Test Škoda Octavia Combi 1.5 mHEV 130 let: Levnější už to asi nebude

test škoda octavia combi. 1.5 mHEV

Test Škoda Octavia Combi 1.5 mHEV. Octavia je nejen nejprodávanější model tuzemské automobilky, ale také vůbec nejprodávanější model nového auta v Česku. K jubileu 130 let, která letos automobilka slaví, dostala Octavia speciální jubilejní výbavu v hodnotě 128 tisíc korun. Když si najdete lehce ojetý předváděcí vůz, vyjde vás takové auto i na méně než 600 tisíc korun. A to je nabídka, která se pravděpodobně už nebude opakovat.

Co se dá povědět o Škodě Octavia, o které snad všichni všechno vědí? Ta novodobá je na trhu už od roku 1996, prodalo se více než sedm milionů kusů. Nyní je v nabídce facelift už čtvrté generace. Ten se dá poznat hlavně podle změn na čelní masce.

Facelifty octavie se vždy odehrávaly hlavně ve světlech a stejně tak tomu je i teď. Změnil se tvar těch čelních, LED pásky pro denní svícení nyní na dvou místech zasahují až do nárazníku. Mimo základních LED světel lze ve vyšších výbavách mít i Matrix LED světlomety s 36 segmenty, které neoslňují ostatní účastníky silničního provozu. Nová LED světla jsou i vzadu. Na rozdíl od elektromobilů je na přední kapotě ještě stále logo Škoda, vzadu už je nápis Škoda.

Nový je také design některých litých kol, úprav doznal přední a zadní nárazník, díky kterým se délka obou karosářských verzí prodloužila o devět milimetrů na 4 698 mm. Celkově si ale octavia zachovala svůj nadčasový design bez nějakých módních výstřelků, které můžou zaujmout, ale rychle zastarat.

Test Škoda Octavia Combi 1.5 mHEV

Změny v kabině jsou na první pohled minimální. Standardní výbava zahrnuje volně stojící centrální 10″ infotainment a 10″ virtuální přístrojový štít. Poprvé u octavie je možné mít i infotainment s 13″ displejem, který je v novém superbu a kodiaqu. Infotainment se ale změnil hlavně zevnitř, jeho reakce jsou rychlejší, bez zasekávání, ovládání o něco intuitivnější a hlasové asistentce pomáhá umělá inteligence ChatGPT. Novinky jsou také v některých dekoracích, 15W bezdrátové nabíječce, vylepšené funkci bezklíčového odemykání, které nyní zamyká a odemyká vůz, pokud se řidič přiblíží nebo vzdálí 1,5 metru od auta. Bohužel octavia nedostala povedené ovladače Smart Dials jako větší sourozenci a vše se tedy ovládá na dotykové obrazovce včetně klimatizace.

Octavia si vždy zakládala na tom, že je větší než ostatní, takže i čtvrtá generace se chlubí velkým místem pro cestující na zadních sedadlech, množstvím odkládacích prostor a zavazadlovým prostorem o velikosti 600 litrů v případě liftbacku a 640 v případě kombi.

Test Škoda Octavia Combi 1.5 mHEV: Konec tříválce i plug-in hybridu

Největší změna s faceliftem nastala v nabídce pohonných jednotek. Pod kapotou jsou už jen čtyřválcové motory. Zmizel základní tříválec stejně jako plug-in hybridní pohon. Octavia byla přitom v roce 2024 nejprodávanějším plug-in hybridem v Česku. Ovšem třeba Volkswagen Golf novou generaci plug-in hybridu má, a letos by se dokonce ve Volkswagenu měl objevit i úplně nový full hybridní pohon, takže je celkem pravděpodobné, že v dalších letech se nabídka pohonů zvětší i u octavie.

Základem současné nabídky je motor 1.5 TSI o výkonu 85 kW, případně 110 kW, oba buď jako mild-hybrid nebo bez této technologie. Mild-hybrid je spojen se 7stupňovou automatickou převodovkou, základní agregát s 6stupňovým manuálem. Čtyřkolka má motor 2.0 TGSI 150 kW, nejvýkonnější benzínový agregát 2.0 TSI o výkonu 195 kW je pod kapotou verze RS. Naftové pohony pak zastupuje klasický 2.0 TDI o výkonech 85 s manuálem a 110 kW s automatem.

Test Škoda Octavia Combi 1.5 mHEV

My jsme otestovali jeden z nejpovedenějších aktuálních motorů celého koncernu, benzínový 1.5 TSI 110 kW s mild-hybridní technologií a systémem automatického odpojování válců ACT+. Pro auto velikosti octavie se skvěle hodí. Žádné emoce v tomhle motoru nehledejte, ale vyhoví drtivé většině českých soukromých i firemních řidičů.

Auto s ním umí jet svižně a zároveň tiše, předjíždění není třeba se bát a zároveň umí být velmi úsporný. Elektrická pomoc není za jízdy nijak znát, ale nese plusové body v žíznivosti motoru po palivu. I s takhle velkým autem se dá jezdit dlouhodobě kolem pěti litrů, při výraznějším podílu dálnice kolem šesti. Oficiální hodnota je 5,0 – 5,4 l/100 km. Příplatek 50 000 Kč proti slabší 85 kW variantě se za mě určitě vyplatí.

Už během prvního seznámení s autem jsem konstatoval, že s nastavením podvozku si v Mladé Boleslavi poradili na výbornou. Jakkoli si většina verzí musí poradit vzadu s jednoduchou vlečenou nápravou, jízdní vlastnosti jsou suverénní. Pokud si pořídíte ještě adaptivní podvozek DCC, budete spokojeni naprosto. Ani ve sportovním režimu s ním není auto přehnaně tvrdé, ideálně je ale volit tovární nastavení Normal, které je výborným kompromisem mezi pohodlím a ovladatelností.

Test Škoda Octavia Combi 1.5 mHEV

V době všeobecného zdražování jde octavia tak trochu proti proudu. Během loňské premiéry faceliftované verze začínala její cenovka na 629 900 Kč, v době testu ale díky výbavě Essence spadla vstupní cena na 569 900 Kč, kombíku je to 609 900 Kč. Na naši kombinaci karoserie a motoru s automatem si nachystejte nejméně 709 900 Kč. Ovšem za pozornost stojí v úvodu zmíněná výbava oslavující 130 let automobilky. V ní pořídíte combi od 639 900 Kč, s testovanou motorizací za 739 900 Kč.

Dostanete mimo jiné vyhřívaná přední sedadla, čelní sklo a volant, prediktivní tempomat, systém udržování v jízdním pruhu, přední parkovací senzory, 10palcový virtuální kokpit, síťky a cargo elementy, zatmavená skla, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a metalickou barvu dle výběru. Pokud si pořídíte předváděcí vůz, cena ještě o pár desítek tisíc klesne. S výhledem na omezení, která pravděpodobně zasáhnou auta se spalovacím motorem, to je nabídka, která se nejspíš nebude opakovat.

Martin Šidlák

Technické údaje: Škoda Octavia Combi 1.5 mHEV DSG 130 let

Cena: 611 488 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 110 kW / 5000-6000 ot.
Max. točivý moment: 250 Nm / 1500 – 3500 ot.
Maximální rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,6 s
Kombinovaná spotřeba: 5,0-5,4 l/100 km
Emise CO2: 114-124 g/km
Délka/šířka/výška: 4698 / 1829 / 1468 mm
Rozvor: 2686 mm
Zavazadlový prostor: 640 l