Test Škoda Octavia Combi 1.5 mHEV 130 let: Levnější už to asi nebude

Test Škoda Octavia Combi 1.5 mHEV. Octavia je nejen nejprodávanější model tuzemské automobilky, ale také vůbec nejprodávanější model nového auta v Česku. K jubileu 130 let, která letos automobilka slaví, dostala Octavia speciální jubilejní výbavu v hodnotě 128 tisíc korun. Když si najdete lehce ojetý předváděcí vůz, vyjde vás takové auto i na méně než 600 tisíc korun. A to je nabídka, která se pravděpodobně už nebude opakovat.
Co se dá povědět o Škodě Octavia, o které snad všichni všechno vědí? Ta novodobá je na trhu už od roku 1996, prodalo se více než sedm milionů kusů. Nyní je v nabídce facelift už čtvrté generace. Ten se dá poznat hlavně podle změn na čelní masce.
Facelifty octavie se vždy odehrávaly hlavně ve světlech a stejně tak tomu je i teď. Změnil se tvar těch čelních, LED pásky pro denní svícení nyní na dvou místech zasahují až do nárazníku. Mimo základních LED světel lze ve vyšších výbavách mít i Matrix LED světlomety s 36 segmenty, které neoslňují ostatní účastníky silničního provozu. Nová LED světla jsou i vzadu. Na rozdíl od elektromobilů je na přední kapotě ještě stále logo Škoda, vzadu už je nápis Škoda.
Nový je také design některých litých kol, úprav doznal přední a zadní nárazník, díky kterým se délka obou karosářských verzí prodloužila o devět milimetrů na 4 698 mm. Celkově si ale octavia zachovala svůj nadčasový design bez nějakých módních výstřelků, které můžou zaujmout, ale rychle zastarat.

Změny v kabině jsou na první pohled minimální. Standardní výbava zahrnuje volně stojící centrální 10″ infotainment a 10″ virtuální přístrojový štít. Poprvé u octavie je možné mít i infotainment s 13″ displejem, který je v novém superbu a kodiaqu. Infotainment se ale změnil hlavně zevnitř, jeho reakce jsou rychlejší, bez zasekávání, ovládání o něco intuitivnější a hlasové asistentce pomáhá umělá inteligence ChatGPT. Novinky jsou také v některých dekoracích, 15W bezdrátové nabíječce, vylepšené funkci bezklíčového odemykání, které nyní zamyká a odemyká vůz, pokud se řidič přiblíží nebo vzdálí 1,5 metru od auta. Bohužel octavia nedostala povedené ovladače Smart Dials jako větší sourozenci a vše se tedy ovládá na dotykové obrazovce včetně klimatizace.
Octavia si vždy zakládala na tom, že je větší než ostatní, takže i čtvrtá generace se chlubí velkým místem pro cestující na zadních sedadlech, množstvím odkládacích prostor a zavazadlovým prostorem o velikosti 600 litrů v případě liftbacku a 640 v případě kombi.
Test Škoda Octavia Combi 1.5 mHEV: Konec tříválce i plug-in hybridu
Největší změna s faceliftem nastala v nabídce pohonných jednotek. Pod kapotou jsou už jen čtyřválcové motory. Zmizel základní tříválec stejně jako plug-in hybridní pohon. Octavia byla přitom v roce 2024 nejprodávanějším plug-in hybridem v Česku. Ovšem třeba Volkswagen Golf novou generaci plug-in hybridu má, a letos by se dokonce ve Volkswagenu měl objevit i úplně nový full hybridní pohon, takže je celkem pravděpodobné, že v dalších letech se nabídka pohonů zvětší i u octavie.
Základem současné nabídky je motor 1.5 TSI o výkonu 85 kW, případně 110 kW, oba buď jako mild-hybrid nebo bez této technologie. Mild-hybrid je spojen se 7stupňovou automatickou převodovkou, základní agregát s 6stupňovým manuálem. Čtyřkolka má motor 2.0 TGSI 150 kW, nejvýkonnější benzínový agregát 2.0 TSI o výkonu 195 kW je pod kapotou verze RS. Naftové pohony pak zastupuje klasický 2.0 TDI o výkonech 85 s manuálem a 110 kW s automatem.

My jsme otestovali jeden z nejpovedenějších aktuálních motorů celého koncernu, benzínový 1.5 TSI 110 kW s mild-hybridní technologií a systémem automatického odpojování válců ACT+. Pro auto velikosti octavie se skvěle hodí. Žádné emoce v tomhle motoru nehledejte, ale vyhoví drtivé většině českých soukromých i firemních řidičů.
Auto s ním umí jet svižně a zároveň tiše, předjíždění není třeba se bát a zároveň umí být velmi úsporný. Elektrická pomoc není za jízdy nijak znát, ale nese plusové body v žíznivosti motoru po palivu. I s takhle velkým autem se dá jezdit dlouhodobě kolem pěti litrů, při výraznějším podílu dálnice kolem šesti. Oficiální hodnota je 5,0 – 5,4 l/100 km. Příplatek 50 000 Kč proti slabší 85 kW variantě se za mě určitě vyplatí.
Už během prvního seznámení s autem jsem konstatoval, že s nastavením podvozku si v Mladé Boleslavi poradili na výbornou. Jakkoli si většina verzí musí poradit vzadu s jednoduchou vlečenou nápravou, jízdní vlastnosti jsou suverénní. Pokud si pořídíte ještě adaptivní podvozek DCC, budete spokojeni naprosto. Ani ve sportovním režimu s ním není auto přehnaně tvrdé, ideálně je ale volit tovární nastavení Normal, které je výborným kompromisem mezi pohodlím a ovladatelností.

V době všeobecného zdražování jde octavia tak trochu proti proudu. Během loňské premiéry faceliftované verze začínala její cenovka na 629 900 Kč, v době testu ale díky výbavě Essence spadla vstupní cena na 569 900 Kč, kombíku je to 609 900 Kč. Na naši kombinaci karoserie a motoru s automatem si nachystejte nejméně 709 900 Kč. Ovšem za pozornost stojí v úvodu zmíněná výbava oslavující 130 let automobilky. V ní pořídíte combi od 639 900 Kč, s testovanou motorizací za 739 900 Kč.
Dostanete mimo jiné vyhřívaná přední sedadla, čelní sklo a volant, prediktivní tempomat, systém udržování v jízdním pruhu, přední parkovací senzory, 10palcový virtuální kokpit, síťky a cargo elementy, zatmavená skla, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a metalickou barvu dle výběru. Pokud si pořídíte předváděcí vůz, cena ještě o pár desítek tisíc klesne. S výhledem na omezení, která pravděpodobně zasáhnou auta se spalovacím motorem, to je nabídka, která se nejspíš nebude opakovat.
Martin Šidlák









Technické údaje: Škoda Octavia Combi 1.5 mHEV DSG 130 let
Cena: 611 488 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 110 kW / 5000-6000 ot.
Max. točivý moment: 250 Nm / 1500 – 3500 ot.
Maximální rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,6 s
Kombinovaná spotřeba: 5,0-5,4 l/100 km
Emise CO2: 114-124 g/km
Délka/šířka/výška: 4698 / 1829 / 1468 mm
Rozvor: 2686 mm
Zavazadlový prostor: 640 l