Třetina řidičů přiznala, že únava za volantem je dostala do nebezpečné situace, přestávky ale podceňují

Únava za volantem, Pixabay

Únava za volantem je podceňovaný problémem českých řidičů. Podle aktuálního průzkumu ji zažilo 64 % z nich, pravidelnou přestávku plánuje ale jen polovina.

Podle aktuálního průzkumu společnosti MOL zažilo příznaky ospalosti – jako těžká víčka, zívání či potíže s udržením hlavy –  64 % řidičů. Více než třetina řidičů dokonce přiznává, že se vlivem únavy sami dostali do nebezpečné situace. Pravidelné přestávky během dlouhých jízd ale vždy nebo většinou plánuje pouze 48 % z nich.

Dlouhé cesty autem nejsou mezi českými řidiči ničím neobvyklým – z výsledků průzkumu společnosti MOL vyplývá, že 41 % z nich vyráží na více než tříhodinovou cestu alespoň jednou měsíčně. Nejčastějším důvodem jsou dovolené (58 %), návštěvy rodiny (44 %) nebo volnočasové aktivity (45 %). Dlouhé cesty jsou pro řidiče nejen fyzicky náročné, ale jsou také stresující. „Podle výsledků průzkumu během delší cesty autem řidiče nejvíce stresuje dopravní situace, strach z nehody a také únava a ospalost,“ komentuje výsledky průzkumu Mikuláš Duda, manažer korporátní komunikace společnosti MOL Česká republika.

Únava za volantem: Přestávky většina podceňuje

Situace, kdy se řidiči dostávají do nekomfortní situace spojené s únavou, jsou přitom poměrně časté. Hned 37 % českých řidičů v průzkumu společnosti MOL přiznává, že se vlivem únavy při řízení dostalo do nebezpečné situace. Přesto ji však řada řidičů stále podceňuje a na delších cestách zapomíná na plánování dostatečných zastávek. Jen necelá polovina motoristů (48 %) v průzkumu uvedla, že při plánování cesty předem přemýšlí o zastávkách a odpočinku. Zbývající respondenti přiznávají, že své přestávky plánují jen občas nebo zcela náhodně.

Logickou volbou, kde dobít energii na cestách, jsou čerpací stanice, jejichž síť u nás patří mezi nejhustší v Evropě. „Zejména na dálničních a tranzitních čerpacích stanicích podle našich zkušeností řidiči staví i na delší zastávky. Právě na těchto čerpacích stanicích proto vždy najdete široký sortiment občerstvení Fresh Corner a dostatek prostoru pro odpočinek,“ říká Mikuláš Duda ze společnosti MOL Česká republika. „V rámci naší aplikace MOL Move si mohou řidiči cestu dobře naplánovat a nastavit si navigování vozu na předem zvolenou čerpací stanici po své trase. V aplikaci přitom také zjistí, jaký typ služeb a občerstvení na stanicích nabízíme,“ dodává Mikuláš Duda.

Pravidelné zastávky během delších cest dělá 62 % řidičů jednou za dvě hodiny nebo častěji. Data z průzkumu společnosti MOL potvrzují, že řidiči a jejich posádky nejčastěji volí právě zastávku na čerpacích stanicích (67 %) nebo odpočívadlech (31 %). Drtivá většina řidičů (90 %) přitom uvádí, že jejich běžná zastávka zabere maximálně 20 minut. Energii pak řidiči doplňují různým způsobem, kávu nebo energetický drink při svých zastávkách volí přes 70 % řidičů.

Únava za volantem často přichází plíživě a řidiči její symptomy dlouho přecházejí, následky takového chování ale mohou být fatální. Příznaky ospalosti – jako těžká víčka, zívání či potíže s udržením hlavy při řízení zažily dvě třetiny českých řidičů. Více než třetina řidičů dokonce přiznává, že se vlivem únavy sami dostali do nebezpečné situace.

Jak bojovat proti únavě za volantem:

  • V rámci cesty je dobré naplánovat přestávku každé dvě hodiny nebo po každých 180 kilometrech.
  • Dodržování pitného režimu. Základem je voda, krátkodobě mohou energii dodat nápoje jako káva a energetické nápoje.
  • Doplňování energie jídlem, ideálně v menších porcích a častěji.
  • Pokud se při řízení objeví pocit ospalosti, je potřeba zastavit co nejdříve. Zastávka by v takovém případě měla být delší, nejlepší je si během přestávky zdřímnout.
  • Při mírném pocitu únavy pomůže krátké protažení na čerpací stanici nebo odpočívadle.

Sběr dat proběhl prostřednictvím Kantar Instant research na reprezentativním vzorku 500 českých řidičů a řidiček ve věku 18-65 let

Zdroj: MOL Česká republika, foto: Image by Daria Nepriakhina 🇺🇦 from Pixabay