Otestovat elektromobil nebo změřit baterii, roadshow vyvrací mýty o elektromobilitě

Elektromobilita je nesmysl pro bohaté, nic pro normálního člověka. Souhlasíte? Pokud ano, je nejnovější akce autocenter AAA AUTO určena právě vám. V Liberci, Českých Budějovicích a v Plzni proběhne v tomto týdnu takzvaná EV Roadshow, která má za cíl vyvrátit nejčastější mýty, které jsou s elektromobilitou spojeny a ukázat motoristické veřejnosti, že může být jednoduchá, dostupná a bezpečná. Těm, kteří už elektroauto mají, pak „Áčka“ nabízejí bezplatné otestování trakčního akumulátoru špičkovou diagnostikou Aviloo.
Pokud se alespoň trochu zajímáte o automobily, určitě jste se s kritickými názory na elektrovozy mnohokrát setkali. „Například často slýchávám, že do Chorvatska bych jel ‚baterkáčem’ dva dny místo jednoho, protože bych několik hodin musel nabíjet. Že nový elektromobil je několikanásobně dražší než auto se spalovacím motorem. A že ojetý je už úplný nesmysl, bůhví, jak dlouho vydrží baterie a kupovat novou za statisíce je nesmysl,“ parafrázuje nejčastější pověry o autech do zásuvky Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Realita je podle něj úplně jiná. „Na bazarovém trhu koupíte dnes elektroauta za skvělé peníze, ceny jsou zcela srovnatelné se spalovacími vozy – taková Tesla Model 3 se dá pořídit za půl milionu, výbavu má přitom bohatší než octavia nebo superb. Když nabíjíte doma v noci, jezdíte velmi levně, pokud máte na střeše domu solární panely, pak prakticky zadarmo. Na cestě k moři potom stačí dobít třikrát po půlhodině, což nikoho nezdrží. A výhod je mnohem víc,“ říká Petr Vaněček a vysvětluje, že hlavní strašák – životnost baterie – je největším mýtem.
„Naše znalosti o chování trakčních baterií se stále rozšiřují s tím, jak s nimi začínáme mít dlouhodobé zkušenosti a za sebou tisíce prodaných vozů. Teď už víme, že elektroautu zdaleka tolik nevadí kilometrový nájezd jako spalovacímu vozu. Baterie zvládne statisíce kilometrů bez větší degradace, jejím nepřítelem bude v dlouhodobém horizontu čas. Ale u čtyři, pět let starých aut není kapacita baterie žádný problém, a ještě dalších třeba sedm bezproblémových let mají před sebou,“ vyvrací na základě nejnovějších poznatků rozšířenou pověru Vaněček.
Autocentra AAA AUTO jsou přitom v rámci České republiky největším prodejcem použitých elektromobilů – zvláště když někteří konkurenti tento segment úplně vzdali. „Prodávat elektrovozy není lehká disciplína, vyžaduje to spoustu prověřování, testů baterií, ale také odbornosti personálu a koneckonců i vzdělávání potenciálních zákazníků. Což je právě cílem této ‚roadshow’, na niž veřejnosti chceme elektroauta předvést prostřednictvím testovacích jízd a osobních konzultací,“ říká Petr Vaněček.
Jarní část roadshow proběhne v českých městech – 11. června v Českých Budějovicích u Obchodního centra Čtyři Dvory, o den později, ve čtvrtek 12. června, u OC S1 Center na Severním Předměstí v Plzni, 19. 6. pak u Obchodního centra Severka v Liberci. Akce začne vždy ve 14.00 a do 19. hodiny se budou zájemci moci svézt s elektromobily Škoda Enyaq, BMW i3, Tesla Model 3 a Hyundai Kona, ale také s hybridními vozy Toyota RAV4 Hybrid a Škoda Superb iV.
„Kromě testovacích jízd se mohou zájemci poradit s experty o možnostech nákupu elektroauta nebo hybridu. Ti, co přijedou vlastním elektrovozem, si mohou nechat zdarma otestovat baterii špičkovou diagnostikou Aviloo, s níž v AAA AUTO spolupracujeme. A v neposlední řadě si lidé mohou poslechnout přednášku jednoho z největších českých elektromobilních expertů a podcasterů Jana Dedka na téma Elektroauta bez předsudků. Jan Dedek bude také k dispozici k individuálním konzultacím,“ nastiňuje program Petr Vaněček.
Po jarní české části se pak na podzim EV Roadshow vydá také do největších moravských měst – Brna, Ostravy a Olomouce.
Zdroj: AAA Auto