Po letech čekání hned dvě novinky: DS N°8 a DS N°4 budou elektrické, ale nečekaně se vrátí i diesel!

DS N°4

Po čtyřech letech bez nového modelu uvádí prémiová značka koncernu Stellantis na trh novinky hned dvě. Elektrickou vlajkovou loď DS N°8 a prémiový hatchback DS N°4, který naopak vedle eletrického, mild-hybridního a plug-in hybridního pohonu dostane překvapivě i dieselový motor.

Značka DS se osamostanila od Citroënu v roce 2014 a mezi lety 2018 a 2021 uvedla na trh čtyři modely pod čísly 3, 4, 7 a 9. Nyní představila v Česku dva nové modely, které přinesou malou změnu v označovaní aut. Novou generaci dostal model DS 4, který nově ponese jméno DS N°4 (čte se „numero“), úplnou novinkou pak je vlajková loď DS N°8. DS se prodává celkem ve 40 zemích, v Česku má jediného prodejce, tzv. DS Store, a to v Praze na Černém mostě. K tomu 5 servisních míst, v přípravě jsou ještě dvě další.

DS N°8: Elektrická vlajková loď

DS N°8, SUV kupé s výrazným designem, je dlouhé 4,82 m, široké1,90 m a vysoké 1,58 m, při rozvoru 2,90 m. Interiér je vybaven dvěma obrazovkami, včetně 12,25palcového HD přístrojového štítu doplněného o head-up displej. 16palcový centrální displej, který lze individuálně přizpůsobit stejně jako přístrojový panel, je integrován do palubní desky.

DS N°8 nabízí řadu ergonomických úložných prostor na několika místech v kabině, ale nabízí také velký zavazadlový prostor – až 620 litrů pod víkem. Dveře zavazadlového prostoru s elektricky ovládaným otevíráním nastavitelným ve velkém rozsahu (185 cm pod zadními výklopnými dveřmi) umožňují uživatelům snadný přístup do zavazadlového prostoru. Hloubka prostoru – 1,16 m – umožňuje převážet dlouhé předměty bez nutnosti sklápění opěradel zadních sedadel.

V oblasti pohonu nabídne novinka tři verze:

  • FWD 230 k, s baterií o kapacitě 73,7 kWh pro dojezd až 550 km (WLTP),
  • FWD Long Range 245 k, s baterií o kapacitě 97,2 kWh umožňující dojezd až 750 km (WLTP),
  • AWD Long Range 4×4 o výkonu 350 koní, který poskytuje dojezd až 688 km (WLTP) na jedno dobití.

Všechny tyto pohonné jednotky jsou vybaveny jednorázovým zvýšením výkonu, které přináší verzi FWD dalších 30 koní, tj. 260 koní; 35 koní k verzi FWD LONG RANGE, tj. 280 koní; a 25 koní k verzi AWD LONG RANGE, tedy 375 koní.

Verze FWD zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy, verze FWD Long Range za 7,8 sekundy, zatímco DS N°8 AWD Long Range potřebuje na stejnou vzdálenost pouze 5,4 sekundy. Bez ohledu na pohonné ústrojí je maximální rychlost vozu DS N°8 omezena na 190 km/h. Dobíjení baterie Long Range, jejíž nikl-mangan-kobaltové články se vyrábějí ve Francii (v Billy-Berclau Douvrin, 62), je možné výkonem až 160 kW, čímž obnoví dojezd 200 km za 10 minut. S ohledem na to se dobití z 20 % na 80 % provede za 27 minut.

Cena v Česku startuje na částce 1 590 000 Kč.

DS N°4: Jules Verne od 770 000 Kč

DS N°4, prémiový hatchback C segmentu, má novou karoserii i platformu, která umožňuje zástavbu jak elektrického, tak mild-hybridního a plug-in hybridního pohonu, v příštím roce přibude do nabídky dokonce i diesel 1.5, známý třeba z modelu Berlingo. Základní rozměry modelu jsou délka 4,40 m, šířka 1,87 m a výška 1,47 m.

Elektrické DS N°4 E-TENSE kombinuje dojezd 450 km (kombinovaný cyklus WLTP) a vysoký výkon motoru 213 k s točivým momentem 343 Nm. Dodává se s baterií s čistou kapacitou 58,3 kWh s chemií typu NMC. Umožňuje dobití na 100 km za pouhých 11 minut nebo z 20 až na 80 % za 31 minut na rychlodobíjecí stanici (WLTP cyklus) a nabízí 3 úrovně rekuperačního brzdění od -0,6 m/s² do -2 m/s².

DS N°4 PLUG-IN-HYBRID bude k dispozici pro objednání již velmi brzy s novým hnacím ústrojím o výkonu 225 k a točivém momentu 360 Nm pro delší dojezd na 81 km v čistě elektrickém režimu z akumulátoru s čistou kapacitou 14,6 kWh, což představuje nárůst o 30 % ve srovnání s předchozí generací. Dostane také novou dvouspojkovou automatickou převodovku eDCT7, která je navržena tak, aby optimalizovala spotřebu paliva a výkon, s časem z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy, což je o 0,3 sekundy lépe než u plug-in hybridu předchozí generace nabízeného pro DS 4.

DS N°4 HYBRID je možné objednávat již nyní. S kombinovaným výkonem 145 k spojuje přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,2 litru s elektromotorem o výkonu 21 kW (28 k), integrovaným přímo do šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky. V městském provozu může N°4 HYBRID jet čistě na elektřinu až 50 % celkového času, v závislosti na dopravních podmínkách a stylu jízdy.

Oficiální české ceny startují na částce 880 tisíc Kč za verzi s mild-hybridem a výbavou Pallas. V akci je po omezenou dobu stanovena cena 770 000 Kč, rovněž s mild-hybridem, ale ve speciální výbavě Jules Verne.

Martin Šidlák