ROZHOVOR – Libor Hladík, Pražská energetika: Do konce dekády budeme v PRE jezdit už jenom elektromobily

Pražská energetika hraje klíčovou roli v rozvoji elektromobility nejen v hlavním městě. Společnost buduje dobíjecí infrastrukturu a obměňuje svůj vozidlový park. Nejen o něm jsme si povídali s Liborem Hladíkem, vedoucím sekce E-mobility.

Kolik vozidel má Skupina PRE ve své flotile a jak moc jsou zastoupeny právě elektromobily?

V současné době máme 475 aut. 191 z nich je plně elektrických a 21 jsou plug-in hybridy. Teď tedy máme skoro 45 % firemní flotily elektrifikováno, do konce roku bychom měli obměnit dalších více než 50 aut, takže se podíl zvýší na 55 %. Do roku 2030 bude naše firemní flotila zcela bezemisní.

Jaké nejčastější typy těch bateriových elektromobilů využíváte?

Ve flotile je několik různých typů od Škody Enyaq, kterou využívají vyšší manažeři, přes starší modely Škoda Citigo-e, Volkswageny e-UP! a nejnověji ve flotile máme Opely Corsa Electric a Combo Electric nebo Volkswageny ID.3. Už máme objednané i nové Škody Elroq, které budou postupně nahrazovat Karoqy.

Dává vám provoz elektromobilů ekonomický smysl nebo je to stále PR jak tomu na začátku předchozí dekády často bylo?

Určitě bych to nenazýval jako PR. Každý fleetový manažer si dokáže spočítat, že provoz elektromobilu je výhodnější. Jsou tu sice vyšší pořizovací náklady, ale provoz je ekonomičtější, ať už jde o servisní náklady, nebo náklady na „palivo“. Pražská energetika už podle názvu působí zejména v hlavním městě a pro městský provoz jsou elektromobily ideální. Nevytvářejí lokální emise, jsou tiché a pohodlné, dobíjejí se převážně ve firemních garážích přes noc. A dnes už vzhledem k pokročilé technologii nelze mluvit ani o nízkém dojezdu.

Dojezd – kromě ceny pravděpodobně nejčastěji používané slovní spojení s elektromobily. Jak moc dojezd limituje využívání elektromobilů v rámci firemní flotily?

Vezměte si, že statisticky ujede český řidič okolo 30 až 40 kilometrů denně. Dnešní elektromobily mají reálný dojezd okolo 300 kilometrů, takže tu denní porci pokryjí několikrát. Například naši technici, nebo odečítači s elektromobily jezdí a pochvalují si je. Ráno mají auto nabité z garáže, a kdyby náhodou potřebovali, mohou dobíjet na široké síti veřejných dobíječek po celé Praze, potažmo po celém Česku. Ostatně mnoho mých kolegů si firemní elektromobily odkoupilo a používají je například jako druhé auto v rodině. Takže za mě i z vlastní zkušenosti jsou řeči o malém dojezdu dnes zcela liché.

Jak řešíte dobíjení firemních vozidel, má každé svůj kabel/zásuvku?

Ano, v našich garážích má většina elektromobilů své dobíjecí místo, případně místo sdílí s jiným služebním vozem. Zákazníkům pak dodáváme řešení na míru, podle očekávání, standardů a specifických podmínek klienta jak v podzemních garážích, tak na venkovních parkovacích plochách. Díky našim letitým zkušenostem, i vlastní flotile elektrovozidel, známe požadavky obchodních a administrativních objektů, logistických center, státní správy, bank, hotelů atd. Spolu se službou provozu dobíjecích stanic ve firmě získají také možnost výhodného dobíjení v naší veřejné síti PRE POINT. Zajistíme řešení od jedné stanice po desítky stanic, zohledníme platné normy, legislativu i systém energy managementu. Umíme řešit řízení výkonu dobíjení v reálném čase, vzdálený dohled a monitoring dobíjení, export dat a rozúčtování nákladů na dobíjení, servisní služby a údržbu. Vše 24/7 s podporou profesionálního týmu PRE.

Jakým největším překážkám čelíte při přechodu na elektromobilitu? Co vaši zaměstnanci?

Elektromobily máme ve flotile dlouho a zaměstnanci je používají naprosto bez problémů. Jak už jsem říkal, mnoho kolegů si na základě vlastní zkušenosti firemní auta při obměně flotily odkoupilo. Kdyby s nimi byli nespokojení, proč by to dělali? Osobně si myslím, že vlastní zkušenost je pro rozhodování klíčová. Kdo si elektromobil vyzkouší a jezdí s ním třeba týden nebo 14 dní, tak pochopí, že jeho užitná hodnota je minimálně stejná jako u auta se spalovacím motorem. Ale provozní náklady minimální.

Kolik aktuálně provozujete veřejných dobíjecích stanic a jak byste zhodnotil její stav v rámci České republiky?

Jen v loňském roce se nám podařilo zprovoznit dalších 84 veřejných stanic. Aktivní jsme byli i na začátku letošního roku a v současné době tedy máme 770 veřejných dobíječek, kde může být v jednu chvíli připojeno až 1 250 elektromobilů. Když vezmeme i ostatní provozovatele, tak se dnes v Česku pohybujeme okolo šest tisíc veřejných dobíjecích bodů. Sám s elektromobilem jezdím několik let a problém s dobitím jsem nikdy neměl.

Jak hodnotíte uplynulý rok, předpokládám, že rekordní přírůstky elektromobilů se pozitivně projevily i na vašich stanicích?

Samozřejmě, s tím, jak roste penetrace bateriových aut v tuzemském autoparku, se pochopitelně zvyšují i odběry na veřejné infrastruktuře. Meziroční nárůst jsme zaznamenali prakticky ve všech sledovaných parametrech – utilizace byla okolo 6 %, narostl počet zákazníků, kteří mají náš čip, narostla spotřeba na jednu transakci. Pro příklad – celková spotřeba v naší síti vzrostla o 44 %, kdy řidiči spotřebovali 7,57 GWh elektřiny.

V Česku je elektromobilita přijímána ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie velmi opatrně. Co byste vzkázal zejména firemním zákazníkům, kteří jsou hybateli obnovy vozidlového parku v České republice?

Asi, osobní pohled uživatele elektromobilu Škoda Enyaq, sám bych se zpátky k vozidlu se spalovacím motorem nevrátil. Výhody převažují nad současnými nevýhodami, které budou brzy zcela odstraněny. Ohledně dobíjecí infrastruktury, kontaktujte nás, my zařídíme vše, vy nemusíte udělat nic.

Závěrem mi dovolte požádat vás o tip. V době, kdy spolu hovoříme je u nás něco málo přes 37 tisíc osobních bateriových elektromobilů, kdy jich podle Vás bude na českých silnicích milion?

To je složité odhadovat, osobně si myslím, že čím více lidí bude mít s elektromobilem vlastní pozitivní zkušenost, tím rychleji na ně přesedlají. Už teď to vidíme ve firemních flotilách. Lidé, kteří s elektromobilem jezdí v zaměstnání, ho pak častěji zvažují i pro osobní potřebu. I tak si myslím, že ten přechod bude v našich podmínkách pozvolný a bude trvat ještě hodně dlouho. Na 100 000 aut bychom se mohli dostat tak do tří let.

Lukáš Kadula, Centrum dopravního výzkumu