„Lovec Tesly“ je v Česku. XPENG startuje prodej se třemi elektromobily, známe ceny

XPENG

Další z čínských značek, které chtějí uspět na evropském trhu, je značka, XPENG, která má v Číně přezdívku „Lovec Tesly“. To definuje hlavního konkurenta, proti kterému se vymezuje a kterému chce vzít zákazníky.

Stejně jako další čánská značka BYD potřebuje i XPENG nejprve vybudovat prodejní a servisní síť v České republice. Prvním autorizovaným prodejcem je zatím Mach Motors v Praze 5. „Naším cílem je rychle vybudovat síť šesti prodejních a servisních center a do konce roku 2026 dodat zákazníkům minimálně 1 000 vozů. Věříme, že máme potenciál získat až 10 % českého trhu s elektromobily,“ tvrdí Petr Lehký, country manager značky XPENG pro Českou republiku.

XPENG se definuje jako technologická firma, která chce nabízet ty nejnovější a nejpokročilejší technologie, což demonstruje třeba i tím, že vyvinula třeba elektrický vrtulník XPeng AeroHT, který byl na slavnostním představení v Praze k vidění.

V oblasti aut se XPENG zaměří pouze na elektromobily a chce konkurovat hlavně značce Tesla. Zpočátku nabídne českým zákazníkům trojici čistě elektrických modelů: sportovní sedan P7, SUV kupé G6 a luxusní SUV G9. Modely G6 a G9 disponují 800voltovou architekturou, díky které mohou být nabíjeny výkonem až 300 kilowattů. Model G6 startuje s cenovkou 1 119 900 Kč, G9 od 1 499 900 Kč a P7 od 1 229 900 Kč.

Výkonná varianta sedanu P7 s označením AWD Performance dokáže zrychlit z nuly na sto kilometrů za hodinu už za 4,1 sekundy a umožní dojezd až 576 kilometrů podle metodiky WLTP. Model G6 Long Range disponuje baterií o kapacitě 87,5 kilowatthodiny, která mu umožňuje dojezd až 550 kilometrů. Největší SUV G9 ve verzi RWD Long Range pak zvládne urazit až 570 kilometrů na jedno nabití a přidává také vzduchové odpružení, prostorný interiér a prémiovou kvalitu materiálů. Všechny vozy podporují jak domácí nabíjení střídavým proudem, tak rychlé stejnosměrné nabíjení a jsou vybaveny evropským standardem CCS2.

XPENG není běžná automobilka. Je to technologická značka, která do osobní dopravy přenáší prvky známé spíše z oblasti letectví, a to od pokročilé prostorové orientace přes vyspělé adaptivní systémy až po inteligentní automatizaci. Zároveň však nabízí řešení, která jsou dostupná a praktická pro každodenní použití,“ uvedl Robert Baumgartner, CEO společnosti Hedin Distribution CEE.

XPENG: Inteligentní ekosystém XPILOT

Jedním z nejvýraznějších technologických prvků značky je asistenční systém XPILOT. Ten pomocí kamer, radarů a ultrazvukových senzorů nepřetržitě mapuje okolí vozu a umožňuje například navigovanou jízdu po dálnici, automatické předjíždění nebo inteligentní parkování. K unikátním funkcím patří Memory Parking, díky němuž si vůz pamatuje trasu a zvládne ji příště samostatně projet. Všechny asistenční funkce odpovídají evropským předpisům a jsou pravidelně aktualizovány na dálku. „Patříme mezi několik málo automobilek, které kompletně vyvíjejí svůj vlastní hardware i software. Díky tomu dokážeme zákazníkům nabídnout pokročilé funkce i pravidelné a bezplatné softwarové aktualizace,“ dodává Lehký.

Modely P7, G6 a G9 získaly v nezávislých testech Euro NCAP nejvyšší hodnocení pěti hvězdiček a to nejen za ochranu posádky, ale také za kvalitu asistenčních systémů. Vývoj autonomní jízdy společnost posouvá dále prostřednictvím platformy XNGP. Jejím cílem je nabídnout plně autonomní řízení z jednoho bodu do druhého v souladu s lokální legislativou. Aktuálně se vyšší úroveň autonomie testuje například na silnicích v Německu.

Martin Šidlák