Nový Jeep Compass je větší a elektrifikovanější. Čtyřkolka s 276 kW přijde příští rok
 
                        Konkurentů Škody Karoq je v segmentu kompaktních SUV jak manželek českých fotbalistů, které chtějí být influencerkami na českém Instagramu. Tedy opravdu hodně. V nové generaci v něm chce uspět i nový Jeep Compass, který nabídne originální design, ale známou techniku koncernu Stellantis – mildhybridní tříválec, plug-in hybrid nebo elektromotor.
Kompaktní SUV jsou nejprodávanějším segmentem evropského trhu, ale zároveň je tam největší konkurence. Škoda Karoq, Škoda Elroq, Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage, Ford Kuga…, nemluvě o řadě čínských nováčků, jako je třeba Jaecoo J7. Ve velkých koncernech typu Volkswagen nebo Stellantis je navíc problém, jak od sebe odlišit modely, které mají stejný technický základ. A to je právě případ modelu Jeep Compas, který sdílí techniku s Citroënem C5 Aircross. Peugeotem 3008 a Opelem Grandland.
Koncern Stellantis dnes reprezentuje celkem 15 značek včetně Maserati nebo nejnověji čínského Leapmotor. Jeep si v tomhle širokém portfoliu celkem dokázal najít svoje místo, což se opravdu o všech značkách říct nedá – vyprávět by o tom mohli u Fiatu a svým způsobem i u Citroënu. Jeep, to byl dlouho hlavně Grand Cherokee a Wrangler. Oba dva ale už jde v Česku objednat jen ze skladových zásob a příští rok je tak už nekoupíte. Ale Jeepu chystá nové, i když ne úplně přímé nástupce, a celkem se mu daří prodávat i stávající modely. Avenger dokonce získal titul Evropského auta roku. Sám se loni postaral o 80 tisíc kusů z celkem 132 tisíc jeepů prodaných v Evropě. Třeba v Itálii jde o nejprodávanější model SUV.

Vozů Compass se sice od roku 2006 prodalo po celém světě údajně už 2,5 milionu kusů, ale v Evropě určitě není tím prvním modelem, který vás napadne, když se řekne Jeep. To by automobilka ve třetí generaci ráda změnila.
Brzdit ho v tom ale bude technika, která aktuálně nepatří ve srovnání s konkurencí k úplné špičce, i když se poslední dobou mnoho věcí změnilo k lepšímu. Jeepu tak zbývá odlišit se od sourozenců hlavně vzhledem. Extrémně dobře se to povedlo třeba Fiatu u modelu Grande Panda.
A Jeep Compas je na tom podobně – že jde o auto Stellantisu byste poznali snad jen podle tlačítka ruční brzdy nebo panelu na stahování oken. Jinak je design naprosto svébytný a naštěstí neztratil terénního ducha značky. Na délce 4,55 metru a rozvoru 2,8 metru byl postaven typický Jeep posledních let. Na masce chladiče najdete tradičních sedm otvorů, výrazné jsou lichoběžníkové výřezy blatníků a robustní obložení dolní části vozu.

Terénní geny naznačuje i světlá výška 200 mm, nájezdový úhel 20 stupňů a odjezdový úhel 26 stupňů. Z technických údajů stojí za zmínku ještě jedna věc, a tou je brodivost. Zatímco všechny ostatní dosud zmíněná čísla jsou stejná pro elektrickou i hybridní verzi, tak vozy se spalovacím motorem mají brodivost 408 mm, elektrické verze až 470 mm. Důvodem je rozdílná technika, elektrické verze třeba postrádají sání.
Palubní deska je jednoduchá, ale přehledná. Výrobce si dokázal prosadit, že až na pár tlačítek tady nepoznáte příbuznost s dalšími vozy Stellantisu. Jiná jsou třeba i tlačítka na volantu nebo volič jízdního režimu. Nová generace dostala logicky zcela nový infotainment s 10“ přístrojovým štítem a 16“ centrálním displejem. Pod ním je – díky za to – řada fyzických tlačítek pro základní ovládání klimatizace, hlasitosti audia nebo přímé volby hlavních funkcí. Vypnutí povinných otravných asistentů by se mělo dát naprogramovat na jedno tlačítko. Systém slibuje rychlé reakce a bezdrátové aktualizace.

V kabině je přiměřeně prostoru v obou řadách sedadel a hybridní i elektrická verze nabídne stejně velký zavazadlový prostor o objemu 550 litrů, což je nadprůměrná hodnota. Spalovací Škoda Karoq má 521 litrů, elektrická Škoda Elroq 470 litrů. Kufr u elektrického Compassu se tak blíží spíš Enyaqu s 585 litry.
Nový Jeep Compass 2025: Pohon 4×4 bude později
Jeep musí vybírat motory ze stejné nabídky jako ostatní koncernoví sourozenci, ale trochu překvapivě se nesnaží odlišit se tím, že od začátku nabídne pohon všech kol, který je se značkou spojený. Důvodem je hlavně dlouhý proces homologace. U úvodní startovací nabídky ve výbavách Altitude a First edition si zákazníci mohou vybrat mezi mild-hybridním benzínovým motorem 1.2 s výkonem 107 kW a elektrickým provedením s výkonem 157 kW, oba s pohonem pouze předních kol.
Elektrická verze musí čelit mnohem vyšší hmotnosti, podle dostupných zdrojů je rozdíl 1592 vs 2123 kg. I tak se ale elektrický Compass na stovku dostane rychleji, konkrétně za 8,5 sekundy proti 10,3 sekundy u hybridu. Dojezd má být 500 km, průměrná spotřeba 17,5 kW/ 100 km a rychlost dobíjení baterie o využitelné kapacitě 74 kWh za ideálních podmínek až 160 kW.

Verze s pohonem obou náprav ale vypadá aspoň na papíře velmi lákavě. Elektromobily mají v terénu výhodu lepšího dávkování výkonu na konkrétní kola a Compass k tomu přidává i působivé výkony. Jde o originální řešení Jeepu. Celkový výkon soustavy je 276 kW. Nový zadní elektromotor má sám o sobě výkon 132 kW a točivý moment až 232 Nm. V kombinaci s redukční převodovkou s poměrem 14:1 to znamená 3100 Nm dostupných na zadních kolech.
Elektrické verze budou celkem tři – kromě startovací o výkonu 157 kW a zmíněné vrcholné s 276 kW to bude varianta o výkonu 169 kW.
V Česku bude asi nejprodávanější verzí základní hybrid, nebo spíše mild-hybrid, známý z mnoha dalších koncernových vozů. K zážehovému přeplňovanému motoru o výkonu 100 kW přidává elektrický motor integrovaný v převodovce o výkonu 21 kW, celkový výkon soustavy je 107 kW. Součásti pohonu je 6stupňová automatická převodovka a baterie o kapacitě 0,9 kWh. Nebude to žádný závodník, ale slibuje rozumnou spotřebu 5,9 l/100 km. Pro privátní zákazníky jsou to slušné hodnoty, firemní by možná sáhli spíš po plug-in hybridu. Ten dorazí začátkem příštího roku a má mít výkon 143 kW přenášený na přední nápravu. Čtyřkolka s tímto pohonem zatím oficiálně v plánech automobilky nefiguruje.
Prodeje odstartovaly ve dvou výbavových stupních. Základní je Altitude, zahrnující zmíněné dva digitální displeje uvnitř, adaptivní tempomat, Full LED světlomety, přední a zadní parkovací senzory, systém jízdních režimů Selec-Terrain nebo automatickou dvouzónovou klimatizaci. Vybavenější je verze First Edition, která přidává mimo jiné střešní ližiny, bezdrátovou nabíječku, vyhřívaná přední sedadla, volant a čelní sklo, Full Matrix LED světlomety, elektricky ovládané páté dveře nebo zadní parkovací kameru. V mild-hybridní verze stojí výbava Altitude 799 900 Kč, výbava First Edition 889 900 Kč, pro elektrickou verzi platí akční ceny 1 049 900 Kč, resp. 1 109 900 Kč.
Martin Šidlák
