První jízda / Test Citroën C3 Aircross: Malý crossover se 7 sedadly

test citroen c3 aircross

První jízda / Test Citroën C3 Aircross: Koncern Stellantis se na poslední chvíli snaží vybudovat barikádu proti chystané čínské invazi uvedením několik nových modelů v těch nejprodávanějších kategoriích. Jedním z nich je nový Citroën C3 Aircross, který na velikosti karoqu nabídne i sedm sedadel.

I když se některé čínské značky tváří, že cesta k úspěchu na českém trhu vede přes luxusní elektromobily s cenovkou nad jeden milion korun, myslím si, že zákazníky najdou spíš tam, kde uspělo MG – tedy v segmentech hatchbacků, kombíků a SUV hlavně nižší střední třídy s co nejzajímavějším poměrem cena/užitná hodnota. Stejně tak to platí i pro další evropské trhy. Tohle nebezpečí ale vidí i zavedené evropské značky a snaží se tomu čelit, dokud je čas.

Příkladem je nový Citroën C3 Aircross. Zatímco v prémiovém segmentu se na tradici a vztah zákazníků ke značce hraje o něco víc, v nižší střední třídě automobilky na loajalitu nemůžou tak úplně spoléhat. Značky jako Subaru ne Mitsubishi sice mají určitou fanouškovskou základnu, ale většina lidí kupujících auto s cenovkou kolem půl milionu značku vymění bez velkých emocí. Je potřeba jim tedy nabídnout pádné argumenty pro nákup. C3 Aircross na to jde přes velký vnitřní prostor s až sedmi sedadly, komfortní podvozek a cenovku začínající na 435 tisících.

Předchozí C3 Aircross se představil už před dlouhými 8 lety a ten současný s ním kromě jména nemá vlastně nic společného. Je spřízněným modelem s nedávno představeným hatchbackem C3 a také se sesterským Opelem Frontera. S C3 sdílí stejný designový jazyk. Auto je celkově hodně hranaté, s výraznými prolisy a nepřehlédnutelnými světly s třídílným světelným podpisem. Rozměrově je ale Aircross citelně větší než C3. V délce o 380 mm (4395 mm) a v rozvoru o 130 mm (2670 mm). Větší jsou i rozchody kol vpředu i vzadu.

První jízda / Test: Citroën C3 Aircross: Kouzla s prostorem

Konstruktérům se povedlo doslova kouzlit s vnitřním prostorem, protože v pětimístném uspořádání je v druhé řadě sedadel opravdu nadprůměrně místa, díky hranatému tvaru karoserie zde mají cestující i dost místa nad hlavou. K tomu mají za sebou ještě 460 litrů zavazadlového prostoru. Opěradla druhé řady jsou dělená jen v poměru 60/40, nikoli ve třech dílech, ale jejich sklopením se objem pro odvoz věcí zvětší na 1600 litrů.

V této třídě neobvyklá je i možnost mít v autě i třetí řadu sedadel, která je ale určená především pro děti. Zmenšuje se tím i prostor ve druhé řadě, která je proti pětimístné verzi posunutá o 65 mm vpřed. S šestým a sedmým vyklopeným sedadlem také v podstatě přestane existovat zavazadlový prostor, zbude z něj totiž jen 40 litrů. Když je sklopíte do podlahy, zůstává 330 litrů. 7 míst pořídíte v paketu za 30 000 Kč. Opel za to to chce u frontery o 5000 Kč méně.

Jakkoli Peugeot, Opel a Citroën sdílejí spoustu věcí od motorů po některá ovládací tlačítka, v uspořádání interiéru zvolily značky zcela odlišný přístup. Peugeot se drží svého i-Cocpitu s přístrojovým štítem až nad volantem a Opel dvojice spojených širokých displejů, Citroën je někde mezi. Přístrojový štít je sice nad volantem, ale má jen podobu úzkého pruhu se základními informacemi ohledně rychlosti, stavu nádrže apod. Je tedy dobře čitelný a nenásilně zasazený do palubní desky.

V základní výbavě chybí centrální obrazovka, tu nahrazuje jen držák na telefon. Jakkoli to na první pohled vypadá jako příliš velká snaha o úspory, svou logiku to má. Velká část lidí stejně v autě zrcadlí svůj telefon, takže proč nesledovat navigaci rovnou v něm, byť na menší obrazovce. Citroën usnadňuje používání i tím, že nabízí speciální aplikaci, díky níž má řidič přístup k ikonám služeb ve svém telefonu, které může ovládat pomocí rozpoznávání hlasu. Má také přístup k rádiu, svým playlistům a navigaci. A díky ovládání na volantu nemusí pouštět volant z ruky a tlačítko Home usnadňuje návrat na domovskou stránku aplikace. Toto řešení má i další výhodu v tom, že klimatizace tak musí mít klasické ovládání fyzickými tlačítky. Od druhého stupně výbavy je pak uprostřed palubní desky 10,25palcový dotykový displej s grafikou a funkcemi, které známe z jiných modelů Stellantisu.

copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

C3 Aircross startuje na atraktivní ceně 435 000 Kč, ovšem pod kapotou této verze najdete benzinový turbomotor o objemu 1,2 litru a výkonu 75 kW bez jakékoli hybridizace a se šestistupňovou manuální převodovkou. Některým zákazníkům by to mohlo stačit, vůz s tímto motorem zrychlí na stovku za rovných 11 sekund, což je druhá nejlepší hodnota mezi všemi nabízenými pohony. Jen průměrná spotřeba se blíží 6 litrům.

Lepší spotřebu – v průměru 5,3 l/100 km – slibuje další tříválec, ale s hybridní technologií, který se na stovku dostane za 10,8 sekundy. Ten už ve spojení s elektromotorem nabídne celkový výkon soustavy 107 kW. Je spojen výhradně se 6stupňovou automatickou převodovkou e-DCT a je v ceníku v jediném, třetím stupni výbavy Max už za cenu 630 000 Kč po započítání akční slevy 70 000 Kč. To už je celkem dramatický skok. Za tuhle cenu pořídíte v nejnižším stupni výbavy elektrický pohon o výkonu 83 kW a baterií o využitelné kapacitě 44 kWh. Dojezd by měl být kolem 300 kilometrů. 60 000 Kč si připlatíte za baterii o kapacitě 54 kWh. Složení motorizací údajně neovlivňuje český importér, ale je dáno celkovou strategií Stellantisu, který model dostane které pohony. Hybrid by ale u dealerů měl být k objednání i v prostředním stupni výbavy, jen tuhle kombinaci nenajdete v ceníku.

Během prvních pár testovacích kilometrů mě zaujala poměrně intenzivní rekuperace, ke které se auto uchyluje kdykoli po sešlápnutí plynu, takže se zjevně snaží mít baterii stále co nejvíc nabitou, což by mělo být pozitivem pro spotřebu. Auto mi přišlo také velmi komfortní, a to díky standardně dodávaným tlumičům Advanced Comfort s dvojitými progresivními hydraulickými dorazy. Ty fungují jako druhý, menší tlumič, umístěný na koncích hlavního tlumiče. Na každý tlumič jsou použity dva progresivní dorazy, jeden pro kompresi a druhý pro odskok. Výsledkem je tak skvělé tlumení zejména menších nerovností, ale nikoli na úkor stability v zatáčkách, i když nějaký velký sportovec auto nejspíš nebude.

Citroën C3 Aircross je solidním autem pro menší rodinu, která nemá velké nároky na dynamiku, ale upřednostňuje prostor, nízkou spotřebu, komfortní jízdu a širokou servisní síť. Kolik lidí si pořídí 7místnou verzi, nedokážu odhadnout, ale moc jich asi nebude, protože příležitostí převážet v autě této velikosti 7 lidí bez zavazadel asi nebude dramaticky moc. Ale kredit výrobci za to, že tuhle možnost dává. Vadí mi ale trochu moc velký cenový rozdíl mezi jednotlivými benzínovými motorizacemi, naopak fandové elektromobility by mohli vstupní elektrickou cenu 629 900 vnímat jako pozitivní.

Martin Šidlák