Test Subaru Forester | 2025: Konzervativec každým coulem

Test Subaru Forester. Pokud se nikam neženete a chcete poctivé, komfortní a spolehlivé auto, které se nebojí cesty mimo asfalt, pak je tady pro vás nová generace Subaru Forester.
„Jsem opak pokroku. Jsem hradba, o kterou se rozbije,“ říká Kevin Costner v roli farmáře Johna Duttona v seriálu Yellowstone, když oznamuje kandidaturu na guvernéra Montany. Ne, že by Subaru nebyla pokroková značka s moderními technologiemi, ale nové Subaru Forester je jedním z posledních mohykánů dob, kdy u aut byla důležitější poctivá konstrukce, výkony v terénu, komfort na silnici a technická spolehlivost, než módní výstřelky, zářivé barvy, elektrické pohony a zrychlení, které v praxi nevyužijete.
Vlastnit Subaru je svým způsobem znakem příslušnosti k výjimečnému klubu. Vzhledem k omezeným výrobním kapacitám automobilky a prioritám značky směrem k japonskému a americkému trhu je český importér rád, když dostane do prodeje kolem 800 aut ročně. Automobilka chystá navýšení výrobních kapacit už jen kvůli plánovaným novým elektrickým modelům. Ale v tuhle chvíli je Subaru v Evropě značka kupců, kterým je většinově nad 50 let a o žádné elektromobily nestojí. Chtějí robustní, technicky spolehlivé auto větších rozměrů, s kterým se můžou vydat na delší cestu i mimo asfalt. Jde o aktivní lidi, kteří rádi sportují, vozí kola, psy a nebojí se ani výrazně nezpevněného terénu.
Ztělesněním takového auta je Subaru Forester, který se prodává už od roku 1997. Tehdy vyšel technicky z modelu Legacy a nabídl robustní konstrukci se světlou výškou 200 mm a skvělé jízdní vlastnosti mimo asfaltové cesty. Celosvětově se ho prodalo více než 5 milionů kusů, z toho nejvíc v USA. Nyní byla i na český trh uvedena už šestá generace. Ta mírně narostla, konkrétně o 30 mm do délky na 4670 mm.
Test Subaru Forester: 508 až 1720 litrů pro zavazadla
V designu ubylo extravagantních křivek a výsledkem je pohledné majestátní SUV s výraznou horizontální linií vpředu, která spojuje masku chladiče se světlomety a auto opticky rozšiřuje. Upravená je i boční partie s nápadně vystouplými blatníky, novými zpětnými zrcátky nebo výraznou linií, která probíhá od přední části až k zádi. Další výrazná linie spojuje zadní světla, mezi kterými je vyražený nápis Forester.
Na pátých dveřích Subaru upustilo od experimentu, který se ale nikdy netýkal forestera, když se bezdotykově otevíraly zakrytím znaku automobilky, protože po otevření se už logicky nedaly stejným způsobem zavřít, když se znak ocitl mimo dosah. Ve výbavě tak dnes najdete klasické bezdotykové otevírání kopnutím pod zadním nárazníkem nebo tlačítkem. Zavazadlový prostor má velikost od 508 litrů až po 1720 litrů při sklopených zadních sedadlech. Vzniká úplně rovná plocha, kam bez problémů dáte i jízdní kolo, bez toho, aniž byste museli demontovat přední kolo. Zavazadlový prostor je nově vybaven přidanými háčky a kotvícími body, které poskytují širší škálu řešení pro upevnění nákladu.

Interiér se nese v duchu luxusu v pojetí Subaru, což znamená kvalitní použité materiály, ale rozumnou míru digitalizace. A kdo někdy jel v některém ryze americkém voze značek jako třeba Cadillac, nazval by interiér americkým. Nový Forester je vybaven 11,6palcovým infotainmentem s rozlišením Full HD, na nějž se přestěhovalo třeba i ovládání systému X-MODE. Zůstala ale řada fyzických tlačítek, zejména pro ovládání klimatizace nebo hlasitosti rádia. Klasické jsou i ručičky otáčkoměru a rychloměru. Novinkou je bezdrátová nabíječka ve středové přihrádce.
Co naopak ne všechny staromilce potěší, je rozšířená paleta asistenčních systémů, kdy kamera třeba až moc pečlivě sleduje, zda dává řidič pozor na cestu, nebo hlasitý povinný hlásič překročení rychlosti, který nejde vypnout jednoduše nějaký fyzickým tlačítkem, ale zkratkou v menu.
Elektroničtí asistenti ale mají samozřejmě i svoje užitečné funkce. Poprvé u Subaru je ve Foresteru třeba funkce nouzového zastavení, když řidič není schopen ovládat vozidlo, například kvůli náhlé zdravotní indispozici. Pokud systém po určitou dobu nezaznamená žádný pohyb řidiče, začne jej varovat a vyzývat k řízení fyzickými vibracemi a pulzním brzděním. Pokud systém ani poté nezaznamená žádnou reakci, vozidlo začne automaticky zpomalovat, blikáním výstražných světel upozorní okolní vozidla a následně zastaví ve svém pruhu. Po zastavení se všechny dveře automaticky odemknou a aktivuje se elektronická parkovací brzda.

Jak se říká v jednom vousatém vtipu, pod kapotu si můžete vybrat jakýkoli pohon, pokud to bude dvoulitrový mildhybridní benzínový e-Boxer s protilehlými písty o výkonu 100 kW. Ten je spárován s elektromotorem umístěným v převodovce Lineartronic a trvalým symetrickým pohonem všech kol. 100 kW nevypadá na první pohled není mnoho, ale je potřeba se autem svézt, abyste viděli, že to stačí.
Pohon byl proti minulé generaci o něco vylepšen hlavně z hlediska využívání elektrické energie, takže lépe zvládá třeba plachtění nebo rozjezdy, ale žádný závodník to stále není i proto, že jeho výkon klesl o 10 kW. Pocitově ovšem dynamický je, síla mu dochází až při předjíždění v dálničních rychlostech. Pozor je nutné si dávat na spotřebu, která je oficiálně 8,1 l/100 km a je snadné tenhle údaj trumfnout. Pohon je zkrátka určen pro klidnější řidiče, kterým výrobce menší výkon kompenzuje výrazně zlepšeným odhlučněním kabiny, mezigeneračně údajně dokonce o 39%. A forester dokáže také utáhnout až 1870 kg těžký přívěs. Celkově je zkrátka z auta cítit, že by zvládlo i mnohem větší porci koní pod kapotou.

Novinka si ovšem zachovává skvělé jízdní vlastnosti, a to jak v terénu, tak na silnici. V terénu mu k tomu slouží 220 mm světlé výšky, pohon všech kol s novým rozdělením výkonu 60/40 ve prospěch přední nápravy místo původního 50/50, a zdokonalený systém X-MODE se dvěma režimy a funkcí pro sjíždění svahů, který maximalizuje ovladatelnost a trakci na kluzkém povrchu nebo v prudkém stoupání. Funkce režimu X-MODE, kdy při jízdě aktivně pomáhá elektromotor, nově funguje také při couvání. Na silnici naopak k většímu komfortu pomohla o 10 % větší tuhost karoserie a již zmíněná lepší akustická izolace.
Český ceník startuje na částce 1 025 000 Kč s DPH za verzi Active (847 107 Kč bez DPH), která je ovšem v zaváděcí ceně snížena na 985 000 Kč (814 050 Kč bez DPH). Tato výbava už zahrnuje třeba LED světlomety, 18″ litá kola, kožený volant, vyhřívání sedadel, dvouzónovou automatickou klimatizaci, 11,6palcový displej či kompletní sestavu jízdních asistentů.
Martin Šidlák









Technické údaje: Subaru Forester
Cena: 814 050 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 100 kW / 5600 ot.
Max. točivý moment: 182 Nm / 4000 ot.
Maximální rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,2 s
Kombinovaná spotřeba: 8,1 l/100 km
Emise CO2: 183 g/km
Délka/šířka/výška: 4670 / 1830 / 1730 mm
Rozvor: 2670 mm
Zavazadlový prostor: 508 l