Nový Volkswagen Transporter a Caravelle: Legenda přiváží v sedmé generaci techniku od konkurence

Kromě pick-upů a některých elektromobilů přináší spolupráce Fordu a Volkswagenu další společný projekt, na technice Fordu přijíždí na český už sedmá generace vozu Volkswagen Transporter a od něj odvozené varianty Caravelle.
Volkswagen si letos připomíná už 75 let od představení první generace Volkswagenu Transporter a nyní zahájil prodej sedmé generace. Ta kromě novější techniky a většího prostoru láká zákazníky především na záruku 2 roky bez omezení kilometrů nebo až pět let s omezením na 200 000 kilometrů, k tomu navíc servisní prohlídky na 5 let zdarma, které jsou ale omezeny nájezdem 90 000 kilometrů. Vstupní cena Transporteru je od 699 000 Kč bez DPH.
Nabídka užitkových vozů Volkswagen je tak nejšiřší v historii. Z dřívější koncepce jednoho modelu zvaného Bulli se stalo spektrum tří modelových řad: Transporter/Caravelle, Multivan/California a ID. Buzz/ID. Buzz Cargo. Každá řada přitom stojí na jiné podvozkové platformě. K tomu VW nabízí ještě menší model Caddy a naopak větší Crafter a pick-up Amarok.

Volkswagen Transporter: Větší ve všech směrech
Nová generace Transporteru se narostla nejen do délky, ale i do využitelnosti. Základní verze nových modelů mají vnější délku 5050 mm, což znamená nárůst o 146 mm v porovnání s T6.1. Tzv. „krátký rozvor“ byl současně prodloužen o 97 mm na 3100 mm; na přání dodávaný „dlouhý rozvor“ je nyní 3500 mm. Celková vnější délka dosahuje v tomto případě 5450 mm. S 2032 mm mají všechny verze v porovnání s předchůdci o 128 mm větší vnější šířku (bez vnějších zpětných zrcátek), která byla v plném rozsahu využita ve prospěch vnitřního prostoru. Vnější výška sériové verze dosahuje 1984 mm (normální střecha), u skříňových vozů s vysokou střechou je to necelých 2,5 m. Všechny verze nabízejí díky novým rozměrům výrazně více prostoru pro cestující i náklad.
Maximální šířka mezi podběhy kol se zvětšila o 148 mm na 1392 mm. Délka nákladového prostoru v úrovni podlahy činí v modelu Transporter s krátkým rozvorem 2602 mm – to odpovídá nárůstu o 61 mm. U verze s prodlouženým rozvorem náprav vzrostla délka nákladového prostoru v úrovni podlahy na 3002 mm. Největší objem nákladového prostoru skříňové verze s normálním rozvorem a normální střechou je nyní 5,8 m3 (T6.1: 5,5 m3). Ve verzi s dlouhým rozvorem a vysokou střechou lze přepravit až 9,0 m3 nákladu. Do prodloužených variant modelu Transporter je možné navíc naložit tři europalety místo dosavadních dvou. Transporter DOKA vstupuje na trh jako jediný lehký užitkový vůz s dvojkabinou a otevřenou ložnou plochou ve své třídě (v segmentu užitkových vozů s celkovou hmotností do 3,2 tuny). Jeho ložná plocha má délku 2169 mm a šířku 1945 mm (vnitřní rozměry).
Maximální užitečná hmotnost dosahuje nyní až 1,33 tuny, což je o 0,13 tuny více než dosud. A pokud by ani to nestačilo, přepraví nové modely Transporter a Caravelle v závislosti na variantě přívěs o hmotnosti až 2,8 tuny na místo, kde je příslušný náklad zapotřebí. U předchůdce to bylo až 2,5 tuny. Dalším vylepšením je nejvyšší přípustné zatížení střechy, které bylo zvýšeno u skříňových verzí, Kombi a modelu Caravelle ze 150 kg na 170 kg.

Kromě nárůstu základní a příplatkové výbavy se také rozšiřuje paleta pohonů. V současnosti je tvořena osmi verzemi. Technickým základem jsou tři nově vyvinuté čtyřválce TDI 2,0 litru s nejvyšším výkonem 81 kW (110 k), 110 kW (150 k) a 125 kW (170 k). Motory TDI s výkonem až 110 kW jsou sériově kombinovány s 6stupňovou manuálně řazenou převodovkou. TDI o výkonu 125 kW se dodává výhradně s 8stupňovou automatickou převodovkou, která je na přání k dispozici i pro jednotku TDI o výkonu 110 kW. Verze s motory TDI od 110 kW lze objednávat s pohonem všech kol 4MOTION.
Plug-in hybridní pohon (eHybrid) poskytuje nejvyšší celkový výkon 171 kW (232 k) a jeho součástí je bezestupňová automatická převodovka CVT. Modely e-Transporter a e-Caravelle přijíždějí na start ve třech výkonových verzích 100 kW (136 k), 160 kW (218 k) a 210 kW (286 k. Sada akumulátorů má využitelnou kapacitu až 64 kWh. Čistě elektrické modely mají sériově pohon zadních kol. Později bude kromě toho pro modely e-Caravelle a e-Transporter následovat na přání dodávaný pohon všech kol.
Zdroj: Volkswagen