První jízda / Test Ford Puma Gen-E: Obří kufr, skvělá spotřeba

Test Ford Puma Gen-E: Ford sice postupně seškrtává nabídku svých ikonických spalovacích vozů jako Fiesta, Mondeo nebo Focus, pro fandy elektriky ale paletu aut naopak posiluje. Vyzkoušeli jsme poslední novinku, elektrickou verzi nejprodávanějšího aktuálního evropského modelu značky, crossoveru Puma.
Elektromotor měl u Fordu dlouho hlavně jediný model, Ford Mustang Mach-E. Ten jednak letos dostal modernizaci, jednak k němu loni přibyly modely Explorer a Capri. Existuje také elektrická verze Transitu Van a rumunská továrna Otosanu letos zahájila výrobu hned dalších tří elektromobilů – Puma Gen-E, E-Tourneo Courier a E-Transit Courier – takže vybrat by si teď měli všichni soukromí i firemní fanoušci elektromobility.
Zatímco Mustang, Explorer a Capri šly v elektromobilitě vlastní cestou a se svými spalovacími jmenovci mají společné v podstatě jen jméno, tak elektrická Puma je další verzí pohonu pro nejprodávanější model značky v Evropě. Z určitých úhlů vypadá elektromobil v podstatě stejně jako jeho spalovací sourozenec, rozdíl je hlavně v předním nárazníku a masce, kterou má Puma Gen-E zaslepenou ve stylu elektrického Mustangu. Kromě jiných kol pak pozorné oko odhalí na zádi bílý nápis Puma, zatímco spalovací verze ho mají černý.
Dát elektrický pohon na stejný podvozek a do stejné karoserie jako ten spalovací s sebou přináší výhody i nevýhody v praktickém používání. K nevýhodám patří to, že kvůli bateriím v podlaze se viditelně snížila světlá výška, a naopak zvýšila podlaha pro cestující. A hlavně na zadních sedadlech je tak horší svezení kvůli tomu, že máte kolena vysoko a špičky bot si nemůžete zastrčit pod sedadla před vámi.
Test Ford Puma Gen-E: Z Megaboxu je Gigabox
Na druhou stranu velkou výhodou je větší zavazadlový prostor. Díky absenci výfukové soustavy se povedlo změnit tzv. MegaBox pod podlahou kufru o objemu 80 litrů na GigaBox o objemu 145 litrů. Zavazadlový prostor se tak zvětšil na celkem 574 litrů bez sklopení zadních sedadel. K tomu si ještě připočítejte 43 litrů odkládacího prostoru pod přední kapotou.
Design palubní desky je založen na dvojici displejů s vysokým rozlišením. 12,8palcový přístrojový panel doplňuje 12palcový dotykový infotainment s podle výrobce 2x větším výpočetním výkonem, než měla spalovací Puma před loňským faceliftem. Graficky je docela povedený a všechno funguje dostatečně rychle, nechybí ani bezdrátové zrcadlení telefonů Android i Apple. Ovšem pryč jsou fyzické ovladače klimatizace s výjimkou volby rychlého odvětrání předních oken.

Ostatní ovladače klimatizace se posunuly na pevné místo na spodní liště dotykové obrazovky. Největší nevýhodou digitalizace Pumy je, že proti některým konkurenčním systémům chybí nějaká lišta s pevně umístěnými tlačítky základních voleb typu telefon, navigace, klimatizace, hudba. Vždy se tak musíte prokliknout přes domovskou obrazovku. Osobně mi moc nevyhovoval ani velký volant s atypickým zploštělým tvarem.
Naopak praktickou změnou elektrické verze proti té spalovací je, že se volič převodovky přestěhoval na páčku vpravo od volantu, takže vzniklo víc odkládacích prostor. Nová vyvýšená středová konzola poskytuje praktický úložný prostor pro odložení osobních věcí, které by jinak zahlcovaly kapsy. Nechybí zde ani posuvná loketní opěrka nebo místo pro bezdrátové nabíjení telefonu.

V nabídce je jediná elektrická verze pohonu v podobě elektromotoru pohánějícího přední kola o výkonu 123 kW, což je mimochodem skoro stejná hodnota jako u vrcholné spalovací Pumy ST. Pohon je spojený s baterií o kapacitě 53 kWh, z nichž využitelných je 43 kWh. Puma ST se na stovku dostane díky nižší hmotnosti o zhruba půl sekundy rychleji, ale i elektrický sourozenec to i díky hmotnosti 1563 kilogramů zvládne za skvělých 8 sekund. Maximální rychlost pak má hodnotu 160 km/h.
Papírový dojezd je dnes už nijak ohromujících 376 kilometrů v návaznosti na průměrnou spotřebu 13,1-13,8 kWh/100 km, výhradně po městě by to mělo být i více než 500. už to samo o sobě je výborná hodnota, během prvních jízd jsem se ale bez problémů dostal ještě mnohem níž. V zimě to bude s největší pravděpodobností o něco víc už jen kvůli tomu, že puma nemá ani za příplatek tepelné čerpadlo. Z 10 na 80% slibuje výrobce dobití za 32 minut díky rychlonabíjení o výkonu 100 kW. Tohle všechno je na dnešní dobu asi optimální kombinace pro druhé auto do rodiny určené hlavně pro jízdu po městě, které se dá ale při občasné delší cestě celkem rychle nabít.

Potěšující jsou jízdní vlastnosti, tradiční silná vlastnost všech osobních fordů. Maximální točivý moment je k dispozici okamžitě jako u všech elektromobilů, takže starty můžou být opravdu dynamické, menší problém se zrychlováním začíná až při rychlostech nad 100 km/h. Řízení je strmé a poměrně komunikativní, jízdu v zatáčkách si puma vysloveně užívá, jakkoli hmotnost je přece jen větší než u klasické pumy, na což si musíte dát pozor hlavně při brzdění. Naopak auto dobře zvládá běžný komfort při přejíždění nerovností a retardérů.
Ford hodně zapracoval i na odhlučnění od kol a aerodynamického hluku, takže si v autě můžete bez problémů povídat i ve vyšších rychlostech. Podle zvoleného jízdního režimu k tomu budete se sešlápnutím plynového pedálu dostávat umělý zvuk z reproduktorů, což jde ale vypnout. Co naopak nastavit nejde, je úroveň rekuperace. Pouze na páčce převodovky můžete stiskem tlačítka zvolit maximální rekuperaci a v menu centrální obrazovky jízdu jedním pedálem.

Elektrický Ford Puma je pohledným a velmi dobře jezdícím autem se slušnou spotřebou. V ceníku svítí základní cena 699 000 Kč, což ovšem platí při využití financování Ford. Importér k tomu navíc nabízí wallbox zdarma včetně revize a instalace. Nejnovější malé elektromobily se aktuálně prodávají za ceny i pod 600 tisíc, puma ale bude srovnávána spíš s vozy typu Škoda Elroq či Kia EV3.
Škoda Elroq nabídne tři verze baterie, z nichž i ta nejmenší má větší kapacitu než ta ve Fordu (55 – 82 kWh proti 53). Pokud ale budeme srovnávat základní variantu, která je pro pohyb ve městě naprosto dostatečná, pak výkonově jsou na tom oba modely stejně (123, resp. 125 kW), ale Puma je na stovce o sekundu rychleji (8,0 s proti 9,0 s). Maximální rychlost je pak u obou vozů stejná – 160 km/h. V technický parametrech má ale nad oběma trochu navrch Kia EV3 s baterií o kapacitě 58,3 nebo 81,4 kWh, výkonem 150 kW, zrychlením za 7,5 s a maximální rychlostí 170 km/h. Nabídne ovšem nejmenší kufr – 460 litrů a také nejvyšší cenu – od 899 980 Kč, Škoda Elroq se 470 litry místa v kufru startuje na 799 000 Kč.
Martin Šidlák











