Test Hyundai Tucson: Tak se dělá facelift
Test Hyundai Tucson. Hyundai Tucson, druhý nejprodávanější model značky v Česku, dostal facelift, který na první pohled není moc poznat. Co je úspěšné, nemá se měnit, tak Hyundai jen naslouchal zákazníkům a odstranil pár kritizovaných chyb. Až na jednu věc je tak dnes Hyundai Tucson téměř dokonalé auto, navíc stále za rozumnou cenu.
Je to zajímavá shoda okolností, ale dva nejprodávanější modely značky Hyundai se vyrábějí v české továrně v Nošovicích. Nejprodávanější i30 a druhý Tucson. A oba modely prošly krátce po sobě modernizací. Hyundai i30 jsme otestovali nedávno, teď přišel čas i na ten druhý. Tucson letos slaví už 20 let na trhu, i když jeho druhá generace z roku 2010 nesla šest let název ix35. Tehdy nešlo o moc pohledné SUV, naopak čtvrtá generace z roku 2020 znamenala technickou, ale především designovou revoluci.
Hyundai Tucson tehdy na silnici absolutně nešel přehlédnout. Po tzv. fluidním designu, o kterém jsem vlastně nikdy přesně nevěděl, co znamená, přišla revoluce. Design vozu prý tehdy nenavrhovali designéři s tužkou a skicákem, ale použili digitální geometrické algoritmy, takže finálnímu vzhledu asistoval počítač. Nejnápadnějším prvkem na autě byla maska chladiče s tzv. „parametrickými skrytými světly“. Celkem pět LED pásků na každé straně čelní masky dělalo velmi futuristický dojem a nic srovnatelného nebylo tehdy na silnicích k vidění.
Facelift tento vzhled zachoval a vypadá to stále atraktivně a výrazně. A jestliže facelift není na první pohled zvenku téměř poznat, pozorné oko ho odhalí právě v těchto parametrických světlech. Jestliže původní verze měla LED pásků pět (čtyři pod sebou a jeden na kraji), tak novinka jich má o jeden méně. Pod sebou jsou teď jen tři místo původních čtyř, a jsou větší a tím pádem i o něco výraznější. Drobné změny jsou i vzadu, spodní ochranné panely jsou třeba nově integrovány do nárazníku. Nové jsou logicky i některé designy kol a barvy laků.
Test Hyundai Tucson: Změny v interiéru
Mnohem větší změny jsou ale v interiéru. Klasický přístrojový štít a vedle samostatně stojící centrální obrazovku nahradila dvojice vzájemně na sebe navazujících 12,3palcové digitální displeje. Resp. ten centrální s integrovanou navigací je už součástí základní výbavy, ten přístrojový až od třetího stupně výbavy, v prvních dvou je 4palcový. Zatímco před čtyřmi lety se Tucson slovy výrobce „zřekl fyzických ovladačů a tlačítek“, tak facelift naopak ty nejpoužívanější rozumně vrací. Klimatizace má svůj samostatný panel, který není součástí hlavní obrazovky, a ačkoli řada jejích funkcí má digitální ovladače, teplota se opět reguluje klasickými otočnými kolečky.
Nový je i volant a v neposlední řadě ovladač automatické převodovky, který se nastěhoval vpravo na sloupek řízení. Na středové konzole je tak nyní spousta odkládacích prostor včetně bezdrátové nabíječky pro jeden mobilní telefon. Pro klasické nabíjení jsou už ve standardu určeny dva USB-C vstupy vzadu a jeden vpředu. Android Auto i Apple CarPlay lze připojit bezdrátově. Co dnešní řidiče rovněž zajímá – povinné akustické upozornění na překročení rychlosti lze jednoduše ztišit podržením tlačítka Mute na volantu. Stejně lze na volantu vypnout i asistenta pro udržování v jízdním pruhu. Z hlediska ergonomie tak faceliftovaný Tucson odstranil snad všechny chyby svého předchůdce a nejde mu tak nic vytknout.
Přední i zadní dveře se otevírají v širokém úhlu, což je dobré pro nastupování nebo umisťování dětí do dětských sedaček. Sedadla mají sice jen minimální boční vedení, ale jsou velmi pohodlná i na delších cestách. Od třetího stupně výbavy je i sedadlo řidiče výškově nastavitelné a obě přední jsou vyhřívaná. Až v nejvyšší výbavě jsou obě nastavitelná elektricky. Opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 40:20:40 a od třetího stupně výbavy je jde sklopit jedním dotykem z prostoru pátých dveří. Tím jde základní zavazadlový prostor o objemu 616 litrů u námi testované hybridn verze zvětšit až na 1795 litrů. V kufru samotném je několik háčků a držáků sítí na případné uchycení nákladu, prostor na povinnou výbavu pod dvojitým dnem a 12V zásuvka.
Široká nabídka motorizací
Opravdu široká je nabídka motorizací. Vedle základního benzinového motoru 1,6 T-GDI o výkonu 118 kW kW se do nabídky vrátila také dieselová jednotka 1,6 CRDi o výkonu 85 kW. V obou případech motory spolupracují se šestistupňovou manuální převodovkou. Tím to ale zdaleka nekončí. Ve vyšších výbavových stupních se přidávají mild-hybridní verze obou agregátů s výkonem 118 kW u benzínové a 100 kW u naftové verze. Ty je možné párovat i s pohonem všech kol nebo 7stupňovým automatem, případně obojím. Ovšem zvolit lze ještě full-hybridní pohonnou jednotku 1.6 T-GDI s výkonem 158 kW nebo plug-in hybridní agregát o výkonu 185 kW.
My jsme otestovali hybridní variantu pohonu. Hybridy poslední dobou nabírají na popularitě a do aut je nedává zdaleka jen Toyota. Povedený hybrid montuje do svých produktů třeba Renault a pozadu nezůstává ani koncern Hyundai / Kia. Hybrid měla pod kapotou už verze Tucsonu před faceliftem, ale aktuální verze mírně oslabila ze 169 na 158 kW, zato se zvýšil maximální točivý moment z 350 na 367 Nm. Zatímco klasické motory jsou spojeny se 7stupňovým automatem, full-hybrid s 6stupňovým.
Hybrid od Hyundai funguje přesně, jak má. Elektřina pomáhá nejen při rozjezdu, ale s nabitou baterií umí auto jezdit bezemisně až 50kilometrovou rychlostí, byť jen 2-3 kilometry. To se dá nejlépe využít v městském provozu, kde umí být Tucson příkladně úsporný. Spolupráce obou pohonů přináší úspory i mimo město a na dálnici. Je ale potřeba si velmi dobře rozmyslet, jestli opravdu potřebujete čtyřkolku, protože ta zvyšuje spotřebu víc než citelně. Zatímco předokolka umí po městě jezdit kolem 5 litrů, tak čtyřkolka mezi 6-7 litry. Průměrná papírová spotřeba je pak 5,6-6,1 l/100 km s pohonem jedné nápravy a 6,3-6,7 s pohonem obou náprav. A také je škoda sníženého výkonu proti verzi před faceliftem – a to je hlavní věc, kterou bych Hyundai Tucson vytknul.
Tucson není žádný závodník, ale na rodinné auto je solidně dynamický, hlavně při rozjezdech, kdy byste autu hádali víc koní, než má. Na stovce je čtyřkolka za 8,5 sekundy, předokolka ještě o tři desetiny dřív. Bonusem je pohodlný podvozek a velmi dobré odhlučnění kabiny. Pouze zrychlování v dálničních rychlostech se projevuje trochu nespokojeným bručením motoru. I přes o něco vyšší hmotnost než základní verze se auto chová předvídatelně i v zatáčkách.
Na příkladu Tucsonu by se mohlo vyučovat, jak dělat facelift. Hyundai nedělal žádné zbytečné změny pro změny, ale odstranil to, co zákazníci kritizovali. Dokázal udělat i krok zpět a vrátit fyzické ovladače tam, kde mají smysl, tedy do klimatizace. Stále si zachoval svoje přednosti, tedy prostorný interiér a velkou nabídku motorů. Hybrid by měl v autech podle představ některých šéfů autoprůmyslu nahradit diesel, a u Tucsonu by to mohlo platit. Je totiž podobně dynamický i úsporný a ve finále i levnější. 100kW diesel 1.6 CRDi s automatem vyjde ceníkově nejméně na 949 900 Kč, výkonnější hybrid na 929 900 Kč.
Když zůstaneme u hybridu, ne všichni budou chtít platit za rodinné SUV skoro milion. Hyundai ale standardně nabízí slevy, v tomto případě na 869 990 Kč, s výkupním bonusem za staré auto 839 990 Kč, s financováním Hyundai pak 809 990 Kč. Základní cena modelu s motorem 1.6 T-GDI o výkonu 118 kW je pak 649 990 Kč v akční ceně, ovšem v nejnižší výbavě Comfort, která obsahuje třeba manuální klimatizaci, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru a integrovanou navigaci s 12,3palcovým centrálním displejem. Hybrid se ale prodává až od druhé výbavy Smart, která přidává střešní ližiny, asistent pro sledování mrtvého úhlu a pro couvání, dvouzónovou automatickou klimatizaci nebo dešťový senzor. Příplatek za čtyřkolku je 50 tisíc Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV 4×4
Cena: 834 702 Kč (bez DPH)
Hybridní pohon
Maximální výkon soustavy: 158 kW / 5500 ot.
Max. točivý moment: 367 Nm / 1000-3600 ot.
Maximální rychlost: 186 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,5 s
Kombinovaná spotřeba: 6,3-6,7 /100 km
Emise CO2: 143-141515 g/km
Délka/šířka/výška: 4510 / 1865 / 1650 mm
Rozvor: 2680 mm
Zavazadlový prostor: 616 l