Co se stane, když v zimě havarujete a nemáte zimní pneumatiky. Odmítne vám pojišťovna zaplatit?

auto, zima, winter, škoda kodiaq, zimní pneumatiky

Listopad je obdobím intenzivního přezouvání aut na zimní pneumatiky, pneuservisy čelí rekordnímu vytížení. Část řidičů ale v zimě nepřezouvá. Jaký vliv to má v případě pojistné události? Zaplatí pojišťovna plnění?

Přehled nejčastějších otázek na téma zimní pneumatiky a pojistné připravila Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP), konkrétně Miloš Velíšek, supervizor pojištění vozidel:

1) Co se stane, pokud řidič v zimním období havaruje na letních pneumatikách? Zkoumá to pojišťovna?

V takových případech se vždy zkoumá, zda v místě, kde došlo k nehodě, byly splněny podmínky pro povinnost použití zimních pneumatik dle zákona. Jinými slovy, posuzuje se, zda byla na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo zda se vzhledem k povětrnostním podmínkám dala taková situace předpokládat. Pokud ano, zkoumá se, zda absence zimních pneumatik měla vliv na vznik nebo rozsah škody – například jestli mohl řidič díky lepší přilnavosti a účinnějšímu brzdění nehodě předejít nebo ji zmírnit.

2) Může pojišťovna v takovém případě krátit nebo odmítnout pojistné plnění?

Pokud se prokáže, že jízda na letních pneumatikách měla vliv na vznik nehody nebo výši škody, může pojišťovna úměrně krátit plnění z havarijního pojištění nebo připojištění. V případě povinného ručení se poškozenému uhradí celá škoda a případné krácení se následně uplatní vůči viníkovi nehody. U spoluzavinění obou řidičů se postupuje obdobně.

3) Jak pojišťovny přistupují ke sledování hloubky dezénu zimních pneumatik?

Zákon stanovuje, že zimní pneumatiky musí mít minimální hloubku dezénu 4 mm, přičemž nové mají zhruba 8 mm. Při šetření pojistné události sledujeme stav pneumatik pouze tehdy, pokud mohl mít přímou souvislost s nehodou. Pokud jsou v rámci předepsaných parametrů, není důvod k zásahu do pojistného plnění.