Test Mercedes-Benz E All-Terrain 2025: Nejlepší kombík na trhu?

Test Mercedes-Benz E All-Terrain. V době, kdy trhu vládnou SUV, se tak trochu zapomíná na kdysi populární kategorii kombíků s trochu většími terénními schopnostmi díky pohonu všech kol, vyšší světlé výšce a oplastování spodku. Jeden z mála výrobců, který tato auta stále nabízí, je Mercedes, který variantu zvanou All-Terrain nabízí jak ve třídě C, tak ve třídě E. Vyzkoušel jsem tu větší a vracet se mi ji moc nechtělo.
Nejprve trochu pohled do historie. Mercedes třídy E je esencí historie značky a středem jejího vesmíru. Tradice prémiového modelu vyšší střední třídy je u Mercedesu delší než 75 let, označení písmenem E pak nese od roku 1993, kdy došlo k přejmenování modelové linie 124. Ačkoli byl Mercedes před necelými dvěma lety posledním z trojice prémiových německých výrobců, který přišel s novou generací auta v této třídě, čekání se vyplatilo a „éčko“ bylo loni v Česku prodávanější než Audi A6 i BMW 5, nehledě na to, že získalo titul českého Auta roku.
Terénně laděné kombíky jste dříve mohli najít u několika značek, ale teď zůstává pár posledních mohykánů. Verze Scout už nenajedete ani u Škody Superb a Octavia, z ceníku zmizel i Volkswagen Passat Alltrack. Model Opel Insignia Country Tourer je mrtvý, stejně jako celá modelová řada Insignia. Audi sice má model A6 Allroad, ale verze A4 Allroad už ve svém nástupci A5 nepokračuje. Automobilky k tomu vede jednak snaha škrtnout z nabídky a vývoje modely s vysokým číslem CO2, ale i menší zájem zákazníků. Ale Mercedes-Benz E All-Terrain dokazuje, že i když se lidé v SUV cítí díky vyšší stavbě karoserie bezpečněji, terénní kombík je praktičtější a má i lepší jízdní vlastnosti.
Test Mercedes-Benz E All-Terrain: Delší než Superb Combi
Mercedes-Benz si naštěstí uvědomuje, že ne každý, kdo potřebuje vyšší podvozek a pohon všech kol, touží po SUV. All-Terrain proto kombinuje robustnější vzhled s tradiční elegancí třídy E. Oproti běžnému kombi dostal o 46 milimetrů zvýšenou světlou výšku, černostříbrné oplastování lemující spodní část karoserie a specifickou masku chladiče s motivem hvězd, které najdete i v čelních a zadních světlometech. S délkou 4960 mm, což je skoro o 6 centimetrů víc než Škoda Superb Combi, působí auto na silnici majestátně, ale zároveň neokázale – žádné přehnané agresivní rysy, žádné zbytečné svaly. Zatímco některá SUV se snaží vypadat jako terénní monstra, All-Terrain prostě působí jako kombík, který se nebojí sjet z asfaltu.

Uvnitř vás čeká přesně to, co od Mercedesu očekáváte – prémiová atmosféra, špičkové materiály a technologie na úrovni. Palubní deska propojuje digitální přístrojový štít, centrální displej a volitelný displej spolujezdce. Ten na něm může hrát hry, pořizovat si selfie fotky nebo vést konferenční hovor. Vidí ji ale jen spolujezdce, směrem od řidiče je jen černá plocha. Jde o příplatkovou výbavu, lze zvolit i klasický povrch palubní desky bez dodatečného displeje, jako tomu bylo v testovaném voze.
Ovládání je intuitivní a systém patří k nejlepším na trhu, i když dotyková tlačítka na volantu vyžadují trochu trpělivosti. Problémem kompletně digitálního ovládání obecně je proklikat se nabídkou menu tam, kam chcete. To je paradox dnešní doby, že telefon v ruce držet za jízdy nesmíte, ale mačkat tablet mimo zorné pole bezpečnostním normám neodporuje. Infotainment ve třídě E je ale velmi přehledný, s velkými a logicky uspořádanými ikonami. Třeba povinný asistent čtení dopravních značek s upozorňováním na překročení rychlosti lze vypnout stiskem jedné ikony na hlavní obrazovce.

Mercedes se snaží používání infotainmentu uživatelům ulehčit také pomocí tzv. rutin. Každý si tak může vytvořit svůj vlastní sled úkonů, které dělá pravidelně. Mercedes pracuje i na využití umělé inteligence, aby se vůz naučil, jaké komfortní systémy používají cestující opakovaně a podle toho nastavil novou rutinu. Systém umí reagovat i na hlasové pokyny, a zvýšit vám teplotu, říct kolik je hodin, nebo i vtip. Verze All-Terrain není v interiéru nijak odlišená od běžného vozu třídy E, jednu věc ale najdete v infotainmentu, kde si můžete nastavit terénní zobrazení s informacemi o náklonu, nadmořské výšce apod. Nechybí ani tzv. průhledná kapota, díky které vidíte, co se nachází pod předními koly.
Zavazadlový prostor má v základu 615 litrů, po sklopení sedadel roste na 1 830 litrů. Pokud byste si koupili plug-in hybridní variantu, počítejte s tím, že baterie sebere ze základních objemu citelných 160 litrů. Proti SUV je bonusem nižší nákladová hrana, což oceníte při nakládání těžších věcí. Za zmínku stojí i opravu rychlé otevírání elektricky ovládaných pátých dveří.

Zmíněný plug-in hybrid je sám o sobě zajímavý, protože unikátně kombinuje elektrický pohon nikoli s obvykle používaným benzínovým, ale naopak dieselovým motorem. Díky velké baterii slibuje elektrický dojezd až na hranici 100 kilometrů, což může některým uživatelům dávat smysl. Jinak ale můžete mít All-Terrain s motorem 220 d o výkonu 145 kW, 450 d o výkonu 270 kW či benzínovým pohon 450 o výkonu 280 kW.
Do našeho testu dorazil naftový šestiválec 450 d s mild-hybridní technologií, který na všechna kola umí poslat maximální točivý moment 750 Nm. Spojený je s 9stupňovým automatem. A dokazuje, jak jsou dnešní dieselové motory i se šesti válci tiché a úsporné. Podobně dobrou zkušenost mám s dlouhodobě testovaným BMW 540d. S oběma vozy dokážu jezdit s dlouhodobou spotřebou kolem 6,5 litru, což je v případě Mercedesu prakticky normovaná WLTP spotřeba. Jde o ideální pohon na dlouhé cesty, s 66litrovou nádrží budete atakovat dojezd jednoho tisíce kilometrů. Vozit s takovým autem děti dva kilometry do školy je ale nesmysl. V takových podmínkách ani nevyužijete na kombík této velikosti celkem dramatické zrychlení na stovku za rovných pět sekund.

Hlavní předností vozu je ale nejspíš vzduchový podvozek, díky kterému auto doslova žehlí všechny nerovnosti silnic a ani velké díry ho nerozhodí. V zatáčkách se chová jistě, náklony karoserie jsou minimální a čtyřkolka 4MATIC znamená dostatek trakce na každém povrchu. A pokud sjedete z asfaltu úplně, podvozek umí zvýšit světlou výšku o 3,5 centimetru a zapnout si k tomu můžete i off-road režim. Pokud tedy budete chtít auto se základní cenovkou kousek pod dvěma miliony korun trochu trápit, nebo jste si ho koupili jen na ozdobu.
Mercedes-Benz E All-Terrain je perfektní volbou pro ty, kteří hledají komfortní a praktický vůz, ale nechtějí SUV. Takových lidí ubývá, ale vězte, že takovýhle kombík nabízí lepší jízdní vlastnosti na silnici, nižší spotřebu a stále dostatek schopností mimo asfalt. Jeho hlavní nevýhoda? Pro někoho možná cena. Základní verze 220 d All-Terrain začíná na 1 860 900 Kč, námi testovaný šestiválec pak koupíte od 2 334 090 Kč. Ale za tu částku dostanete jedno z nejlepších kombi na trhu – a možná posledního mohykána svého druhu.
Martin Šidlák










Cena: 1 929 000 Kč (bez DPH)
Dieselový pohon
Maximální výkon: 270 kW / 4000 ot.
Max. točivý moment: 750 Nm / 1350 – 2800 ot.
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5 s
Kombinovaná spotřeba: 6,2 – 6,9 l/100 km
Emise CO2: 163-181 g/km
Délka/šířka/výška: 4949 / 2065 / 1497 mm
Rozvor: 2961 mm
Zavazadlový prostor: 615 l