SUV mají 56% evropského trhu, Němci by jim zvýšili parkovné

Z 38 na 56 % narostl během šesti let podíl vozů SUV na prodejních nových vozů v Evropě. V USA měly vozy SUV v prvním pololetí letošního roku podíl 59,6 procenta, v Číně 46%. A ve městech to začíná být problém, hlavně kvůli parkování.
Na rozdíl od ostatních zmíněných trhů tomu evropskému dominují malá, kompaktní a středně velká SUV segmentu B a C, když na ně připadá celých 80% prodejů všech SUV. Pro zajímavost – nejprodávanější je od ledna do června letošního roku model Volkswagen T-Roc (141 388 prodaných vozů). Následuje další Volkswagen – Tiguan (125 608), na třetím místě je Toyota Yaris Cross (124 821). Na dalších místech jsou modely BMW X1/iX1 a Dacia Duster.
Zákazníci volí SUV kvůli lepšímu nastupování a pocitu většího bezpečí. Parkování ve městech je ale naopak větší problém, a navíc se proti SUV začínají zvedat hlasy, že by tento typ vozidel měl být v parkování v centrech měst omezen nebo by jejich uživatelé měli platit vyšší parkovné. Naposledy to ukázal průzkum agentury YouGov pro DPA. V anketě mezi 2059 účastníky se 54 procent lidí v Německu vyslovilo pro vyšší parkovací poplatky pro SUV. Konkrétně 29 procent dotazovaných uvedlo, že vyšší poplatky za parkování SUV by měly být zavedeny ve všech městech, zatímco dalších 10 procent podpořilo jejich zavedení pouze ve velkých městech. Dalších 15 procent souhlasilo s tím, že teoreticky by to byl dobrý nápad, ale mělo by být plánováno individuálně podle konkrétního města. Naopak zcela to odmítlo 32 procent respondentů. V podobném průzkumu stejné agentury v roce 2024 se přitom pro vyšší parkovné pro SUV vyslovilo jen 45% dotázaných.
Podle agentury DPA letos podle očekávání mělo vyšší parkovné nejmenší podporu u majitelů právě těchto aut. Přesto i v rámci této skupiny 41 procent souhlasilo s jednou ze tří pozitivních možností. Muži byli pro takové opatření častěji, když ho podporovalo 60 procent respondentů, oproti pouhým 50 procentům žen. Dotazovaní si stěžovali, že SUV a pick-upy zabírají příliš mnoho místa a poškozují silnice.
Podobné výsledky získala agentura v únoru 2024 ve Velké Británii. 62% tehdy dotázaných lidí považovalo za největší problém SUV (do průzkumu byly zahrnuty i pick-upy) právě parkování. A třeba Paříž už před rokem zavedla vyšší sazby za parkování pro těžká vozidla, jako jsou SUV, která nyní platí až 18 € za hodinu – třikrát více než lehčí auta.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES