Zánovní kombík značky Škoda. Mladí Češi si takto plánují svoje první auto

Mladí Češi, mladí řidiči, Arval, Škoda Auto

Pro mladé Čechy ve věku 18–24 let je auto vstupenka ke svobodě – cestování, flexibilitě a nezávislosti. Nejvíc prerefují značku Škoda, ale i Volkswagen nebo Kia. Ve způsobech financování ale jasno nemají, operativní leasing jim třeba nic moc neříká.

V otázce značek a modelů mají mladí Češi jasno. Podle průzkumu leasingové společnosti Arval je u mladých respondentů nejčastěji zmiňovanou plánovanou značkou pro pořízení automobilu domácí Škoda, a to rovnou v 66 % případu. Následují Volkswagen, Hyundai, Toyota a Kia. Pokud jde o typ karoserie, dominuje kombi (40 %), následuje hatchback (20 %) a sedan (15 %). Až 89 % z nich sahá po zánovním autě, o nové vozy má zájem jen malá část. 

Průzkum společnosti Arval také ukázal zajímavý paradox – i když mladí hledají flexibilní možnosti mobility, operativní leasing zůstává pro velkou část z nich neznámý. Až 40 % respondentů nevědělo, co operativní leasing obnáší a jaké má výhody. Hlavním problémem pro ně přitom není ani tak fakt, že by auto nevlastnili, ale spíše obavy z nejasných podmínek při vrácení vozu a potenciálních dodatečných poplatků. Ti, kdo operativní leasing znají, naopak oceňují, že se nemusí starat o servis a nemusí šetřit na velkou jednorázovou investici. 

Mladí lidé přemýšlejí jinak – nechtějí se vázat na dlouhá léta a hledají možnosti, jak být mobilní bez velkých finančních výdajů. Operativní leasing jim přesně tohle nabízí, ale mnoho lidí o něm zatím příliš neví. Osvěta v tomto směru by jim ale mohla otevřít dveře k řešení, které by jim skutečně sedělo,“ říká Tomáš Kadeřábek, šéfkonzultant společnosti Arval.  

Zajímavé je, že o koupi nového vozu uvažuje jen 11 % mladých ve věku 18–24 let, zatímco ve starších věkových skupinách tento podíl výrazně roste. Dokonce i 31 % respondentů starších 65 let o novém autě přemýšlí mnohem častěji, než mladí, kteří jsou teprve na začátku své životní dráhy. Tento rozdíl může souviset s rozdílným postojem k dlouhodobým investicím, ekologii nebo z důvodu, že mladší řidiči často řeší auto především jako prostředek k dosažení větší mobility, nikoliv jako dlouhodobé řešení. 

Zdroj: Arval, ilustrační foto Škoda Auto