První jízda / Test Renault 5 E-Tech: Retro, které stojí za to

test Renault 5

První jízda / Test Renault 5 E-Tech: Renault 5 je ve skutečnosti tak úžasné auto, jak úžasně vypadá. Nemá elektrický pohon proto, aby zachránilo planetu, ale protože elektromotor mu bezvadně pomohl udělat ze sebe malé, zábavné a extrovertní auto do města. Renault 5 je auto, po kterém byste měli toužit, ne si ho kupovat jako nějaké zodpovědné ekologické rozhodnutí. Číňané dokážou pro čínský trh vyrobit malý elektromobil levněji, ale ne v takovém stylu.

Renault 5 má zaujmout už na první pohled, a daří se mu to. Už původní Renault 5 z roku 1972 byl designově výrazný. Plastové nárazníky, velká hranatá čelní světla a zářivé barvy karoserie, to tehdy získalo pro Renault nové skupiny zákazníků – ženy a mladé lidi. Ve dvou generacích se vyráběl až do roku 1996, přečkal ropnou krizi a stal se oblíbeným druhým autem do rodiny.

Zajímavý design má i současná „pětka“. Světlomety už si nejsou přísně hranaté, ale mají zajímavý tvar. Mají evokovat oči a v rámci uvítací animace skutečně na řidiče tak tak trochu mrknou. Neobsahují LED denní svícení ani směrová světla – obojí je umístěno samostatně dole v nárazníku. Na původní model odkazuje třeba masivní tvarování blatníků s kulatými podběhy kol nebo černá, červená či zlatá lišta lemující střechu. Zůstaly také velmi jasné barvy laku. Kromě konzervativnějších bílé, černé a modré si můžete zvolit také dvě odkazující na minulý Renault 5 – jasně žlutou a zelenou. A vtipnou zajímavostí je element v pravé části přední kapoty připomínající otvor sání původní R5, který ale nyní slouží jako indikátor stavu nabití baterie v podobě symbolického čísla 5, které se rozsvítí, když se řidič přiblíží k vozidlu.

Test Renault 5

Test Renault 5: MEnší než clio, ale prostorem srovnatelné

Elektrický pohon se promítá do vnitřních rozměrů, a to jak pozitivně, tak negativně. Pozitivně v podélném i příčném směru. Na velmi kompaktních rozměrech vzniklo uvnitř solidně prostorné auto. Renault 5 se s délkou 3,92 m o 30 centimetrů delší než Twingo a o 9 centimetrů kratší než Clio, ale vnitřní prostor je srovnatelný právě s cliem. Interiér má na šířku 1,38 m vpředu a 1,36 m vzadu. Nad hlavou je v obou řadách místa dost, ale počítejte s tím, že na zadních sedadlech je místo spíš pro děti. Při jízdě ve více lidech nastane možná trochu vášnivější diskuse ohledně nastavení sedadel, což je svým způsobem důsledek elektrického pohonu.

Baterie totiž zvyšují podlahu, což má vliv nejen na to, že cestující musí mít kolena zvednutá trochu výš než ve většině ostatních aut, ale také na to, že zatímco řidiči bude spíš vyhovovat dát si svoje sedadlo níž, aby lépe viděl třeba na semafory, cestující vzadu ho budou naopak nutit dát si ho výš, aby si pod něj mohli dát špičky bot a poskládali se dozadu přece jen o něco pohodlněji. Zadní pasažéry nepotěší ani to, že vzadu chybí držáky nápojů i výdechy klimatizace.

Solidní je i objem zavazadlového prostoru 326 litrů, větší Clio jich má 391. 26 litrů z toho ale připadá na schránku pro uložení nabíjecích kabelů. Zadní lavice je dělená v poměru 60/40, chybí ale průvlak na převážení delších předmětů, což lze asi u tak malého auta pochopit.

Test Renault 5

Palubní desku tvoří dvě horizontální obrazovky. První, natočená k řidiči, je 10″ digitální přístrojový panel, který v základní výbavě nahrazuje 7″ „zapuštěný“ panel. Zobrazuje veškeré informace o jízdě s možností výběru z pěti zobrazení. Centrální obrazovka multimediálního systému má u všech verzí úhlopříčku 10″. Ve výbavových stupních Techno a Iconic využívá integrované služby Google. Ovládání klimatizace má naštěstí svůj vlastní panel fyzických tlačítek. I v interiéru se najde spousta odkazů na původní R5 a pár hravých detailů. Do první kategorie patří třeba stylizované H na opěradlech sedadel, to druhé třeba čalounění v designu džínoviny nebo držák na bagetu před spolujezdce, který pořídíte v rámci originálního příslušenství, ovšem na nemalých 3000 Kč.

Dnešní Renault 5 je oproti svému předchůdci výhradním elektromobilem, i když už v roce 1974 existovala elektrická verze s dojezdem 110 km. Šlo ale o experiment, který neměl dlouhého trvání. Dnes je ale Renault v elektrických autech dobrý, jak dokazují modely Megane a Scenic. Má také dlouhou historii malých elektromobilů v podobě modelu Zoe. Renault 5 stojí na nové platforma Ampere pro elektromobily segmentu B, která sdílí v rámci úspory nákladů některé prvky s platformou CMF-B používanou u vozů Clio a Captur. Jde o díly, které nemají vliv na fungování elektromobilu, jako je například přední náprava.

Test Renault 5

Auto nabízí dvě velikosti baterie a tři úrovně výkonu motoru. Renault 5 E-Tech 100% elektrický bude mít k dispozici dvě lithium-iontové baterie. Větší baterie má kapacitu 52 kWh a dojezd až 410 km podle WLTP, menší má kapacitu 40 kWh pro dojezd až 312 km. Obě využívají technologii nikl-mangan-kobalt a 400V architekturu. Tepelné čerpadlo je standardem všech verzí. Motor disponuje trojicí úrovně výkonu: 110, 90 nebo 70 kW, přičemž ta nejslabší není v Česku nabízena. Menší baterie se tak pojí se slabším motorem, větší se silnějším.

Spotřeba je u slabší verze 14,5, u silnější 14,9 kWh/100 km a v převážně městském provozu nebude problém se jí držet nebo se dostat ještě níž. S pohotovostní hmotností pod 1500 kg je auto na elektromobil poměrně lehké, což také přispívá ke snížení spotřeby. Řízení má zkrácený převod, což oceníte v zatáčkách, co je ale třeba vyzdvihnout o něco víc, je komfort díky zadní víceprvkové nápravě, i akustické odhlučnění, na které by se dalo říct, že můžou výrobci elektromobilů tak trochu kašlat.

Renault 5 má ale akustická skla, patentovaný tlumicí materiál, který izoluje baterii od prostoru pro cestující a dvojitý filtrační systém zavěšení motoru, který tlumí akustické vibrace. Jízdním vlastnostem a komfortu nebrání ani 18palcová kola, které jsou standardem všech verzí, což byla údajně podmínka designérů, aby auto nevypadalo lacině. Co bych jen vytknul, je převodovka, která se ovládá na páčce vpravo od volantu, a chybí jí trochu nečekaně poloha P.

Sázka na retro Renaultu vyšla. Jestli prodá tolik kusů jako jeho předchůdce – celých 9 milionů – to zdaleka jisté není, protože se jen těžko bude vyrábět 24 let a konkurence je přece jen mnohem početnější. Ale „pětka“ je jen dalším důkazem toho, že aktuálně Renault prostě umí. Umí hybridy i elektromobily a skvěle mu funguje infotainment. Tak teď jen ještě aby se to dozvěděli zákazníci. Cestou k tomu by mohla být cena, která začíná na částce 657 000 Kč za verzi se slabším motorem a baterií.

Ovšem snadné to nebude. Volkswagen ID.3 sice stojí od 799 000 Kč, elektrický Mini Cooper od 795 600 Kč, ale v poslední době přibylo na trhu několik malých elektromobilů, které selépe či hůře snaží být stylové a cenově dostupné. Takový Fiat Grande Panda stojí v akci od 589 900 Kč, byť se slabším motorem i menší baterií. Peugeot e-208 aktuálně zlevnil na akčních 670 000 Kč, Citroën ë-C3 pořídíte v akci od 589 900, bláznivý Hyundai Inster dokonce od 489 990 Kč.

Martin Šidlák