Test MGS5 EV: Britsko-čínská odpověď na Elroq

Test MGS5 EV: Britská značka s čínským majitelem MG se snaží uvádět na trh jak auta se spalovacím motorem, tak hybridy, plug-in hybridy i elektromobily. A pokaždé chce zavedeným automobilkám konkurovat nejen cenou, ale i použitou technikou. Nebojí se srovnání ani s domácí značkou Škoda. Proti elektrickému Elroqu tak vypustil na trh novinku pojmenovanou MGS5 EV. Může uspět?
Název může být pro někoho trochu matoucí, protože model MG5 už tady nedávno byl a šlo také o elektromobil. Bylo to ale elektrické kombi s trochu zastaralou technikou a neprodávalo se příliš dlouho. Nová „pětka“ s ním nemá nic společného, jde o elektrické kompaktní SUV nebo crossover, jak kdo chce.
Jestliže ještě před dvěma lety se MG jen tak tak dostalo do první dvacítky nejprodávanějších značek v Česku, tak letos plánuje prodat 5500 aut a dostat se až do TOP 10. Jakkoli se dřívější raketový růst poslední dobou trochu zadrhl, MG už předstihlo Peugeot a blíží se prodejním číslům BMW. Pomoct mu v dalším růstu mají nové modely. V červenci uvedlo MG na trh nové MG HS Hybrid+, následoval nový elektromobil MGS5 EV.

Ten je postaven na stejné platformě jako elektrický hatchback MG4, je ale delší. MG4 má kolem 4,3 metru, MGS5 má necelých 4,5 metru, konkrétně 4476 mm. Škoda Elroq je jen o centimetr delší. S MG4 sdílí „pětka“ částečně i společný vzhled, jakkoli automobilka spíš upozorňuje na podobnost se sportovním roadsterem zvaným Cyberster. Kdo chce, najde podobnost s oběma modely. Každopádně MGS5 má výraznou čelní masku, elegantní LED světla a dynamické linie karoserie. Má to celé působit spíš sportovně než robustně, ale funguje to jen částečně a z určitého úhlu pohledu. Zkrátka je to pořád SUV, které z logiky věci bude mít vždy trochu nafouklé proporce.
Test MGS5 EV: Místo pro lidi i pro zavazadla
Jak bylo zmíněno na začátku, MG chce zavedeným značkám konkurovat i použitou technikou, nepodbízet se jen cenou. Má například velmi tenký akumulátor s výškou jen 110 mm, takže nabídne velkorysý vnitřní prostor. Nad hlavou je nadprůměrně místa vpředu i vzadu a zavazadlový prostor má objem 453 litrů. Se sklopenými sedadly až 1 441 litrů. Ovšem ani Elroq na tom není v tomto směru vůbec špatně, ať už jde o prostor pro cestující, tak pro náklad – do škodovky se vejde dozadu 470 litrů.
Víko kufru se u MG ve vyšší ze dvou dostupných výbav otevírá elektricky, nechybí háčky a síťky pro upevnění nákladu nebo dvoustupňová podlaha pro lepší variabilitu. Zarytí elektromobilisté ponesou ale těžce fakt, že MGS5 nemá standardně odkládací prostor pod přední kapotou. U MG4 jde ale frunk objednat v rámci originálního příslušenství, takže u většího sourozence to půjde nejspíš také.

Oproti MG4 byl celý interiér modernizován, má lepší použité materiály a upravená byla i palubní deska. Té dominuje 10,25palcový digitální přístrojový štít a vždy 12,8palcový centrální dotykový displej. Ten nabízí vcelku intuitivní ovládání, hezkou grafiku – až na navigační mapu, které se mi ve vozech MG prostě subjektivně nelíbí – a integrované aplikace včetně bezdrátového Apple CarPlay a Android Auto. Velkým bonusem je pár fyzických tlačítek pro ovládání klimatizace nebo hlasitosti audiosystému.
Na volantu jsou navíc dvě tlačítka s hvězdičkou, kam se dají naprogramovat dvě nejčastěji používané volby, které byste jinak museli hledat v digitálním menu. Také vypnout otravné asistenty jde velmi snadno. Po stažení další obrazovky prstem seshora hlavní obrazovky stačí kliknout na ikonu vlastního nastavení systému MG Pilot, kam si můžete předem naprogramovat, co všechno z upozornění chcete vypnout. Klimatizace je sice jen jednozónová, ale nezapomnělo se na výdech pro zadní sedadla. Standardem jsou zadní parkovací senzory i kamera – ve vyšší výbavě ukazující auto z nadhledu 360 stupňů, vyhřívaný volant, elektricky ovládané sedadlo řidiče a bezdrátová nabíječka.

Novinka nabízí dvě kapacity baterie – 49 a 64 kWh, využitelná hodnota je 47,1 a 62,1 kWh – a dvě výkonové verze elektromotoru – 125 nebo 170 kW. Kombinace slabšího motoru a menší baterie je dostupná jen v nižším ze dvou výbavových stupňů Emotion za 789 900 Kč, druhá kombinace pak v obou stupních výbavy od 899 900 Kč. Kombinovat slabší motor s větší baterií nebo naopak možné není. Poháněná jsou vždy zadní kola. Obě nabízené varianty jsou spojeny s tovární zárukou na 7 let nebo 150 000 kilometrů.
Menší baterie se může dobíjet výkonem až 120 kW, větší až 139 kW. Dojezd je až 340 km u první a 480 km u druhé baterie. Popravdě nejsou to nijak ohromující čísla, ale MG těží z toho, že váží o pár set kilo méně než Škoda Elroq, konkrétně základní verze má 1635 kg, maximální verze pak 1725 kg. Papírová spotřeba se tak pohybuje kolem 16 kWh/100 km, což je velmi slušná hodnota. A odpovídá to realitě, dokázal jsem jezdit i za míň, byť při dálniční rychlosti do 110 km/h. Zajímavostí je také maximální rychlost, která je na elektromobily nadprůměrných 170 km/h u slabšího elektromotoru a až 190 km/h u toho silnějšího.

Námi testované silnější provedení zrychlí na stovku za 6,3 sekundy, takže je jasné, že dynamika je velmi slušná, jak se od elektromobilu s podobným výkonem očekává. Co ale není u každého elektrického auta tak samozřejmé, je komfort. MGS5 je naladěno velmi měkce, podvozek zvládne odtlumit všechny druhy nerovností. Pomáhá mu v tom mimo jiné i zmíněná nižší hmotnost proti konkurenci. Měkký houpavý podvozek ale logicky nebude úplně vyhovovat sportovně jezdícím řidičům, ať už kvůli náklonům v zatáčce nebo sklonům ke ztrátě trakce na vlhké vozovce, za což ovšem možná můžou také zvolené pneumatiky. Jednoduše řečeno MGS5 je komfortnější než Elroq, který je ale naopak sportovnější. Tak si vyberte, co chcete víc.
Moderní, ale rozumnou cestou se MG vydalo v oblasti různých digitální a elektronických technologií. Ve standardní výbavě všech verzí je systém MG iSMART, umožňující ovládat vůz na dálku přes mobilní aplikaci – např. zapnutí klimatizace, kontrolu dojezdu nebo polohy vozu. Elektronické asistenty pak spojuje systém MG Pilot. Jejich výčet by tvořil dlouhý seznam, nechybí žádný dnes v autech obvyklý – sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, upozornění na maximální rychlost či asistent jízdy v pruzích. Auto ale, jak už bylo řečeno, umožňuje si uložit do paměti personalizované nastavení a jedním stiskem deaktivovat všechny systémy, které člověk nechce používat.
MGS5 není revolučním autem, ke kterému by houfně přecházeli řidiči spalovacích aut a s nadšením vyměnili pumpy za nabíječky. Ale pro značku je to důležité auto, které jí v portfoliu chybělo. Zatímco dříve MG získávalo zákazníky pro svoje spalovací SUV nižší cenou proti konkurenci, MGS5 se od protivníků nijak dramaticky neliší a prodává se za velmi podobnou cenu jako Škoda Elroq nebo Kia EV3. Ve specifických kombinacích se rozdíly najdou, ale v průměru jsou zkrátka ceny podobné. Jak už bylo zmíněno, slabší verzi koupíte od 789 900 Kč, silnější od 899 900 Kč.
Martin Šidlák














Technické údaje: MGS5 EV
Cena od: 743 719 Kč bez DPH)
Elektrický pohon
Maximální výkon: 170 kW
Max. točivý moment: 350 Nm
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,3 s
Kombinovaná spotřeba: 15,5 kWh/100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 4476 / 1849 / 1621 mm
Rozvor: 2730 mm
Zavazadlový prostor: 453 l