První jízda / Test Citroën C5 Aircross: Efekt létajícího koberce
První jízda / Test Citroën C5 Aircross. Citroën, to je v Česku hlavně Berlingo. Značka ale ví, že uspět musí i v jiných segmentech, proto obměňuje svoji modelovou řadu. Po C3 Aircross tak v nové generaci přichází i větší Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross si chce urvat svůj tržní podíl v segmentu, kterému v Česku kraluje Škoda Karoq. Ale stejný záměr má několik desítek dalších konkurentů, a to jak s tradičním spalovacím, tak elektrickým pohonem. Je férové přiznat, že první generaci se to aspoň v Česku moc nedařilo. Celosvětově se sice od roku 2018 prodalo podle automobilky 560 tisíc kusů, ale v tuzemsku modelu za loňský rok ve statistikách SDA patří až 48. místo v kategorii SUV-C s pouhými 215 registrovanými vozy.
Pro Citroën je to vlajková loď, takže jí chce dát to nejlepší, co v současné době má. Především je to možnost zvolit díky koncernové platformě Stellantis STLA Medium jak benzínový, tak mild-hybridní, plug-in hybridní nebo ryze elektrický pohon. To je určitě citelná konkurenční výhoda. Bohužel pro Citroën, ostatní koncernové značky dostaly přednost a na stejné platformě už byly uvedeny modely Peugeot 3008 (ten dokonce už loni), Opel Grandland nebo Jeep Compass.

Ale zase třeba dostal čas vychytat mouchy svých sourozenců a najít si svoji konkurenční výhodu. Tou hlavní mají být komfortní jízdní vlastnosti. Tlumiče s hydraulickými dorazy jsou známé i z jiných vozů značky a slibují jízdu jak na létajícím koberci. V oblasti komfortu pak bude C5 Aircross určitě patřit na špičku segmentu.
Design nového C5 Aircross navazuje na dříve uvedený C3 Aircross a je tak úplně jiný než ostatní sourozenci ze Stellantisu a i než první generace modelu. Auto samo o sobě narostlo, konkrétně do délky o 15 centimetrů na 4652 mm, což už se blíží spíš Škodě Kodiaq než Karoq. Rozvor náprav dosahuje 2 784 mm, což je o 60 mm více než u předchozího modelu. Přídi dominuje nový tvar světel a svítící logo značky. Vzadu jsou originální hlavně světla, jejichž část vykukuje z karoserie jako nějaká křidélka, která můžou posloužit třeba i k odložení nápoje, podobně jako to má Fiat Grande Panda.

Test Citroën C5 Aircross: Maličkost, která potěší
Kromě pár shodných tlačítek je C5 Aircross jiný než sourozenci i uvnitř. Na pohled působivá je hlavně vertikálně orientovaná 13palcová centrální dotyková obrazovka s novou grafikou a rychlými reakcemi. Plynule přechází do středového tunelu, takže odkládací prostory včetně těch na nápoje se přestěhovaly do spodního „patra“, což možná ne všem uživatelům bude vyhovovat. Vypadá to ale opravdu elegantně. Maličkost, která ale potěší, že digitální tlačítka na ovládání klimatizace jsou přiměřeně velká, aby se dala ovládat i za jízdy. Vypnutí asistentů typu čtení dopravních značek lze naprogramovat na jedno tlačítko a hlasitost audia se ovládá klasickým otočným kolečkem. Chválím.

Rozšířený je i head-up displej a nová jsou i sedadla Citroën Advanced Comfort, přičemž ta zadní umožňují vyhřívání a sklopení opěradla v rozmezí 21° až 33°. Zadní sedadla nejsou posuvná, což trochu ubírá na praktičnosti, ale zato je mezigeneračně vzadu o 51 mm více místa pro kolena a o 68 mm pro hlavu. Základní kapacita zavazadlového prostoru je 651 l, po sklopení zadních opěradel je to až 1985 l. Podlahu zavazadlového prostoru lze nastavit do dvou různých výšek. Ve snížené poloze je pod podlahou stále 75 litrů úložného prostoru. Kabina je vždy pětimístná, 7místná verze v nabídce není, paradoxně proti menšímu C3 Aircross, který ji nabízí.
Základem pohonných jednotek je dobře známý koncernový mild-hybrid, který výrobce označuje jen jako hybrid. Kombinuje tříválcový benzínový turbomotor o objemu 1,2 litru s výkonem 100 kW (136 k), spojený se synchronním elektromotorem s permanentními magnety o výkonu 9 kW (12 k), který je napájen z baterie o kapacitě 0,9 kWh umístěné pod sedadlem řidiče. Elektromotor je součástí nové šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS.
Vyšším stupněm elektrifikace je plug-in hybridní jednotka, která byla v minulé generaci nejvíce kritizovaným pohonem kvůli krátkému elektrickému dojezdu a malé benzínové nádrži. Obojí se nyní zlepšilo a plug-in aspiruje naopak na nejpovedenější pohonnou jednotku v nabídce. Kombinuje čtyřválcový turbomotor o objemu 1,6 litru s výkonem 110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 92 kW (125 k), který je napájen z baterie o kapacitě 21 kWh umístěné pod podlahou uprostřed vozu. Vůz tak dosahuje kombinovaného výkonu 143 kW (195 k). V elektrickém režimu slibuje dojezd až 86 km, v kombinovaném pak 650 km díky tomu, že se o 28% zvětšila nádrž na současných 55 litrů. Nejnovější čínské plug-in hybridy překonávají sice dojezd dvojnásobně, ale mezigenerační pokrok je v tomhle u Citroënu významný.
Nabídku pohonů doplňují dva elektromotory. První s výkonem 157 kW (210 k), baterií s využitelnou kapacitou 73 kWh a dojezdem až 520 km, druhý s výkonem 170 kW (230 k), baterií 97 kWh a dojezdem až 680 km. Ve všech motorizacích jde o pohon předních kol, čtyřkolku na rozdíl třeba od Jeepu Compass nepořídíte.

Krátce jsem mohl projet obě vstupní motorizace, tedy mild-hybrid a slabší elektromobil. Elektrická verze nabízí slušnou dynamiku hlavně při rozjezdech, s celkovým zrychlením na stovku za 8,9 s. Potěší hlavně spotřebou, kterou se nezdá, problém udržet na hranici papírové spotřeby 17 kWh/100 km, což znamená pohodlný dojezd přes 400 km na jedno nabití i s rezervou. Na autě je přece jen trochu znát váha skoro 2,2 tuny, z nichž většina je umístěna v podlaze. V zatáčkách auto vypadá jistě díky nízkému těžišti a tlumiče s hydraulickými dorazy se zase starají o plavných komfort na nerovnostech.

Mild-hybridní verze je lehčí, takže se mi po krátkém svezení zdálo, že umí lépe využít komfortního nastavení podvozku. Zvolí si ji asi nejvíc českých řidičů, už proto, že elektrická verze je ve stejné výbavě o čtvrt milionu dražší. Ale jakkoli tahle pohonná jednotka funguje dobře v malých vozech typu Fiat Grande Panda, tak s narůstající velikostí vozu už má své odpůrce. U C5 Aircross znamená tahle motorizace zrychlení na stovku za 10,2 sekundy a papírovou spotřebu 5,4 l/100 km. Pro klidnou rodinnou jízdu je tenhle motor určitě dostačující, na nějaké závodění není stavěný. Problém spíš vidím, že s plně naloženým autem nebo při větším podílu dálnice bude spotřeba citelně vyšší, než ta papírová.
Obě krátce vyzkoušené verze spojuje to, že jsou určeny spíš pro řidiče, kteří nikam nespěchají a chtějí si užít houpavého komfortu podvozku a spíš si tak plout městem nebo krajinou. Celkový dojem asi nejvíc kazí řízení, které je přeposilované, s minimální zpětnou vazbou a nevelkou ochotou se po zatočení vracet do středové polohy. Osobně mi moc nevyhovoval ani zvláštně šišatý volant.
Novinka to v tvrdé a stále rostoucí konkurenci nebude mít vůbec lehké, ale fanoušky značky a francouzských aut vůbec by zaujmout pomohla. Hlavně svým pohodlím, specifickým designem a snahou maximálně využít vnitřní prostor. Motorově toho ale konkurence nabízí v mnoha případech víc.
Citroën C5 Aircross ale dokáže zaujmout cenou, a nabídnout tzv. více za méně. Akční ceny pro český trh se pohybují v rozmezí od 685 000 Kč za první úroveň výbavy s hybridním pohonem (s výkupním bonusem je to 655 000 Kč s DPH) až po 1 165 000 Kč za nejvyšší úroveň s plně elektrickým pohonem o výkonu 230 k a s prodlouženým dojezdem až 679 km. Podnikatelé a firmy mohou nakupovat C5 Aircross za akční cenu od 516 529 Kč bez DPH (při využití financování PRIVILEGE).
Martin Šidlák