Test Škoda Elroq 85: Elroq nebo Karoq?

Test Škoda Elroq 85: Může Škoda Elroq nahradit populární model Karoq? V něčem a pro někoho nejspíš ano, ale ideální by bylo, kdyby oba vozy mohly dál existovat vedle sebe. Považuji totiž tyhle dva modely za ty nejpovedenější v současné nabídce automobilky.
Když Škoda představila svůj první čistě elektrický model Enyaq, byla to pro značku malá revoluce. Pár měsíců se prodává jeho bratr – Elroq. Ačkoli je mladší a menší, je v mnoha ohledech dospělejší a může svého sourozence v lecčems předčit, a nedivil bych se, kdyby ho dřív nebo později porazil i v prodejích. Kromě toho, že má logicky doplnit paletu elektromobilů značky Škoda, je také elektrickou variantou SUV Škoda Karoq.
Octavia se sice prodává víc a je to každopádně skvělé auto, ale Karoq je trochu nečekaný prodejní fenomén. Po skoro osmi letech by si už zasloužil nástupce, který není oficiálně potvrzený, ale i přes svůj věk se prodává rok od roku lépe. Z necelých 8 tisíc kusů prodaných v Česku v roce 2022 to loni dotáhl na víc než 10 tisíc. Ale nejde jen o domácí trh. Mezi modely Škoda je jedničkou ve Velké Británii, dvojkou v Německu, Španělsku, Švýcarsku a trojkou v Rakousku či Irsku. Kromě ideální velikosti pro velkou část zákazníků stojí za úspěchem i dobrá cena. Karoq tak skvěle symbolizuje tradiční výhody značky Škoda, které položily základ jejího úspěchu.
Test Škoda Elroq: Design ve stylu Enyaqu
Elroq je proti tomu vzorem toho, jak si vedení Škody představuje elektrickou budoucnost. Je prvním modelem s novým designovým jazykem nazvaným Modern Solid. Ten klade důraz na jednoduchost, robustnost a funkčnost. Přední části dominuje tzv. Tech-Deck Face, tedy zakrytá maska chladiče, kterou dostal i faceliftovaný Enyaq. Působí futuristicky, ale ne moc extravagantně. Nová maska znamená také dělené světlomety, kde horní část funguje coby denní svícení, obrysová světla a ukazatele směru, a absence tradičního loga automobilky, který nahradil nápis Škoda. Za příplatek může být maska prosvětlená a světlomety vybaveny technologií Matrix-LED.
Nový design autu celkem sluší, takže Elroq vypadá na pohled o něco lépe než Karoq. Na délku je Elroq delší (4488 mm proti 4390 mm) a o něco vyšší (1625 proti 1603 mm) i širší (1884 vs 1841 mm). Elektromobil má díky své konstrukci větší rozvor – 2765 proti 2638 mm), ale Karoq nabídne větší zavazadlový prostor – 521 proti 470 litrům.

Co se praktičnosti týče, má Elroq 85 některé typické škodovácké „Simply Clever“ prvky, které známe z jiných modelů, nejen z Karoqu. Najdete tu háčky v kufru, odkládací prostory o objemu 48 litrů nebo třeba deštník ve dveřích. Typická škrabka na led ale není logicky vedle víčka palivové nádrže, přemístila se zboku do pátých dveří. I když je kufr Elroqu menší než ten v Karoqu, nabídne jako jeden ze Simply Clever prvků síťku na nabíjecí kabely pod krytem zavazadlového prostoru.
Interiér působí dle očekávání moderněji než u Karoqu. Palubní desce dominuje velký 13palcový dotykový displej, který je standardem všech verzí. Jakkoli někteří uživatelé mohou postrádat fyzická tlačítka, ovládání je intuitivní. V infotainmentu si mohou uživatelé nastavit až pět zkratek k často využívaným funkcím vozu a až čtyři zkratky pro aktivaci aplikací. Do horní lišty v levém horním rohu byly přidány nové zkratky pro oblíbené funkce, jako jsou předehřev baterie nebo hlídání rychlosti. Kvalita materiálů je na úrovni očekávání v této třídě, s měkčenými plasty a příjemným ambientním osvětlením.

Škoda Elroq nabízí systémový výkon 125, 150 nebo 210 kW a s nimi spojené tři verze trakčních baterií s kapacitou 55, 63 a 82 kWh. Všechny verze mají pohon zadních kol, pouze nedávno uvedená varianta Elroq RS s 250 kW výkonu má pohon všech kol. My jsme otestovali vrcholnou zadokolku s výkonem 210 kW a kapacitou 82 kWh, resp. využitelnou kapacitou 77 kWh. To by měla být ideální kombinace výkonu a dojezdu, byť za cenu nad hranicí jednoho milionu korun. Maximální točivý moment má hodnotu 545 Nm, maximální rychlost 180 km/h a ze všech verzí má právě takhle nejdelší papírový dojezd 581 km.
Podle zkušeností kolegů se dojezd a spotřeba budou citelně lišit jak podle jízdního stylu, tak podle venkovní teploty. V zimě očekávejte pohodlný dojezd 350-400 km, v létě se pětistovce můžete přiblížit. Tepelné čerpadlo je k dispozici jen za příplatek 30 000 Kč, nejde spojit s nejslabším motorem a základní výbavou Essence. Udávaná průměrná spotřeba je 15,2 kWh/100 km, v zimě se budete nejspíš pohybovat nad dvacítkou, v létě pod ní. V průměru za celý rok bych odhadoval spotřebu kolem 18 kWh, ale najdou se samozřejmě úsporněji jezdící šoféři.

S rozmyslem bude nutné přistupovat i k nabíjení. Papírově je u naší motorizace nabíjecí výkon až 175 kW, u slabších pak 145 a 165 kW. Dobít z 10 % na 80 % kapacity by tam mělo být teoreticky možné za 25-28 minut. Ale Bude opět záležet na venkovní teplotě a na tom, zda správně zahřejete baterii. Bohužel jsem neměl možnost vyzkoušet nabíjení za více různých podmínek. Palubní nabíječka pro nabíjení z domácího wallboxu má pak výkon 11 kW.
Díky menším rozměrům působí elroq v zatáčkách hbitěji než větší enyaq a jízdními vlastnostmi překonává i dnes tak často zmiňovaný karoq. Je ale samozřejmě těžší než jeho spalovací sourozenec a kromě „eresa“ postrádá pohon všech kol. Hlavním důraz byl ale kladen na komfort, což se vozu daří naplňovat i na velkých kolech. Osobně bych nejradši volil variantu, která se neprodává, a to výkon 150 kW a baterii 82 kWh, podobně jako to má třeba konkurenční Kia EV3. Ta v podobné kombinaci 150 kW a 81 kWh totiž slibuje dojezd přes 600 kilometrů, po městě přes 700. 150 kW přitom úplně stačí, 210 je pro mě osobně zbytečně moc.

Škoda Elroq jako taková je velmi dobře vyvážený elektromobil pro každodenní použití. Nabízí solidní dojezd, rychlé nabíjení, komfortní podvozek a dostatek prostoru. Láká na vstupní cenovku 799 000 Kč, což je ale ta nejslabší kombinace baterie a podvozku v nejnižší výbavě bez tepelného čerpadla. Námi testovaná verze už vyskočila na 1 032 000 Kč v druhé výbavě Selection. Zmíněná Kia EV3 vyjde přece jen o něco levněji, je sice menší s o malinko menším kufrem, ale zato s delším dojezdem a tepelným čerpadlem už ve standardu od druhého stupně výbavy.
Ve srovnání s karoqem je elroq modernější, tišší a nabízí ty nejnovější technologiey. Na druhou stranu, karoq je stále praktičtější volbou pro ty, kdo chtějí větší kufr, pohon 4×4 nebo prostě nechtějí řešit plánování nabíjení. Elroq je budoucnost, karoq je spolehlivá přítomnost. Pokud vám nevadí vyšší pořizovací cena a máte kde nabíjet, může být pro vás naopak elroq skvělou vstupenkou do elektrické éry. A myslím, že o zákazníky touhle auto mít nouzi nebude.
Martin Šidlák











Technické údaje: Škoda Elroq 85
Cena: 852 893 Kč (bez DPH)
Elektrický pohon
Maximální výkon: 210 kW
Max. točivý moment: 545 Nm
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,6 s
Kombinovaná spotřeba: 15,2 kWh /100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 4488 / 1884 / 1625 mm
Rozvor: 2765 mm
Zavazadlový prostor: 470 l