Test SWM G03 Tiger: Dacia Jogger má problém?

test swm g03 tiger

Test SWM G03 Tiger: Robustní 7místné SUV za cenu malého městského auta? Realita nebo vymyšlená pohádka? Čínský model s italskými geny SWM G03 Tiger nabízí odpověď.

Je to trochu jako v té pohádce Princezna koloběžka. Ta byla učesaná, neučesaná, obutá, neobutá, oblečená, neoblečená. Spousta lidí si stěžuje, že auta jsou drahá a chtěli by něco levného, ale zároveň velkého. A stejně jako se to povedlo v pohádce, tak i mezi auty se dá něco tak protikladného, jako velké a levná, najít. Pojme až 7 lidí, ale stojí pod půl milionu. A nejmenuje se to Dacia Jogger, ale SWM G03 Tiger. Co je tohle za exota?

Jak se zdá, letošní rok bude v českém automobilovém světě rokem čínských aut. Zahájení prodeje oznámily třeba značky BYD, XPENG, Omoda, Jaecoo či Farizon. Jednou z nich, která už svoje auta prodává v několika dealerstvích, je značka SWM. Ta má sama o sobě italský původ, začínala s výrobou motocyklů. Dnes spadá pod čínský koncern Shineray, který se zabývá i výrobou aut. N domácím trhu vedou v segmentu malých užitkových dodávek a elektrické dodávky této značky se v Česku objeví ještě letos. Prodeje zatím obstarávají tři modely SUV.

Importér chce obecně modely SWM odlišit od ostatních tím, že by mělo jít o prostorná, kvalitně vybavená a cenově dostupná auta. K tomu nabídnout kvalitní poprodejní služby, jednoduchý ceník a maximum důležitých věcí v základní výbavě. A takový je i model označený jako G03. Vedle toho se prodává menší G01 a naopak větší G05. Pár recenzí, které jsem o autě našel, o něm hovoří jako o autě, která staví praktičnost nade vše.

Dává to jasně najevo už vzhledem. Nic praktičtějšího co do objemu než krabice zatím nebylo vymyšleno, takže karoserie nepůsobí zrovna jako vítěz designérské soutěže, hlavně kvůli kolům s malým průměrem, ale slibuje hodně místa uvnitř. Délkou 4605 mm se blíží víc Kodiaqu (4758 mm) než Karoqu (4390 mm). Viditelná je velkorysá světlá výška 195 mm. Zatímco takový korejský SsangYong, dnes přejmenovaný na KGM u nejnovějšího modelu Actyon svůj název zvenku skrývá, tady jsou na čelní masce opravdu velká písmena SWM, aby si vůz nikdo nemohl splést.

test swm g03

Test SWM G03: Blíž k MPV než SUV

O něco menší písmena jsou pak i na zádi, kde je nejvíc vidět krabicovitý tvar karoserie, protože záď je velmi kolmá. Viditelné je také celkem masivní oplastování jak podběhů, tak čelní masky, což se nemusí každému líbit, ale je to praktické. Drobná poškození na parkovištích nejsou na první pohled vidět. Vpředu i vzadu jsou halogenová světla, ovšem doplněná LED denním svícením a LED ukazateli směru.

Auto se sice zvenku tváří jako SUV, ale uvnitř má blíž spíš k MPV nebo dokonce dodávkám. Má standardně 7 sedadel, ovšem uspořádaných nikoli v obvyklém rozložení 2+3+2, ale 2+2+3, tzn. že v druhé řadě jsou dvě samostatná sedadla jako v první řadě, trojice sedadel je až vzadu. V Číně není toto rozložení neobvyklé, ale najdeme ho i u evropských aut, konkrétně stejně to má třeba Volkswagen Multivan.

Dozadu se chodí mezerou mezi sedadly ve druhá řadě, která jsou posuvná v rozsahu 110 mm. Dá se ale sklopit i opěradlo sedadla ve druhé řadě a dozadu „přeskočit“. Pro dospělého to úplně vzadu není zcela pohodlné, ovšem v kterém sedmimístném SUV je. Zato díky krabicovitému tvaru karoserie nebude mít ani vzadu nikdo problém s místem nad hlavou. Na šířku a před koleny je to ale přece jen spíš pro děti.

S kompletně zvednutými sedadly pak zbývá pro náklad jen symbolických 165 litrů. Sklopením poslední řady sedadel se to zlepší na 705 litrů a sklopením i dvojice sedadel uprostřed až na 1564 litrů. Pro srovnání – 4,55 metru dlouhá Dacia Jogger, která je hlavním konkurentem SWM nabídne minimálně 160 litrů, v pětimístní konfiguraci 708 litrů a ve dvoumístné 1819 litrů. Na rozdíl od SWM ale jdou poslední sedačky z auta snadno úplně vyjmout, tady se musí odšroubovat čtyři šrouby. U SWM jsou opěradla zadní lavice překlopit dopředu nebo vše sklopit i se sedáky, aby vznikla rovná plocha v kufru, ale vyžaduje to vyndat opěrky hlavy a určitý gryf a sílu, když musíte současně zatáhnout za dvě madla.

Palubní deska je pojata jednoduše, ale účelově. Jsou tady dle očekávání tvrdé plasty, žádné extra designové vychytávky, ale nechybí vysoko umístěná centrální obrazovka ze 7palcovým displejem, který umí bezdrátově zrcadlit telefon. Pod ní je poněkud oldschoolový panel ovládání klimatizace, ale zase platí, že účel světí prostředky. Každé tlačítko ovládá jednu funkci, takže za jízdy nemusíte nebezpečně hledat v digitálním menu, ale jen skoro po paměti stisknout správné tlačítko. Digitální displej před řidičem má 3,5palce a palubní počítač na něm zobrazuje všechny informace najednou. Chybí ovšem ukazatel spotřeby a co mi trochu vadilo, bylo ovládání hlasitosti autorádia pouze na volantu – spolujezdec má zkrátka smůlu. Na volantu pak najdete malý odkaz na italský původ značky – italskou vlajku na spodní části věnce volantu.

Bolestí většiny čínských a částečně korejských aut mimo koncern Hyundai/Kia jsou spalovací motory. Většinou je k dispozici jen 1,5, maximálně 1,6litrový benzínový čtyřválec, který zrovna nevyniká úsporností. Platí to bohužel i pro SWM G03. 1,5litrový agregát má maximální výkon vzhledem k velikosti auta spíše podprůměrných 81 kW, ovládaných přes 5stupňovou manuální převodovku. Poháněná jsou pouze přední kola.

K modernosti to má upřímně poněkud daleko. Dráhy převodovky jsou dlouhé, stejně jako zpřevodování samotné, zpátečce chybí pojistka, kvůli menší zvukové izolaci budete o motoru v kabině vědět. Ovšem je stále nutné myslet na to, že sedíme v jednoduchém autě a asi jen velký naivka by mohl čekal od 7místného auta s cenou pod půl milionu něco lepšího. Motor má sice vlažné rozjezdy, ale už kolem hranice 2000 otáček má celkem sílu, s vozem vážícím lehce pod 1,5 tuny si většinou snadno poradí. Díky své jednoduché konstrukci má také naději na nízkou poruchovost.

Každého bude zajímat spotřeba. Palubní počítač vám ji neprozradí, oficiální hodnota je 7,2 l/100 km, podle tankování bych ji ale odhadoval někde kolem 8 litrů. Ale aspoň se dá s manuální převodovkou spotřeba krotit lépe, než kdyby auto mělo automatickou měničovou převodovku, jakou mají některé podobné asijské motory. Možná by pro českého zákazníka mohla být řešením přestavba na LPG, kterou si můžete objednat rovnou u prodejce.

Srovnání s Dacií se nabízí nejen kvůli 7místné variantě, nízké ceně nebo úvaze o LPG. O podvozcích Dacie, jsem v minulosti často tvrdil, že čím horší cesta, tím lepší jízda, a dá se to vztáhnout i na SWM. Vpředu je MacPherson, vzadu výrobce mluví o „pětiprvkové spirálové pružině“, což je tuhá náprava s Panhardovou tyčí. Jednoduchý podvozek ale také celkem jednoduše překonává překážky a čím je cesta rozbitější, tím lépe. Na větších samostatných nerovnostech pocítíte ránu, ale sérii děr naopak zvládá velmi slušně. Dlouhý rozvor svědčí směrové stabilitě, což o všech čínských autech rozhodně tvrdit nejde.

Vozy SWM si nehrají na nějakou vysokou automobilovou ligu, ale chtějí být poctivými a praktickými služebníky pro lidi s omezeným rozpočtem na nákup auta, a to se v dnešní době sakra počítá. SWM G03 tak nabídne velký vnitřní prostor a sedm sedadel za cenu těsně pod půl milionu, konkrétně v době testu to bylo 499 000 Kč. Jde o jedinou výbavu obsahující 17palcová kola, klimatizaci, elektricky ovládaná okna, střešní nosič, možná trochu zbytečné střešní okno nebo naopak praktickou couvací kameru. Dokoupit si nemůžete nic, ale nedoplácíte ani za metalické barvy, které jsou celkem čtyři a doplňují základní nemetalickou bílou. Cena je prakticky stejná, jakou zaplatíte za 7místnou Dacii Jogger, s motorem o shodném výkonu 81 kW. Ovšem u ní nedostanete třeba okna v elektrice nebo parkovací kameru a za metalickou barvu si doplatíte 16 000 Kč. Ovšem Jogger můžete pořídit i levněji, a to ve zmíněné tovární úpravě na LPG, konkrétně od 455 000 Kč v 7místné verzi.

Jednoduchost ceníku SWM je velkou výhodou v tom, že na svoje auto nebudete dlouho čekat. Naopak neznámou u nových značek na trhu je spolehlivost, ale výrobce dává na své vozy záruku 5 let a 100 tisíc kilometrů. U Dacie je záruka o dva roky kratší. A je nutné zmínit i jedno velké negativum, a tím jsou jen dva airbagy vpředu, a fakt, že vůz neprošel nárazovými testy Euro NCAP.

Martin Šidlák

Technické údaje: SWM G03 Tiger

Cena od: 412 397 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 81 kW
Max. točivý moment: 155 Nm
Maximální rychlost: neuvádí
Zrychlení 0-100 km/h: neuvádí
Kombinovaná spotřeba: 7,2 l/100 km
Emise CO2: 168 g/km
Délka/šířka/výška: 4605 / 1815 / 1825 mm
Rozvor: 2780 mm
Zavazadlový prostor: 165 l