Na LPG s pohonem 4×4. Dacia Duster a Dacia Bigster dostávají nový unikátní pohon

Dacia Bigster

Modely Dacia Duster a Dacia Bigster dostávají novou pohonnou jednotku G 150 4×4, který unikátně spojuje motor pro spalování benzínu a LPG s pohonem všech kol.

Nový pohonný systém bude k dispozici pro modely Dacia Duster a Dacia Bigster do konce roku. Kombinace hybridní technologie, duálního palivového systému na LPG a pohonu všech kol je světovou novinkou. Tento hybridní pohon 4×4 na LPG kombinuje 103 kW (140 k) 1,2litrový 48V mild-hybridní motor vpředu s elektromotorem vzadu o maximálním výkonu 23 kW (31 k) a poskytuje maximální výkon 113 kW (154 k) s točivým momentem 230 Nm pro spalovací motor a až 87 Nm pro elektromotor.

Spalovací motor je spojen s šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou s pádly na volantu a elektromotor s dvoustupňovou převodovkou s odpojitelnou zadní nápravou. Dvoustupňová převodovka s elektromotorem na zadní nápravě je v tomto segmentu novinkou. Poskytuje vysoký točivý moment na kola při nízkých rychlostech na prvním stupni a také zpomaluje elektromotor při vysokých rychlostech, přičemž udržuje silnou trakci na zadní nápravě při rychlostech až 140 km/h.

Neutrální poloha (odpojená spojka) eliminuje ztráty třením na silnici, což vede k nižší spotřebě paliva v režimu 2WD. Díky elektromotoru připojenému k zadním kolům a 48V 0,84 kWh Li-Ion baterii, která se sama nabíjí při zpomalování a brzdění, je pohonná jednotka často schopna pracovat v čistě elektrickém režimu. V městském cyklu mohou modely Duster a Bigster hybrid-G 150 4×4 zůstat v čistě elektrickém režimu až 60 % času jízdy.

Díky dvěma 50litrovým palivovým nádržím, jedné na benzín a jedné na LPG, zaručuje Duster dojezd až 1 500 km (cyklus WLTP) bez doplňování paliva.

Po modelu Bigster je nyní Duster k dispozici s novým hybridním pohonem 155. Kombinuje čtyřválcový benzínový motor o výkonu 109 koní, dva elektromotory (motor o výkonu 50 koní a vysokonapěťový startér/generátor), baterii o kapacitě 1,4 kWh (230 V) a automatickou elektrickou převodovku. Má čtyři převodové stupně pro spalovací motor a další dva pro elektromotory. Tato kombinovaná technologie je možná díky absenci spojky. S hybridním motorem 155 dosahuje Duster kombinované spotřeby paliva pouhých 4,6 litru/100 km, což je o 8 % méně než u hybridního motoru 140.

Zdroj: Dacia