Historický okamžik: MAN zahájil sériovou výrobu eTrucků

Mnichovský závod MAN je průkopníkem ve flexibilní montáži elektrických a dieselových nákladních vozidel na jedné výrobní lince. Po sto letech výroby dieselových nákladních automobilů se nyní mnichovský výrobce pustil do sériové výroby e trucků. Podle slov generálního ředitele Alexandera Vlaskampa začíná budoucnost společnosti MAN právě teď.
Společnost MAN Truck & Bus zažívá historický okamžik: zahájila sériovou výrobu elektrických nákladních vozidel MAN. Zelenou výrobě e trucků v mnichovském závodě dali společně generální ředitel společnosti MAN Alexander Vlaskamp a Michael Kobriger, člen představenstva společnosti MAN pro výrobu a logistiku, spolu s Manfredem Weberem, poslancem Evropského parlamentu a předsedou Evropské lidové strany. Od nynějška se budou elektrické i dieselové vozy vyrábět v plně integrovaném smíšeném výrobním procesu na stejné lince.

„Zahájení sériové výroby našich elektrických nákladních vozů je historickým okamžikem. Znamená to přelom v naší historii! Budoucnost společnosti MAN začíná právě v tomto okamžiku. Celý tým MAN je hrdý na to, že aktivně ovlivňuje přechod od dieselového k elektrickému pohonu. Díky našim vysoce účinným e truckům se nákladní doprava bez lokálních emisí stane realitou. Jde o mimořádně důležitý krok k naplnění našeho cíle dosáhnout do roku 2050 neutrality v emisích CO2. Skutečnost, že můžeme vyrábět elektrické nákladní vozy na stejné výrobní lince jako naše nejmodernější dieselové vozy, nám také poskytuje obrovskou flexibilitu a zvyšuje efektivitu výroby,“ říká Alexander Vlaskamp a pokračuje: „Investovali jsme téměř 400 milionů eur do výzkumu a vývoje, abychom mohli naše portfolio konvenčních nákladních vozidel nabízet také s bateriovým elektrickým pohonem. Nabídka zahrnuje modely s celkovou hmotností od 12 do 50 tun a zahrnuje veškeré modifikace – od vozidel pro svoz odpadu až po modely pro dálkovou přepravu. Svůj díl práce jsme odvedli. Prvních 1 000 elektrických nákladních vozů chceme dodat do konce roku. V závislosti na způsobu jejich použití a energetickém mixu by se tak dalo ušetřit tolik emisí CO2, jako vyprodukuje malé město. To je obrovský přínos! Nyní je na politicích, aby udali správný směr pro rozšiřování infrastruktury a stanovení cen CO2, které zajistí, aby růst elektromobility i nadále nabíral na obrátkách.“
Manfred Weber k tomu dodává: „Inovace a technologie jsou nejen klíčem k hospodářskému úspěchu Evropy a její mezinárodní konkurenceschopnosti, ale jsou také zásadní pro sladění cílů hospodářské a klimatické politiky. MAN se svými elektrickými nákladními vozy udává směr a ukazuje, jak může vypadat nákladní doprava s nižšími emisemi.“
Mnichov je na e-mobilitu připraven: diesel i elektrika ze stejné výrobní linky
Michael Kobriger, člen představenstva pro výrobu a logistiku: „V tomto desetiletí investujeme do přechodu na elektrifikaci našich evropských závodů přibližně jednu miliardu eur, z velké části v Německu. Tím, že aktivně ovlivňujeme změny v Norimberku a Mnichově, také vysíláme silný signál ohledně průmyslové strategie pro Bavorsko jakožto místo podnikání.“
Transformace je v hlavním závodě společnosti MAN jasně viditelná. Maximální výrobní kapacita je v současné době přibližně 100 vozů denně – bez ohledu na typ pohonu. Výroba jednoho vozidla trvá přibližně osm hodin.

„Výrobu elektrických nebo dieselových nákladních vozidel na jedné lince lze pružně přizpůsobit vývoji trhu a vozidla lze vyrábět přesně v pořadí, v jakém si je zákazníci objednají. Tento inovativní koncept je doprovázen rozsáhlými změnami na montážní lince i v dodavatelském řetězci a logistice,“ dodává Michael Kobriger.
Například zatímco při výrobě modelů se spalovacím motorem se nejprve montují nápravy, nádrže a výfukové systémy, u elektrických modelů se začíná nejprve dvěma bateriemi pod kabinou a dalšími elektrickými komponenty (tzv. powerpack). V rámci transformace výroby bylo více než 5 000 zaměstnanců proškoleno v oblasti vysokonapěťové technologie.
700 prodaných etrucků – dojezd až 740 km bez dobíjení
Před zahájením sériové výroby společnost MAN vyrobila a dodala zákazníkům téměř 200 předsériových e trucků. Tato vozidla dosud pro dopravce v reálném provozu na evropských silnicích najezdila přibližně dva miliony kilometrů – některá s denním nájezdem až 850 km a velmi nízkou spotřebou (v průměru 97 kWh/100 km). Společnost MAN již obdržela přibližně 700 objednávek na e trucky. Elektrické nákladní vozy jsou mimo jiné obzvláště atraktivní pro nasazení v logistice automobilek: ve verzi Ultra Lowliner má e truck MAN výšku sedla pouze 950 mm a velmi krátký rozvor 3,75 m. To znamená, že umožňuje použití velkokapacitních návěsů s vnitřní výškou 3 metry. Elektrický Ultra Lowliner se již používá pro automobilový průmysl ve Wolfsburgu a Bavorsku na trasách různých profilů.
Další výhodou e trucku je jeho modulární koncepce, která umožňuje konfiguraci se třemi až šesti bateriemi NMC ze závodu MAN v Norimberku s celkovou kapacitou až 534 kWh. To znamená, že dojezd na jedno nabití dosahuje až 500 kilometrů. Pro ještě větší dojezd je k dispozici volitelná sedmá baterie, se kterou lze ujet až 740 km bez dobíjení.
Průkopník i v oblasti elektrických autobusů
MAN nyní nabízí nejširší sortiment nejen elektrických nákladních vozidel, ale také elektrobusů. U elektrických nákladních vozů přitom existuje více než milion možností konfigurace, které poskytují řešení na míru pro všechny běžné dopravní aplikace. MAN je lídrem na evropském trhu s elektrickými městskými autobusy, které vyrábí ve svém závodě v polských Starachowicích, a byl také prvním evropským výrobcem, který představil elektrický dálkový autobus. V současné době je ve městech starého kontinentu v provozu více než 2 500 autobusů MAN s bateriovým pohonem. V novém modelovém roce budou tyto autobusy stejně jako nákladní vozy vybaveny bateriemi z Norimberka. Společnost MAN investovala do výstavby závodu na výrobu baterií 250 milionů eur.

Dosažení neutrality emisí CO2 do roku 2050
Společnost MAN Truck & Bus se chce do roku 2050 stát CO2 neutrální. Elektrifikace vozového parku má pro dosažení cílů udržitelnosti zásadní význam, protože přibližně 95 % celkových emisí společnosti MAN pochází z provozu vozidel, která vyrábí. Elektrické nákladní automobily jsou také klíčové pro splnění současných cílů Evropské unie v oblasti emisí CO2. V této souvislosti plánuje MAN v letošním roce dodat svým zákazníkům více než 1 000 elektrických nákladních vozidel. V porovnání s 1 000 dieselovými nákladními vozidly s ročním nájezdem 120 000 km a průměrnou spotřebou 24 litrů by tyto první e trucky mohly při použití 100% ekologické elektřiny za rok ušetřit až 80 000 tun CO2. To zhruba odpovídá ročním emisím CO2 malého německého města.