Test Sportequipe 8: Ital s čínským rodným listem | 2025

Test Sportequipe 8. Slyšeli jste někdy o značce Sportequipe? Zní to jako značka módního zboží nebo sportovního klubu. Ve skutečnosti to je ale italská značka aut založená slavným závodníkem. V Česku nabízí jediný model Sportequipe 8. Sedmimístné luxusní SUV s plug-in hybridním pohonem, s plnou výbavou a za zajímavou cenu je upraveným čínským autem, protože značku vlastní Číňané. I tak může vypadat čínská automobilová expanze do Evropy.
Čínské automobilové cesty do Evropy jsou nevyzpytatelné. Když chtěla v minulosti nějaká americká, japonská nebo korejská značka začít prodávat auta v Evropě, tak prostě ve vybraných zemích založila import nebo si našla nezávislého dovozce. A když jí to dávalo ekonomicky smysl, postavila v Evropě jednu nebo víc továren. Číňané na to ale jdou mnohdy jinak.
Geely tak třeba majetkově vstoupilo do Volva, SAIC koupil britskou značku MG. Mnohem komplikovanější postup zvolil čínský koncern Chery. Ten vlastní značky Omoda a Jaecco, která ale prodává samostatně mimo svoji značku. K tomu chystá vstup na český trh i pod svou vlastní značkou Chery, ale s jiným importérem. A aby toho nebylo málo, tak některé jeho modely se v upravené podobě prodávají v některých evropských zemích pod jménem italské automobilky DR. A pro ještě větší zmatení pod některou z jeho celkem pěti značek.
A to je právě příklad modelu Sportequipe 8. Ten vyrábí v Itálii automobilka DR, kterou založil bývalý závodník Massimo Di Risio – odtud i písmena DR. Na domácím italském trhu se dokázala prosadit nabídkou aut s velkou výbavou a nízkou cenou, a teď zkouší expandovat i na další evropské trhy. Začala se Španělskem, Českem a Slovenskem. Kromě značky DR patří pod automobilku i značky Evo, ICH-X, Tiger a Sportequipe, které všechny do Česka dováží společnost Agrotec.
Sportequipe 8 je postaven na základě čínského modelu Chery Tiggo 8 Plus. Mimochodem Chery začala svůj model Tigoo 8 prodávat od září v České republice také pod vlastní značkou… Sportequipe se z nabídky automobilky DR poněkud vymyká tím, že jak už bylo řečeno, chce obecně na trhu konkurovat hlavně cenou, ale Sportequipe 8 je její vlajkovou lodí, která chce zákazníka ohromit spíš poměrem velikosti, výbavy a výkonu, ovšem za cenu od 924 900 Kč.
Test Sportequipe 8: Skoro jako Kodiaq
S délkou rovných 4700 mm je v podstatě stejně dlouhý jako domácí Škoda Kodiaq, ale působí na pohled mohutněji. V tom mi připomíná SsangYong Rexton nebo o něco menší Jaecoo J7. Designéři vsadili na robustnost v každém úhlu, auto vypadá hezky ze všech stran, byť nenabízí žádné úplně originální prvky a odlišit ho na silnici od ostatních nových čínských SUV nebude vůbec snadné.
Velkorysým vnějším rozměrům odpovídá i majestátní interiér. Mohutné dveře naštěstí překrývají i prahy, takže si během nastupování nebo vystupování neušpiníte kalhoty. Dojem prostornosti dává interiéru nejen hodně místa pro nohy v obou prvních řadách, ale i prosklená střecha. Prostřední lavice je posuvná, takže pro trojici zde cestujících osob se dá udělat opravdu hodně místa. Na poslední dvojici sedadel se můžou usadit nejen děti, ale i dospělí s výškou zhruba do 180 centimetrů, ale budou mít kolena vysoko, což na delších cestách nebude pohodlné. Ale stejné je to i u ostatních 7místných SUV.

Při obsazení 7 lidmi zůstává vzadu 250 litrů zavazadlového prostoru, po sklopení posledních dvou sedadel je to 800 litrů. Po sklopení druhé řady sedadel je pak maximum 1 500 litrů. Sklopením opěradel sice vzniká prakticky rovná podlaha, ale kufru samotnému chybějí nějaké háčky a další věci na uchycení nákladu, není ani kam uložit roletu.
Palubní desce dominuje trojice displejů, uspořádaných podobně, jako to mívaly dříve vozy Audi. 13palcový přístrojový panel zobrazuje obvyklé údaje rychloměru, otáčkoměru a podobně. Stejný rozměr má i centrální dotykový displej, který umí zrcadlit Android Auto i Apple CarPlay, i když pouze přes kabel, a také se zde ukazuje povedený obraz 360stupňové kamery. V ceně ale není navigace a systém komunikuje pouze v angličtině.

Pod touto obrazovkou je pár fyzických tlačítek pro ovládání hlasitosti audia nebo návratu na domovskou obrazovku. Níže je pak stejně jako u dřívějších modelů Audi třetí digitální obrazovka sloužící komplet pro ovládání klimatizace. Teplotu a intenzitu lze naštěstí ovládat fyzickými tlačítky. Následuje mohutný středový tunel s povrchem z černého klavírního laku s pulzním ovladačem převodovky. U něj je nutné si zvyknout na to, že mezi polohami vpřed a vzad se musí ovladač stisknout dvakrát nebo podržet déle než tři sekundy. Provedení centrálního tunelu je luxusní, z praktického hlediska ale trochu chybí odkládací prostory a umístění bezdrátové nabíječky mobilu ve spodku středového tunelu, kam na něj není vidět, není také úplně šťastné.
O pohon vozu se stará 1,5litrovým benzínový motor, který doplňují dva elektromotory, takže celkový maximální výkon soustavy je 233 kW. Jde o plug-in hybridní ústrojí, takže v autě je ještě baterie o kapacitě 19,3 kWh, která se dá dobíjet maximálním výkonem 6,6 kW. Systém dává autu obrovský výkon, o čemž svědčí hodnota zrychlení na stovku za 6,9 sekundy. Automatická převodovka s třemi přednastavenými stupni funguje hladce. Ovšem trochu nečekaně má auto pouze pohon přední nápravy, která se tak občas při rozjezdech neubrání prokluzu.
Vůz umožňuje i čistě elektrickou jízdu, která je v reálu kolem 55-65 kilometrů, což je přece jen méně, než nabízejí dnešní nejmodernější čínské plug-in hybridy, ale pro městské lidi by to mělo na denní popojíždění určitě stačit. Pro delší cesty pak po vybití baterie počítejte se spotřebou mezi 8-9 litry benzínu na 100 km. Elektrická energie se dá také ušetřit pro pozdější použití nebo nastavovat úroveň rekuperace, mezi kterými jsem ale nenašel moc velký rozdíl.

Naladění podvozku je spíš komfortní než sportovní, jak by třeba naznačovalo jméno auta nebo hodnota jeho zrychlení. Zadní víceprvková náprava odvádí na všech typech nerovností dobrou práci, ale v zatáčkách počítejte s většími náklony karoserie. Během klidnější jízdy také oceníte solidní odhlučnění kabiny.
Cenovka má hodnotu 1 249 900 korun včetně DPH, což je pro auto této velikosti a výkonu nabídka velmi solidní, když započítám hodně bohatou výbavu obsahující třeba 360stupňovou parkovací kameru, dvouzónovou automatickou klimatizaci, elektricky ovládané střešní okno, vyhřívaný volant nebo 20palcová kola. Existuje i ryze benzínová varianta bez elektrické pomoci s cenovkou 924 900 Kč. Komu by neseděla spotřeba benzínovou motoru, dovozce má pro něj alternativní nabídku přestavby na LPG, za kterou dáte 65 000 Kč navíc.
Sportequipe 8 určitě není vůbec špatné auto. Nabídne 7 míst, velký kufr i luxusní interiér. Kdyby byla Sportequipe jednou ze dvou tří značek, které během roku vstoupily na český trh, měla by solidní šanci na úspěch, protože by se mohlo najít dostatek zájemců, kteří chtějí něco jiného než ostatní a za rozumnou cenu. Kodiaq má spousta lidí, tak proč nemít něco, ze kým se každý otočí, a ještě to jde koupit levněji.
Sportequipe ale stojí před třemi problémy. Za prvé není jednou ze dvou tří nových značek, ale jednou ze zhruba dvou desítek nováčků, kteří chtějí uspět na českém trhu, jehož nákupní kapacita není neomezená. Proti plug-in hybridnímu Kodiaqu je díky bohaté výbavě levnější, ale Kodiaq sice nenabízí pohon na LPG, ale celkově existuje víc motorových variant včetně dieselu. A za třetí, stejně jako u většiny čínských značek, zákazník si auto musí někde koupit a pak ho někde servisovat. A DR mělo v době testu víc modelů než dealerů. Prodejci byli 4, servisních míst celkem 8, z toho většina na Moravě.
Martin Šidlák














Technické údaje: Sportequipe 8
Cena od: 1 032 975 bez DPH
Plug-in hybridní pohon
Maximální výkon: 233 kW
Max. točivý moment: 155/160 Nm
Maximální rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s
Kombinovaná spotřeba: 0,96 l/100 km
Emise CO2: 22 g/km
Délka/šířka/výška: 4700 / 1860 / 1705 mm
Rozvor: 2710 mm
Zavazadlový prostor: 250/800 l