Test Audi A8 L: Nasedat, pane řediteli
Test Audi A8 L. Nejsou zdaleka tak populární jako SUV, ale pro prémiové značky je povinností mít v nabídce luxusní limuzínu. Jednou z nich je Audi A8, které jsme otestovali v prodloužené verzi L.
Luxusních limuzín se v Česku ročně prodá sice jen pár desítek kusů, ale zato jde o nejreprezentativnější modely jednotlivých značek. Vozí generální ředitele, politiky, diplomaty, často i v opancéřované verzi. Jedním takovým modelem je Audi A8, které je sice v aktuální generaci na trhu už od roku 2017, ale v roce 2022 prošlo modernizací.
Ta byla důkladná hlavně po technické stránce. K radikální změně designu se v této třídě moc často nepřistupuje, a i Audi bylo opatrné. Určité změny nastaly, ale nejsou nijak výrazné. Třeba základna masky chladiče je širší a její chromované příčky se zespodu vzhůru rozšiřují. Přepracované byly i světlomety, které dostaly vpředu za příplatek technologii LED Matrix (každý světlomet disponuje cca 1,3 milionem mikrozrcadel), vzadu je sériově technologie OLED. Přední i zadní světlomety neslouží jen k samotnému osvětlování vozovky, ale umí majitele zdravit různými světelnými animacemi nebo se v případě těch zadních rozzářit víc, když se k vozu zezadu přiblíží další auto na méně než dva metry.

Celkově působí auto stále majestátně, protažené boční linie a masivní podběhy se nijak nesnaží maskovat délku vozu, která je v námi testované prodloužené verzi L celkem 5320 mm. Auto se neprotáhlo na předním či zadním převisu, ale na rozvoru, který narostl z 2998 mm na 3128 mm. Zvětšil se tak prostor na zadních sedadlech, což je smyslem této prodloužené verze.
Nejlepší posezení má logicky pasažér na zadním sedadle za spolujezdcem. Nejenže si může dát pohodlně nohu přes nohu, ale stiskem tlačítka se sedadlo před ním posune vpřed, sklopí, to zadní se upraví do komfortní polohy a je tak možné si pohodlně natáhnout nohy, i když měříte 190 centimetrů. Elektricky je ovládané i zadní sedadlo za řidičem, lavice jako taková ale zůstává stále třímístná. Ovšem za tohle vrcholné provedení si připlatíte, stejně jako když budete chtít vpředu i vzadu odvětrávaná a masážní sedadla a mezi těmi zadními ledničku na dvě litrové lahve, plechovky a sklenice. Takovouhle výbavou vám cena hned vyskočí o pár set tisíc.
Test Audi A8: Zmizel osmiválec
Věk je trochu znát na uspořádání palubní desky, která má uprostřed nad sebou dva digitální displeje, ten horní o úhlopříčce 10,1 palce slouží jako klasický infotainment, spodní o úhlopříčce 8,6 palce je určen hlavně pro ovládání klimatizace. Funguje to rychle a dobře, ale tenhle systém už je překonaný a nejnovější modely Audi už se vrátily k jedné centrální obrazovce, kterou může doplnit za příplatek další obrazovka, ale nikoli dole, ale před spolujezdcem, který si na ní může snadněji ovládat některé funkce nebo třeba sledovat video.
Kvůli snižování emisí z nabídky bohužel zmizel benzínový osmiválec, zůstaly ale šestiválce. Základní diesel má výkon 210 kW, benzínový mild-hybrid 250 kW a alternativou je plug-in hybrid o výkonu 250 kW. Osmiválec zůstává jen ve verzi S8, ta se ale nevyrábí v prodloužené variantě L. Ale vpravo vzadu vám bude celkem jedno, co je pod kapotou a za kolik to zrychlí na stovku. Důležitý je komfort a pohoda během jízdy.

O to se v našem případě staral prediktivní aktivní podvozek v ceně 164 tisíc korun. Ten už při nastupování a vystupovaní automaticky s každým otevřením dveří zvýší světlou výšku, aby to pan ředitel měl pohodlnější. Za jízdy díky kamerám nereaguje na aktuální nerovnosti pod koly v okamžiku jejich přejetí, ale připravuje se na ně už dopředu. Takže třeba před zpomalovacím retardérem se podvozek přizvedne a auto se přes něj ladně přenese.
Čtyři elektromechanické aktuátory se starají o každé kolo zvlášť a funguje to nejen na nerovnostech, ale i v zatáčkách, kde se auto v podstatě nenaklání. Ve spojení s rovněž příplatkovým dynamickým řízením všech kol, které podle situace natáčí zadní kola proti nebo ve směru těch předních, ale zasahuje i do posilovače řízení, tak budete mít pocit, že řídíte nejméně o metr menší auto než ve skutečnosti.
Pro nákup takového auta musíte z firemního rozpočtu vytáhnout nejméně 2 377 603 Kč bez DPH v případě základního dieselu a základní délky, nebo 2 497 438 Kč u prodloužené verze.
Martin Šidlák










