Michal Šetina: „Elektromobily tvoří třetinu naší flotily“

Společnost FORVIA Faurecia Plzeň se zabývá výrobou automobilových sedadel. Postupně elektrifikuje svoji flotilu a pro monitoring i další služby zvolila řešení od CCS. O jejich výhodách jsme si povídali s Michalem Šetinou.
Čím se vaše společnost zabývá a jaké vozy máte ve vašem vozovém parku? V jakém počtu? Je váš provoz s ohledem na vozový park něčím specifický?
Naše společnost se zabývá výrobou automobilových sedadel. Dodáváme sedadla například do vozů BMW, Mercedes-Benz nebo Volkswagen. Náš vozový park čítá přibližně třicet vozidel. Jedná se především o osobní vozy používané pro služební cesty, několik dodávek pro lokální přesun materiálu a o manažerská vozidla.
Jak řešíte náklady za provoz fleetu – tankování, parkování apod.?
Základní náklady na provoz vozidel, jako jsou náklady za palivo, provozní kapaliny, mytí a v případě elektromobilů i nabíjení, řešíme pomocí služeb CCS. Pro nabíjení elektromobilů, pokud roaming nedostačuje, využíváme i služeb výrobce vozidla, případně aplikace třetích stran.

Využíváte monitoring vozidel – jakým způsobem? Jak vyhodnocujete nasbíraná data?
Pro monitoring vozidel používáme nezávislé GPS moduly instalované ve všech vozidlech. Data z modulu jsou zpracována systémem CCS Carnet, kde je využíváme především pro vedení knihy jízd, statistické a daňové účely. V případě elektromobilů je výhodou, že instalované moduly vyčítají informace také ze sběrnice vozu a přenášejí tak kromě dat z karet CCS i data z jiných způsobů dobíjení, například prostřednictvím wallboxů. Vedení knihy jízd a zpracování nákladů je tedy celkem snadné.
Ve vašem vozovém parku jsou k nalezení i elektrické modely, proč jste se pro jejich provoz rozhodli a jaká je dosavadní zkušenost? Máte v plánu nákup dalších elektrických modelů?
Jako většina společností, i FORVIA Faurecia se zavázala k celkové CO2 neutralitě. Mezi projekty a akce ke snížení produkce skleníkových plynů patří mimo jiné i snížení emisí produkovaných naším vozovým parkem. V současné době tvoří elektromobily (EV) již jednu třetinu naší flotily. Vozový park pravidelně obměňujeme a v následujících letech plánujeme poměr EV nadále zvyšovat. Je však nutné přihlédnout ke způsobu využití konkrétního vozu a rozhodnout o vhodnosti využití elektrického pohonu.

Jaké řešení jste zvolili pro dobíjení EV vozů?
Pro nabíjení EV používáme především wallboxy umístěné na parkovišti našeho závodu. Wallboxy jsou kompatibilní se službami CCS a jednoduše tak máme přehled o provedených dobíjeních.
Proč jste se rozhodli pro řešení s walboxem? Jaké výhody to pro vás má?
V našem případě je řešení nabíjení pomocí wallboxu vhodné především proto, že vozidla dobíjíme delší dobu během pracovní doby, nebo naopak mimo ni. Využíváme AC wallboxy s maximálním výkonem 2×11 kW. Výhodou těchto wallboxů je, že nebylo nutné zásadně měnit elektrickou infrastrukturu závodu, ani markantně navyšovat hodnotu rezervované kapacity u distributora elektřiny.
Autor: Michal Žďárský