Po prvním majiteli? No jo, v Česku… aneb 10 nejčastějších výmluv prodejců ojetých aut

Podvod, ojetá auta, Pixabay

Prodej, resp. nákup ojetého auta je mnohdy stále džungle výmluv a podvodů. Společnost Cebia dala dohromady 10 nejčastějších vůmluv nepoctivých prodejců, kterými zákazníky matou a snaží se je – a nutno říci, že často úspěšně – podvést.

1. Když vám řeknu VIN, ukradnete mi auto

Tato výmluva je možná jednou z nejoriginálnějších výmluv, které jsme kdy slyšeli. Samozřejmě se jedná o výmysl, jen na základě znalosti VIN kódu auto ukrást nelze. Důvodem této výmluvy je, aby si zákazník nemohl prověřit historii ojetého auta a nepřišel tak ať už na zatajenou havárii, stočený tachometr či jiný nešvar.

Rada: Zajímejte se jen o vozidla, u nichž vám prodejce nezatajuje VIN a zkontrolujte si, že stejné VIN je vyraženo i na samotném autě.

2. Vidíte, že by bylo bourané?

Touto otázkou vám někdy prodejci odpoví na vaši otázku ohledně toho, zda bylo vozidlo v minulosti havarované či poškozené. Ne vždy vám totiž chtějí přiznat, že auto už v minulosi něco zažilo, protože by se vám to nemuselo líbit a hrozí, že byste ho nechtěli, nebo byste požadovali slevu z kupní ceny. Pravda je taková, že 99,4 % prodávaných ojetých aut se inzeruje jako v minulosti nehavarovaná. Strategie podvodníků je tedy taková, že pokud na autě nejsou v současné chvíli viditelné známky poškození, proč o tom zákazníka informovat, že?

Rada: Vždy si sami prověřte historii ojetého vozidla před koupí a přesvědčte se, zda bylo v minulosti havarované a zda bylo kvalitně opravené. Pamatujte, že špatná oprava vás může stát i život!

3. Jo, to se tenkrát rozbil tachometr

Výmluva, která má vysvětlit, proč tachometr ukazuje menší kilometrový nájezd než ve skutečnosti. I když se to zřídka stát může, tato výmluva je tak častá, že by tachometry patřily k nejporuchovějším částem vozů.

4. 30 000 km? To nic není

Tachometry se nestáčejí jen o sto tisíc kilometrů a více, ale často i o menší hodnoty, a někdy opakovaně, aby se udržel nájezd vozidla pod určitou psychologickou hranicí, a aby tedy vozidlo spadalo do jiné cenové kategorie. Prodejci vás mohou někdy přesvědčovat, že třeba 30 000 km není nic, co by vás mělo znepokojovat. Nevěřte jim. Má to vliv na údržbu i na cenu.

5. To auto má najeto víc, protože jsme s ním museli jezdit, abychom ho mohli prodávat

Že vám tato výmluva nedává smysl? A přesto jsme si ji vyslechli. Prodejce tak vysvětloval, proč auto mělo najeto zhruba o 30 000 km více, než kolik uváděl v inzerci. Prý s ním museli pracovně jezdit, protože bez toho by ho legálně nemohli inzerovat. Těžko si myslet, že by někdo takovému výmyslu uvěřil.

6. Proč bych vám měl říkat, zda je auto v komisi. Také se vás neptám, zda je ta kabelka pravá!

To, zda je auto v komisním prodeji, což znamená, že ho prodejce jen přeprodává, ale nevlastní a neodpovídá ani za případné škody a reklamace, máte plné právo vědět. Reakce prodejce, že se jedná o soukromou informaci a redaktorka jedné televize byla podle něj až drzá, že se na to zeptala, je, jak věříme, všeříkající.

Rada: Ptejte se na vše, co vás o autě zajímá, a nenechte se odbýt. Pokud prodejce reaguje nějakým způsobem (slovně) agresivně, odejděte.

7. Co mám dělat, když se taková auta prodávají

Vysvětlení prodejce, proč prodává auta se stočeným tachometrem nebo po totálních haváriích, je někdy zcela jednoduché. Prostě taková auta jsou, zákazníkům to nevadí, tak proč je neprodávat. Ještě by se však hodilo dodat, že taková auta jsou pro prodejce zlatý důl.

8. Po prvním majiteli? No jo, v Česku

Dva ze třech inzerátů, u nichž prodejce uvádí, že je auto po prvním majiteli, klamou. I v tomto případě ale mají prodejci připravené eso v rukávu – vymlouvají se, že mysleli prvního majitele v České republice. Co na tom, že v zahraničí auto vystřídalo několik vlastníků. Navíc ani tato výmluva neodráží realitu, protože značná část těchto aut měla více majitelů i v Česku.

Rada: Více než o počet předchozích majitelů se zajímejte o historii vozidla a jeho současný technický stav.

9. To auto je v perfektním stavu, jezdila v něm moje přítelkyně/dcera/manželka

Ano, když v tom jezdila žena, obvykle partnerka či příbuzná, tak přece to auto musí být v pořádku, protože ona by nebyla schopná ho ani stočit, natož nabourat, a přece by ji prodejce nenechal jezdit v autě, které by nebylo v perfektním stavu. Realita ale bývá zcela jiná. Nejenže v něm třeba daná osoba vůbec nejezdila, ale auto může být v dosti špatném stavu – proto ta výmluva, aby se rychleji a bez zkoumání prodalo.

10. To auto tu stojí jen týden

Toto tvrzení asi nikoho moc nepřekvapí. To, že se auto prodává už měsíce, ale když se na něj půjdete podívat, tak vám prodejce řekne, že ho prodává teprve týden, nebo ho právě teď přivezli z Německa, není nic výjimečného. Stejně tak jako lži o tom, kolik lidí už má o dané auto zájem a pokud se rychle nerozhodnete, tak budete mít smůlu. Jsou i prodejci, kteří s vámi začnou okamžitě vyplňovat kupní smlouvu.

Zdroj: Cebia

Ilustrační foto: Image by Mohamed Hassan from Pixabay