Snížení rychlosti na 30 km/h má v Evropě nejmenší podporu v Česku, pro jsou naopak Španělé

snížení rychlosti, 30 km/h

Češi sice připouštějí, že nepřiměřená rychlost je závažnou příčinou nehod, sami ale přiznávají masivní porušování předpisů. Snížení rychlosti na 30 km/h v obci má v Česku nejmenší podporu z 39 evropských zemí.

Podle analýzy Centra dopravního výzkumu, založené na datech z mezinárodního průzkumu ESRA3 a měření nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu, se Česká republika řadí mezi evropské státy s nadprůměrnou mírou překračování rychlostních limitů. Výsledky výzkumu, které byly publikovány v odborném článku Rychlost z hlediska účastníků silničního provozu a jako nepřímý ukazatel bezpečnosti, zároveň odhalují nízkou míru společenské podpory pro opatření zaměřená na plošné snížení rychlosti v dopravě.

Z dotazníkového šetření vyplynulo, že téměř 60 % českých řidičů alespoň jednou během posledních 30 dnů překročilo rychlostní limit na dálnici (mezi muži připouští překročení rychlostního limitu 65,1 %, mezi ženami jen 46,1 % dotázaných) a přibližně dvě pětiny (41,7 %) uvedly, že jely rychleji, než odpovídalo aktuálním podmínkám provozu. V intravilánu důsledné dodržování rychlostního limitu potvrdilo jen 35,1 % respondentů. Terénní měření přitom prokázala, že rychlostní limity v obcích dodržovalo 64,9 % vozidel, mimo obec 48,0 % a na dálnici pouze 37,0 %. Přestože tři čtvrtiny dotázaných považují nepřiměřenou rychlost za častou příčinu dopravních nehod, veřejnost překračování limitů do značné míry toleruje.

Snížení rychlosti na 30 km/h podporuje jen čtvrtina řidičů

Snížení rychlosti na 30 km/h v zastavěných oblastech podporuje pouze 24,4 % respondentů – nejméně ze všech 39 zemí zapojených do projektu ESRA3. Omezení rychlosti na 80 km/h mimo obec podporuje 29,2 % dotázaných.

„Téměř tři čtvrtiny českých řidičů jezdí rychleji, než dovolují pravidla nebo aktuální podmínky. A přesto to většině lidí nevadí. Podpora opatření, která by tento trend mohla změnit – jako například zavedení zón 30 km/h v obcích – je u nás nejnižší z celé Evropy, a to je zásadní bariéra pro prevenci a zvyšování bezpečnosti na našich silnicích,“ komentuje výsledky výzkumu Pavel Havránek, ředitel divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií z Centra dopravního výzkumu.

Vedoucí oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod, Kateřina Bucsuházy doplňuje: „Jak dokládají data z Hloubkové analýzy nehod, právě rychlost je současně faktorem, který nejvýznamněji ovlivňuje závažnost zranění při dopravních nehodách, a to zejména v případě zranitelných účastníků silničního provozu.“

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu

Ilustrační foto: Image by Dirk (Beeki®) Schumacher from Pixabay