6 tipů, jak nejsnáze vrátit vozidlo z operativního leasingu

Pro mnoho lidí je vrácení vozu tou nejsložitější a nejvíc stresující částí operativního leasingu. Přinášíme 6 rad, jak udělat vrácení co nejjednodušší a nemuseli jste se obávat žádných skrytých nástrah.
„Zákazníkům vždy říkáme: představte si, že auto prodáváte sami. Samozřejmě se počítá s tím, že po dvou či třech letech nebude vypadat jako nové. Běžné opotřebení je zcela normální a nikdo za něj klienty netrestá. Pokud se ale objeví větší poškození, je fér ho vyřešit, stejně jako byste to udělali při vlastním prodeji,“ vysvětluje Marek Šebest, Global Operations Director z Arval CZ.
Miniaturní škrábance nebo drobné oděrky odpovídající stáří vozu se tolerují. Problém nastává až ve chvíli, kdy je poškození větší – například prasklý světlomet nebo promáčknutý nárazník. „Náš přístup není o tom hledat každou nedokonalost. Jde nám o realistické vyhodnocení stavu vozu, podobně jako to třeba dělají autobazary, když vykupují ojetinu od soukromé osoby“ dodává Šebest.
Stejný princip platí i u vrácení auta z leasingu – trocha péče se vyplatí, dodává další nezávislý zástupce Marek Josífek ze společnosti CAR-BACK, která rovněž spolupracuje s Arvalem. „Při prohlídce vozidla po jeho vrácení z operativního leasingu posuzujeme dva druhy poškození – akceptovatelná a neakceptovatelná. Mezi ta první patří drobné oděrky karoserie či disků kol, jež odpovídají běžnému opotřebení. Je jasné, že auto po 3 a více letém leasingu nebude vypadat zcela jako nové. Neakcepovatelná poškození vyžadují výraznější servisní zásah, který musí zaplatit klient leasingové společnosti. Jde například o nadměrně poškrábané či prasklé nárazníky, dveře, kryty zpětných zrcátek, poškozené čelní sklo, poškozené disky kol, chybějící druhý klíč nebo nekompletní dokumentace k vozidlu. Přísněji se také pohlíží na interiér vozu, prasklé nebo prodřené díly nelze opravit, musí se vyměnit celé. Na proces vrácení vozidla je třeba myslet už při pravidelných servisních kontrolách, při kterých je nutné dbát na zápis pravidelných servisních úkonů do servisní knihy. Při procesu vrácení se totiž kontroluje, zda sedí se skutečným stavem auta,“ říká jednatel společnosti CAR-BACK Marek Josífek.
Aby klienti měli situaci plně pod kontrolou, nabízí Arval ve spolupráci s nezávislou společností DEKRA zpoplatněnou preventivní prohlídku ještě před vrácením, ideálně 2 měsíce předem. Technik projde celé auto, sepíše protokol a rozdělí závady na akceptovatelné a ty, které je vhodné opravit. V případě zájmu lze získat i odhad nákladů na opravy. „Na placenou prohlídku je možné se objednat v prohlídkovém místě v Praze nebo přímo u klienta. Prohlídka trvá zpravidla 30 minut a protokol o jejím výsledku dostane řidič do 3–5 pracovních dní. Oproti kontrole při vrácení auta o operativním leasingu nezjišťujeme tloušťku laku či úplnost výbavy. Hodnotíme odření, deformace či poškození exteriéru a interiéru. Kontrolujeme také motorový prostor vozidla. Pro vyčíslení pravděpodobné výše škod používáme naši aplikaci, která propojuje typ a rozsah poškození s cenou nového dílu, odhad doby opravy a další náklady. Ceny pravidelně srovnáváme napříč českým trhem a dokážeme klientovi poskytnout kvalifikovaný odhad ceny oprav. Placená prohlídka vozu stojí 1000,- Kč s vyčíslením škod a 500,- Kč bez něj v našem logistickém centru Dekra v Klíčanech, s dopravou technika ke klientovi stojí prohlídka 1150,- Kč bez vyčíslení škod a 1650,- Kč s vyčíslením,“ vysvětluje Petr Zýcha, Vedoucí oddělení Claims & Experts společnosti DEKRA CZ
Kdo nechce investovat do placené prohlídky, může si auto zkontrolovat sám. Arval k tomu poskytuje jednoduchou papírovou měrku, pomocí které lze snadno ověřit, zda je škrábanec ještě v toleranci, nebo už je potřeba ho řešit. Klienti mají k dispozici brožuru Průvodce vrácením vozidla po ukončení leasingové smlouvy.
Prakticky připravit auto na vrácení přitom není složité: umýt auto, vyčistit jeho interiér, zkontrolovat, zda je výbava kompletní a doplnit provozní kapaliny. Dále odstranit polepy vozu a všechny držáky z interiéru. A v neposlední řadě škody kryté pojistkou řešit průběžně bez zbytečného odkladu s pojišťovnou. „Největší chybou je čekat až na samotné vrácení. Kdo se o auto stará v průběhu celého trvání smlouvy, má u nás proces vrácení bez komplikací,“ dodává Šebest z Arvalu.
Arval tak vrácení staví do jiné perspektivy: nejde o strašák, ale o přirozený krok, na který se lze dobře připravit. „Naším cílem není klienty penalizovat. Naopak – chceme jim pomoci, aby vrácení proběhlo hladce. Vraťte auto tak, jako byste ho sami prodávali, a žádné překvapení vás nečeká,“ shrnuje Šebest
6 rad, jak snadno a rychle vrátit vozidlo z operativního leasingu:
- Preventivní prohlídka
a. nejste si jisti, zda je vozidlo potřeba opravit?
b. objednejte se na „Preventivní prohlídku“ - Oprava vozidla, pokud vozidlo poškozeno
a. nechte opravit neakceptovatelná poškození - Objednávka vrácení vozidla
a. 14 dní před koncem smlouvy objednejte vozidlo k vrácení - Příprava k vrácení vozidla
a. připravte si dokumenty, klíče a další příslušenství potřebné k vrácení vozidla - Předání vozidla
a. těsně před vrácením vozidlo nechte vyčistit a umýt. Poté ve sjednaný čas a na dohodnutém místě předejte vozidlo - Protokol o převzetí vozidla
a. zkontrolujte si protokol o převzetí vozidla, případně urychleně dodejte chybějící náležitosti k vozidlu
Zdroj: Arval