Test SsangYong Rexton 2.2 e-XDI: Auto plné překvapení

SsangYong Rexton

Test SsangYong Rexton. Levnější vůz této velikosti a s takovou výbavou totiž neseženete. A tohle obří SUV umí překvapit i řadou dalších věcí. Ukážeme vám je v testu i na videu na našem youtube kanálu.

SsangYong momentálně patří mezi značky, které si na českém trhu nemůžou stěžovat na nezájem zákazníků. Bojuje spíš o další dodávky, abych jich mohl uspokojit víc. Test SsangYong Rexton nám ukáže, proč tomu tak je. Nízká cena je určitě důležitá, ale není to jen o ní.

Je to především pořádný kus auta. Úplně přesně je dlouhý 4 850 mm, široký 1 960 mm a vysoký 1 825 mm. Velikostí patří k těm největším autům na trhu, a i když má konkurovat především modelům jako Kia Sorento nebo Hyundai Santa Fe, jeho soupeři v mohutnosti by měly být spíš vozy jako Range Rover. Majestátní vzhled podtrhuje i velká maska chladiče se zajímavým vzorem a spoustou chromu nebo třeba povedená příplatková 20tipalcová kola.

Test SsangYong Rexton: 1051 litrů v základu

Mohutnému venkovnímu dojmu plně odpovídá i přepravní kapacita vozu. V pětimístné verzi činí základní objem zavazadlového prostoru impozantních 1051 litrů. Složením druhé řady sedadel naroste až na 1977 litrů. I u sedmimístné verze (která je za příplatek 16 900 Kč) je základní kapacita nadprůměrných 240 litrů. Když je třetí řada složená do podlahy, máte k dispozici 872 litrů. Za celkem vysokou nákladovou hranou (jinak to kvůli konstrukci podvozku nejde řešit) najdete v podstatě čtvercový prostor o rozměrech zhruba 115 x 115 centimetrů.

Do kabiny se leze pořádně vysoko, ale interiér potěší zpracováním i provedením. Člověk se usadí do bohatě dimenzovaných a luxusních sedaček s prošívanou kůží. Zajímavou vychytávkou je ovládání sedadla spolujezdce na boku sedadla směrem k řidiči. Posunout ho tak snadno může nejen řidič, ale i cestující vzadu, když si chce udělat větší pohodlí a na sedadle spolujezdce zrovna nikdo nesedí.

Palubní deska kombinuje klasiku s modernou. Přístrojový štít je digitální, stejně jako středová dotyková obrazovka. Ta už naštěstí umí  česky, což ještě před pár lety neplatilo. Co také ceníme, že základní funkce včetně klimatizace se ovládají klasickými tlačítky.

Diesel s přijatelnou spotřebou

Překvapení se skrývá i pod kapotou. Tam je poctivý dieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru a maximálním výkonu 148,6 kW. Jinou možnost nemáte. Dávat diesel do malého městského vozítka je jasně nesmysl, ale do auta tohoto typu se báječně hodí. Má nástup už od nízkých otáček a dech mu dlouho nedochází. Dynamika je skoro v každé situaci velmi slušná. Škoda jen, že výrobce neuvádí hodnotu zrychlení z nuly na sto. Motor není při své práci ani příliš hlučný.

Osmistupňová automatická převodovka pochází od rovněž korejské značky Hyundai. Řadí hladce, zbytečně nepodtáčí motor. Kdo chce, může si sám řadit páčkami pod volantem. Standardně jsou poháněna zadní kola, čtyřkolka je za příplatek a připojíte ji kolečkem mezi sedadly. Naše auto bylo vybaveno i uzávěrkou zadního diferenciálu, kdybyste se náhodou vydali do opravdového terénu.

U tak velkého auta s váhou před dvě tuny nemůžete čekat zázraky, co se týká spotřeby. Oficiální hodnota je 7,6-7,9 litrů na 100 kilometrů, v praxi se asi většina lidí bude blížit spíš devíti nebo desetilitrové hranici. Je to moc nebo málo? Na to asi každý odpovězte sám. Nádrž má ale velikost 70 litrů, takže každou chvíli u pumpy rozhodně stavět nebudete.

Podvozek? Klasický rám!

Na dnešní poměry unikátní je samotná konstrukce auta. Na rozdíl od většiny ostatních nemá Rexton samonosnou karoserii, ale stojí na rámu. Karoserie je k němu připojena na osmi místech. Autu to tak dává nejen opravdu velkou světlou výšku 224 milimetrů, ale podle výrobce to pomáhá chránit cestující před nárazovými silami. Při jízdě po městě to posádku nijak výrazně neomezuje. Odhlučnění je na překvapivě dobré úrovni. Ale auto je i přes trochu tvrdší nastavení přiměřeně komfortní a v zatáčkách se moc nenaklání, takže nemáte pocit, že jedete v nějaké obří krabici. Přednosti konstrukce se ale ukážou na rozbité polní cestě. Tam můžete jet i pořádně rychle, auto si s tím poradí a nemáte pocit, že se každou chvíli rozpadne. I v obtížném terénu toho zvládne víc než konkurenti.

A poslední překvapení na nás čekalo při pohledu do ceníku. Nedávno uvedená základní verze CLUB v ceně 859 900 Kč včetně DPH zahrnuje např. 8stupňovou automatickou převodovku, Full LED světlomety, dvouzónovou automatickou klimatizaci, 8“ smart audio multimedia systém včetně Android Auto & Apple CarPlay a zadní parkovací kamery, 18“ Diamond Cutting ALU kola a mnoho další výbavy. Za příplatek je pak možno vůz doplnit o čtyřkolku, vyhřívaný volant, bezklíčové startování vozu nebo třeba uzávěrku diferenciálu.

Martin Šidlák

SsangYong Rexton G4 2.2 e-XDI

Cena od 710 661 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 148,6 kW / 3 800 ot
Max. kumulovaný točivý moment: 202 Nm / 3800 ot.
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: výrobce neuvádí
Kombinovaná spotřeba: 7,59 – 7,86 l/100 km
Emise CO2: 199-206 g/km
Délka/šířka/výška: 4850/1960/1825 mm
Rozvor: 2865 mm
Zavazadlový prostor: 1051 l
Provozní hmotnost: 2 070 – 2 206 kg