Zánovní kombík značky Škoda. Mladí Češi si takto plánují svoje první auto

Pro mladé Čechy ve věku 18–24 let je auto vstupenka ke svobodě – cestování, flexibilitě a nezávislosti. Nejvíc prerefují značku Škoda, ale i Volkswagen nebo Kia. Ve způsobech financování ale jasno nemají, operativní leasing jim třeba nic moc neříká.
V otázce značek a modelů mají mladí Češi jasno. Podle průzkumu leasingové společnosti Arval je u mladých respondentů nejčastěji zmiňovanou plánovanou značkou pro pořízení automobilu domácí Škoda, a to rovnou v 66 % případu. Následují Volkswagen, Hyundai, Toyota a Kia. Pokud jde o typ karoserie, dominuje kombi (40 %), následuje hatchback (20 %) a sedan (15 %). Až 89 % z nich sahá po zánovním autě, o nové vozy má zájem jen malá část.
Průzkum společnosti Arval také ukázal zajímavý paradox – i když mladí hledají flexibilní možnosti mobility, operativní leasing zůstává pro velkou část z nich neznámý. Až 40 % respondentů nevědělo, co operativní leasing obnáší a jaké má výhody. Hlavním problémem pro ně přitom není ani tak fakt, že by auto nevlastnili, ale spíše obavy z nejasných podmínek při vrácení vozu a potenciálních dodatečných poplatků. Ti, kdo operativní leasing znají, naopak oceňují, že se nemusí starat o servis a nemusí šetřit na velkou jednorázovou investici.
„Mladí lidé přemýšlejí jinak – nechtějí se vázat na dlouhá léta a hledají možnosti, jak být mobilní bez velkých finančních výdajů. Operativní leasing jim přesně tohle nabízí, ale mnoho lidí o něm zatím příliš neví. Osvěta v tomto směru by jim ale mohla otevřít dveře k řešení, které by jim skutečně sedělo,“ říká Tomáš Kadeřábek, šéfkonzultant společnosti Arval.
Zajímavé je, že o koupi nového vozu uvažuje jen 11 % mladých ve věku 18–24 let, zatímco ve starších věkových skupinách tento podíl výrazně roste. Dokonce i 31 % respondentů starších 65 let o novém autě přemýšlí mnohem častěji, než mladí, kteří jsou teprve na začátku své životní dráhy. Tento rozdíl může souviset s rozdílným postojem k dlouhodobým investicím, ekologii nebo z důvodu, že mladší řidiči často řeší auto především jako prostředek k dosažení větší mobility, nikoliv jako dlouhodobé řešení.
Zdroj: Arval, ilustrační foto Škoda Auto