Policejní Škoda Kodiaq skrývá motor z RS, skříňku na dlouhé zbraně a také jedno tajné tlačítko

Škoda Kodiaq, Policie ČR

Policie ČR má nové vozy Škoda Kodiaq. Liší se nejen policejními polepy a majáky, ale i rámem umožňujícím zastavit vozidla tzv. PIT manévrem, upravenými tlumiči nebo schránkou na dlouhé zbraně. Policejní auta také nemají systém start-stop nebo upozorňování na překročení rychlosti. Jedno „tajné“ tlačítko navíc znemožňuje krádež vozu.

Policie ČR převzala prvních 51 speciálně upravených vozů Škoda Kodiaq z celkem 352, které vysoutěžila do konce letošního roku. Jsou určeny jak pro dopravní policii, tak pro tzv. prvosledové jednotky po celé republice. Řada speciální vylepšení zahrnuje třeba ochranný rám, který umožňuje zastavit ujíždějící vozidlo tzv. PIT manévrem. Ten je považován za trochu kontroverzní, protože znamená, že policejní auto pronásledující ujíždějící vozidlo do něj zezadu zboku mírně narazí, čímž ho dostane do rotace. Jak takový manévr vypadá v praxi, ze můžete podívat na krátkém videu níže:

Upravené vozy Škoda Kodiaq druhé generace dostaly pro potřeby Policie ČR pohonnou jednotku 2.0 TSI s výkonem 195 kW a maximálním točivým momentem 400 Nm pocházejí z verze Kodiaq RS. Kombinuje se výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Policejní vozy se nepočítají do flotilových emisí celé automobilky, takže firmě nepokazí CO2 průměr. Adaptivní podvozek DCC+ dostal specifické nastavení zohledňující dodatečnou hmotnost policejní výbavy jako třeba schránku na dlouhé zbraně mezi zadními sedadly a kufrem. Modifikována byla i volba jízdního režimu – vůz nabízí možnost rychlého přepnutí pohonu a podvozku do režimu Sport, aby měl řidič okamžitě k dispozici maximální jízdní dynamiku.

Škoda Kodiaq, Policie ČR

Policejní Kodiaqy dostaly rovněž robustnější brzdový systém ze sedmimístné verze s 18palcovými litými koly, která byla zvolena pro optimální chlazení brzd. Pro zajímavost – dřívější policejní vozy měly plechová kola, která lépe odolala případnému zásahu střelnou zbraní, ale problém byl právě s chlazením.

Škoda Kodiaq: Policie ČR má některé funkce vypnuté, jiné jsou navíc

Policie ČR si také nemusí vypínat systém start-stop nebo systém čtení dopravních značek – tyhle funkce jsou už z výroby vypnuté. Naopak některé funkce přibyly. Například jedním tlačítkem lze okamžitě vypnout veškeré vnější i vnitřní osvětlení i při spuštěném motoru. Další „tajné“ tlačítko je inspirováno americkými policejními auty. Umožňuje uzamknout vozidlo s nastartovaným motorem. Když by někdo vnikl do takového vozu a pokusil se ujet, tak se auto při stisku jakéhokoli pedálu vypne. Zajímavým detailem je také otočený bezpečnostní pás na zadním sedadle za řidičem, které je určeno pro přepravu zadržených osob, aby se policista při zapínání pásu nemusel naklánět přes zadrženého.

Do konce letošního roku Policie ČR převezme celkem 352 vozů Škoda Kodiaq, ty postupně nahradí vozy Škoda Octavia Combi 2.0 TSI 4×4 DSG z let 2019 a 2020, které dnes mají najeto často i 350 000 km. „Pravidelná obměna vozového parku je u policejního sboru naprostou nutností, protože vozy zde čelí extrémně těžkým provozním podmínkám, které nejsou srovnatelné se standardním silničním použitím. Nová, speciálně vybavená vozidla Škoda Kodiaq budou díky svým terénním schopnostem připravena zasáhnout i v lokalitách, kam by se naše hlídky s běžnými osobními automobily těžko dostávaly,“ vysvětlil policejní prezident Martin Vondrášek.

Mladoboleslavská automobilka je již tradičním dodavatelem vozů pro policejní složky. Od roku 1993 bylo českým policistům a ministerstvu vnitra předáno více než 23 tisíc automobilů Škoda nejrůznějších modelů ve speciálních i sériových provedeních.

Martin Šidlák