První jízda / Test Alpine A290: Elektrický hothatch, tak jiný než Renault 5

Alpine A290

První jízda / Test Alpine A290: První elektromobil francouzské značky Alpine je zábavným malým autem, které má být rychlé, vzhledově atraktivní a cenově dostupné. Jak se to povedlo, jsme zjišťovali během prvních kilometrů na českých silnicích.

Pro Čechy je značka Alpine známá hlavně z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje, kdy vozy právě téhle značky stíhaly Luďka Sobotu v závodu kolem Konopiště. Oficiálně se tady Alpine začala prodávat teprve nedávno, a to pouze s jediným modelem – benzínovou A110. Teď je k dispozici i další model, malý elektrický hothatch Alpine A290. Ale zatímco A110 je svébytným sportovním autem, A290 je technickým dvojčetem Renaultu 5, se kterým patří do stejného koncernu. 

Nestává se často, aby titul Evropského auta roku získaly dva modely. V minulosti se to stávalo vlastně jen u vozů značky Opel, kdy ho získaly společně s Opelem i sesterské modely Vauxhall nebo Chevrolet. Pro rok 2025 se na prvním místě v anketě umístila také dvě auta ze stejného koncernu, a to Renault 5 a Alpine A290. První jsme projeli na českých silnicích nedávno, druhý jen týden po něm.

Alpine A290

Už Renault 5 budí svým vzhledem pozornost, a Alpine A290 je ještě výraznější. Základní tvary karoserie o délce necelé 4 metry (3990 mm) jsou logicky stejné, včetně třeba atypicky tvarovaných světlometů, které mají evokovat oči. Ale LED světla denního svícení, jež jsou u Renaultu 5 umístěna dole v nárazníku, jsou tady zasazena vedle a jen o něco níže, než ty hlavní, aby auto mělo čtyři čelní světlomety typické pro Alpine. Navíc mají zajímavý tvar kříže, což je odkaz na dřívější vozy rallye, které měly takto přelepená skla, aby se při rozbití nerozsypaly. Teď jde ale jen o designový prvek.

A o 60 mm je proti Renaultu 5 zvětšený rozchod kol, takže auto je šířeji rozkročené. A proti Renaultu 5, který má vždy 18palcová kola, tak Alpine má naopak vždy 19palcová. Liší se i nárazníky, Alpine má svalnatější lemy blatníků, specifickou barvu karoserie Alpine Vision Blue a některé další designové doplňky, ale příbuznost obou aut je i tak patrná na první pohled.

Alpine A290: Úpravami interiéru to teprve začíná

Stejné základy má rovněž vnitřní prostor. Obě auta sdílejí stejný zavazadlový prostor o velikosti 326 litrů i palubní desku s 10palcovým přístrojovým štítem a 10palcovým centrálním displejem. Interiér je laděný do tmavě modré barvy a vůz dostal specifický tříramenný sportovní volant se širokým věncem, potaženým kůží Nappa. Obsahuje několik specifických hliníkových tlačítek inspirovaných světem Formule 1.

Vlevo se nachází otočný ovladač pro nastavení úrovně rekuperace, vpravo různé jízdní režimy a nad ním červené tlačítko OV pro okamžité zvýšení výkonu. Na volantu jsou také ovládací prvky jízdních asistentů, telefonu, hlasového asistenta a režimu zobrazení přístrojů. Speciální jsou dle očekávání i sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. Další změnou proti Renaultu 5 je volič převodovky. R5 ho má na páčce vpravo pod volantem, A290 má tři velká tlačítka na středovém tunelu – opět ale chybí parkovací poloha P.

Alpine A290

Zatímco Renault 5 je nabízen ve dvou verzích elektromotoru o výkonu 90 a 110 kW (na některých trzích je základem motor o výkonu 70 kW), tak Alpine A290 disponuje pohony o výkonech 130 nebo 160 kW, s točivým momentem 285 nebo 300 Nm. Pohon je vždy spojen s větší baterií o využitelné kapacitě 52 kWh. Výrobci se i tak povedlo dostat se s váhou pod 1,5 tuny, konkrétně na 1479 kilogramů. Díky tomu auto zrychlí na stovku za 6,4 v silnější variantě a za 7,4 s v té slabší. Oproti „pětce“ je ale o něco vyšší spotřeba 15,9-16,6 kWh/100 km, „pětka“ se vejde pod 15. A dojezd je u silnější verze 364, u slabší 380 km.

Když sešlápnete plynový pedál, je výkon v podstatě takový, jaký očekáváte od auta s tolika kilowattami a váhou pod 1,5 tuny. Zrychlení sice není nijak brutální, ale nástup síly je velmi rychlý, můžete si krátkodobě pomoct stiskem červeného tlačítka Overtake, což znamená zvýšení výkonu na maximálních 160 kW. Na displeji přístrojů se vám zobrazí animace symbolizující rychlost a ukazatel zbývající časové rezervy, zatímco na centrálním displeji se objeví dynamická animace. Vše doprovází umělá zvuková kulisa, k dispozici jsou dvě speciálně vytvořené možnosti, ale lze je úplně vypnout. ESP nejde samostatně vypnout, vypíná se automaticky jen v režimu Sport, ale bez zásahu řidiče. V jiných režimech jde vypnout jen protiprokluz.

Alpine A290

Specificky byl odladěn podvozek. Má třeba specifické přední a zadní stabilizátory a také hydraulické dorazy tlumičů. Kromě širšího rozchodu kol má auto i strmější řízení. To vše přispívá k dynamickému sportovnímu zážitku, auto si libuje v projíždění zatáček a umí být zábavné. Pro běžnou jízdu je ale nastavení podvozku přece jen trochu tvrdší, takže rozbitou českou silnici III. třídy si moc neužijete. Trochu si je také třeba zvyknout na to, že brzdy jsou řízeny tzv. po drátě bez fyzického propojení.

Je pro mě jen trochu překvapením, že v této kategorii nebude Alpine v koncernu tím nejvýkonnějším modelem, protože ho trumfne Renault 5 Turbo, který dostane výkon až 540 koní a točivý moment až 4800 Nm. S Renaultem 5 ho vlastně bude spojovat jen číslo v názvu, protože bude stát na jiném podvozku s 800V architekturou s pohonem zadních kol a dvěma elektromotory přímo v každém z nich. Ovšem na trh přijde až někdy za dva roky, mezitím se rozroste modelová paleta Alpine. Po A290 bude následovat sportovní fastback A390 a nástupce modelu A110, oba také elektrické. A tím by to nemělo končit, v přípravě jsou údajně ještě dva další modely.

Je tedy Alpine A290 jiný a zábavnější než Renault 5? Odpověď zní – jednoznačně ano. Kromě vyššího výkonu, který ale není tím nejpodstatnějším, má lepší řízení a jinak nastavený podvozek.

Jiná je samozřejmě také cena, která u Renaultu začíná na 657 000 Kč, u Alpine na 975 000 Kč u slabší verze a na 1 050 000 Kč u té silnější. Na hothatch jsou to ale stále slušné peníze. Někomu ovšem může chybět pohon všech kol – Alpine má poháněnou jen přední nápravu – a možná také vyšší výkon. Staré dobré Clio RS to prostě není. Ale Alpine A290 není auto myšlené na okruhy, ale má spíš získat značce nové zákazníky, kteří mají rádi elektriku, ale chtějí malé dynamické silniční auto. Kolik jich bude těžko odhadnout, ale už teď je prý vyprodána speciální nejdražší uváděcí výbava Premiere edition, které bude vyrobeno jen 1955 v odkazu na rok založení značky. Pro český trh bylo určeno „do deseti kusů“ (přesné číslo si importér nechává pro sebe), a všechny jsou už rezervované.

Martin Šidlák