Dacia Hipster: Tak má vypadat levný elektromobil budoucnosti

Dacia Hispter

Dacia byla doteď hlavně automobilkou cenově dostupných SUV a rodinných aut, teď svoji pozornost do budoucna obrací k segmentu malých městských elektromobilů. Koncept Dacia Hipster by měl mít jednoduchou konstrukci, minimum elektronických asistentů, ale opět především dostupnou cenu.

Dacia Hipster je nejnovějším konceptem značky s možná trochu kontroverzním názvem, protože slovo hipster nemá obecně jen pozitivní vnímání. Pro zajímavost, při pátrání, kde se tohle slovo vzalo, jsem narazil na informace, že ho použil spisovatel Norman Mailer užv roce 1957, kdy takového člověka popsal jako „nihilistického bohéma a utlačovaného černocha“. Každopádně dnes je to symbol pro městského člověka, který sleduje aktuální trendy, občas až moc slepě.

Myšlenka Dacie je následující: „Od počátku 21. století se automobilový trh vyvíjel – zejména pod vlivem regulace a elektrifikace – směrem k vozům, které jsou stále větší, těžší, sofistikovanější… a proto také stále dražší. V tomto prostředí, které tlačí na „stále více a více“, Dacia již dvě desetiletí sleduje svůj cíl: umožnit co nejvíce lidem přístup k základní mobilitě. Ale co bude zítra opravdu nezbytné? Jak můžeme zpřístupnit trh s elektromobilitou co největšímu počtu lidí? Co kdybychom začali s čistým štítem? To je výzva, kterou si Dacia vzala za svou: znovuobjevit auto pro lidi.“

Při navrhování konceptu Dacia Hipster Concept vycházely týmy Dacia z reálných potřeb uživatelů a toho, jak používají svá auta v běžném životě. Stručně řečeno, soustředily se na to podstatné. Stéphanie Chiron, produktová manažerka Dacia Advanced k tomu uvedla: „Dacia Hipster Concept má vše, co byste mohli od každodenního vozidla očekávat, a to při délce pouhé 3 metry, výšce 1,52 metru a šířce 1,55 metru: čtyři plnohodnotná sedadla a zavazadlový prostor, který lze nastavit od 70 do 500 litrů.“

Dacia Hipster je o 20 % lehčí než model Spring. Tento výkon je výsledkem celkového ekologického přístupu značky Dacia: menší hmotnost znamená méně surovin a méně energie použité při výrobě. Znamená to také menší hmotnost, kterou je třeba pohybovat, takže se spotřebuje méně energie.

Romain Gauvin, vedoucí oddělení designu exteriéru ve společnosti Dacia: „Naší ambicí při znovuobjevení skutečného lidového vozu bylo dát mu výrazný a zapamatovatelný design. Vůz, který lze nakreslit třemi tahy tužkou.“ Dacia Hipster Concept vyniká velmi jednoduchým a robustním designem: blok pevně spočívající na čtyřech kolech v rozích. Vpředu ani vzadu není žádný převis. V zadní části je kladen důraz na funkčnost: zadní dveře pokrývají celou šířku Dacia Hipster Concept a otevírají se ve dvou částech, aby poskytovaly velmi praktický přístup do zavazadlového prostoru. V souladu s tímto přístupem je Dacia Hipster Concept navržena s jedinou barvou karoserie a pouze třemi lakovanými díly: přední částí vozu a bočními vstupními prvky dveří.

V Dacii Hipster Concept se pohodlně usadí čtyři dospělí. Poloha sedadel řidiče a spolujezdce je identická s modelem Dacia Sandero, což zajišťuje pohodlí a bezpečný výhled na silnici. Přístup na zadní sedadla usnadňuje široké otevírání dveří a sklopné přední sedadlo spolujezdce. Díky sklopnému zadnímu sedadlu se objem zavazadlového prostoru může pohybovat od 70 litrů se čtyřmi cestujícími až po 500 litrů se dvěma cestujícími.

Zdroj: Dacia