 g/km
Délka/šířka/výška: 4185 / 1775 / 1600 mm
Rozvor: 2500 mm
Zavazadlový prostor: 362 l