Test Fiat Grande Panda hybrid 2025: Nejpovedenější z trojice

Test Fiat Grande Panda hybrid. Koncern Stellantis přišel v letošním roce hned s trojicí modelů, které mají být zjevně cenově dostupnou variantou k čínským vozům jak s elektrickým, tak se spalovacím motorem. Jediné auto, u kterého to podle mě ale může na zákazníky fungovat, je Fiat Grande Panda. Nejvíc si pohrála s designem, dokáže být levnější a hlavně od Fiatu takové auto zákazníci čekají.
Fiat určitě není fenoménem v uvádění nových modelů a nových generací na trh, na druhou stranu nehází na rozdíl od jiných automobilek do koše slavná jména svých aut a umně pracuje s tradicí. Platí to jak pro Fiat 500, tak pro Fiat Panda. Tenhle model je na trhu už od roku 1980 a v pouhých třech generacích se za tu dobu prodalo více než 8 milionů vozů. Stávající Panda bude pokračovat dál údajně až do roku 2029, verze Granda Panda se zvětšila a chce uspokojit jak zájemce o elektrický, tak spalovací pohon.
Pěkné, nové, atraktivní, prostorné, ale ne moc velké, s automatickou převodovkou, aby nebylo z Číny, a to všechno any moc nestálo. Hodně lidí takové auto chce, hodně automobilek se ho snaží vyrobit, ale vždycky s nějakým kompromisem nebo neplatí aspoň jedna z vyjmenovaných podmínek. Koncern Stellantis našel ve svém portfoliu podvozek, který používá v Indii a Latinské Americe, upravil ho, nazval ho vznosně „Smart Car Platform“, osekal výbavu a uvedl na trh trojici nových aut, které můžou mít benzínový nebo elektrický pohon – Citroën C3 Aircross, Opel Frontera a Fiat Grande Panda.
Auta se liší hlavně vnějším vzhledem a částečně nabídkou motorů, Grande Panda vybočuje i velikostí, protože je z trojice absolutně nejkratší. Má bez jednoho milimetru jen 4 metry, zatímco oba sourozenci jsou delší než 4,3 m. Pohled na design je, jak vždycky říkám, individuální věcí, za mě je ale Grande Panda nejhezčí. Je to prostě hravé italské auto, jak dokládají hlavně dva designové detaily – 3D nápisy s nízkým reliéfem „PANDA“ na dveřích a „FIAT“ na zádi.
Další na pohled povedenou věcí jsou světla. LED světlomety evokují videohry z 80. let a výrazné jsou vystupující zadní světlomety. Ty nejsou prvkem základní výbavy, stejně jako atraktivní kola z lehkých slitin, ale ani základní verze s plechovými koly a běžnými světly nevypadá vůbec zle, zvlášť když zvolíte některou výraznou barvu. Na výběr je celkem ze 7 laků, červený je zdarma, všechny ostatní stojí shodně 14 tisíc. Zvolit lze třeba žlutou, bronzovou nebo azurovou.
Test Fiat Grande Panda: Nejmenší, ale nejhezčí
Fiat Grande Panda je sice menší než jeho souputníci z Francie a Německa, ale třeba v šířce 1763 mm se s nimi může směle rovnat, a slibuje dokonce nejlepší prostornost v oblasti ramen v celém segmentu a nadprůměrně velký zavazadlový prostor, který je 361 litrů v elektrické verzi a 412 litrů ve spalovací. To je velmi slušná hodnota, když uvážíme, že jeho sourozenci jsou více než 30 centimetrů delší, ale nabídnou kufr o základní velikosti jen 460 litrů.
Auto je uvnitř stejně hravé jako zvenku. Nejlepší ovšem bude zvolit odstín karoserie zvaný Žlutá Limone, protože bude ideálně ladit s interiérem, který je celkově laděný do modra, ale má na několika místech žluté dekorativní doplňky, třeba kolem výdechů klimatizace nebo voliče automatické převodovky. S jiným vnějším lakem už to podle mě nefunguje tak dobře, ale bohužel jinou možnost výběru barvy v interiéru nemáte.

V interiéru jsou logicky znát úspory, jako třeba, že pro vstup musíte použít klíč, resp. tlačítko na něm, bezklíčové odemykání není ani v příplatkové výbavě. Startuje se rovněž otočením klíče, a to i v elektrické verzi. Chybí třeba i stropní madla pro snadnější vystupování, ale na pohled vypadá interiér celkově zajímavě a nenašel jsem žádný problém s kvalitou. Otázkou ale je, jak bude auto vypadat po pěti letech a 100 tisících kilometrech.
Na palubní desce najdeme 10“ digitální sdružený přístrojový štít a 10,25“ displej infotainmentu, který je standardem elektrické verze. Spalovací varianta může být v základu i bez centrálního displeje, který nahrazuje jen držák chytrých telefonů. To je jeden z úsporných prvků, které asi budou mít své odpůrce, ale i lidi, co to budou chápat. Mnoho uživatelů používá Apple CarPlay nebo Android Auto na displeji auta, tak proč neušetřit a nekoukat rovnou na telefon?
Bonusem tohohle řešení je, že klimatizace, která je už v základní výbavě, musela dostat samostatný ovládací panel, a ani ve vyšší výbavě s centrální obrazovkou tak nemusíte lovit složitě v menu, když si chcete přitopit nebo se ochladit. Dlouhým stiskem tlačítek také deaktivujete asistenta pro jízdu v pruzích a povinný hlásič překročení rychlosti. Tohle je jednoduché, ale funkční řešení.

Prodej startuje s elektrickou verzí s baterií o kapacitě 44 kWh a elektromotorem s výkonem 83 kW, později se chystá ještě verze s větší baterií o kapacitě 54 kWh. Další alternativou je testovaná mild-hybridní verze, jejímž základem je benzínový tříválec 1.2 litru s výkonem 74 kW, 48voltovou Li-ion baterií a šestistupňovou elektrifikovanou dvouspojkovou převodovkou, která zahrnuje elektromotor s výkonem 21 kW, měnič a centrální jednotku převodovky. Celkový systémový výkon soustavy je pak 81 kW, nebo-li 110 koní. Za zmínku stojí, že Fiat poskytuje na auto záruka 7 let nebo 100 tisíc kilometrů.
Výkon motoru je na první pohled dostačující pro jízdu po městě, ale ani mimo něj není dynamika vůbec špatná. V autě této velikosti a váhy má tenhle koncernový motor smysl, ne, když ho výrobce dá do 7místného SUV velikosti Peugeotu 5008. S Pandou tenhle motor nejenže dokáže jezdit za 5,5 až 6 litrů paliva na 100 km, ale zrychlí na stovku za rovných 10 sekund, což je naprosto dostačující. Rozdíly ve spotřeba budou nejspíš hodně velké, při klidné jízdě po okreskách se můžete dostat i pod pět litrů, naopak v létě při puštěné klimatizaci v městské koloně to bude výrazně víc, protože malá baterie provoz dlouho sama neutáhne.

Díky elektromotoru má ale pohon slušně rychlou reakci na plynový pedál, a při krátkém popojíždění nebo parkování umí auto chvilinku jet jen na elektřinu. Baterie je ale opravdu velmi malá a elektromotor jen lehce pomáhá v dynamice a snižování spotřeby, takže vlastně ani nevadí, že nejde nastavit úroveň rekuperace. Auto se snaží rekuperovat víceméně po každém sundání nohy z plynu, na což je třeba si trochu zvyknout po přechodu z auta bez rekuperace, ale není to nijak otravné, spíš se s tím dá dobře pracovat třeba při dojíždění na světla.
Na malé levné auto jsou celkem solidní jízdní vlastnosti. V zatáčkách je sice znát nějaká nedotáčivost, ale tohle je auto hlavně do města, kde je hodně komfortní, zejména na velkých nerovnostech. Nejspíš je tu znát indicko-latinskoamerický původ podvozku, který si musí umět poradit s opravdu rozbitými cestami. Pro Evropu došlo samozřejmě k velkým úpravám, ale Grande Panda je zkrátka celkově velmi pohodlná a čitelná v chování. Výhrady bych měl spíš k automatické převodovce, která se občas nevyvarovala zaškubání.

Cenovka hybridní verze začíná na akční ceně 459 900 Kč. Spousta lidí by mi asi vynadalo, kdybych to označil za levné auto. Je to pár let zpátky, kdy se dalo na trhu nají i pár aut pod 400, nebo dokonce kolem 300 tisíc korun. Jenže doba je i kvůli množství povinných elektronických asistentů bohužel jinde. Takže cenovku je nutné posuzovat optikou aktuálních cen na trhu. A z toho vychází Grande Panda velmi slušně. Za zmíněnou cenu dostanete sice jen držák na telefon, startuje a odemyká se klíčem, bezpečnostní pásy nejsou výškově nastavitelné, chybí loketní opěrka nebo výdechy klimatizace pro zadní cestující. Na druhou stranu dostanete už v základu klimatizaci nebo automatickou převodovku. Na podzim by se v Česku měla objevit ještě levnější verze, bez mild-hybridu a s manuální převodovkou, pro kterou se importér snažil vyjednat cenu pod 400 tisíc korun.
Jakkoli stejně jako u Citroënu C3 Aircross a Opelu Frontera mám i tady pochybnost, jestli tato trochu narychlo spíchnutá série aut, které mají být hlavně levnou alternativou nový čínským vozům, bude evropským zákazníkům stačit, ale podle mého názoru největší šanci na úspěch má právě Fiat. Ten má zákazníky zvyklé na malá jednoduchá auta do města, kde se moc neřeší výbava, ale důležitý je velký vnitřní prostor a cena.
Martin Šidlák













Technické údaje: Fiat Grande Panda hybrid
Cena: 380 083 Kč (bez DPH)
Benzínový mildhybridní pohon
Maximální výkon soustavy: 81 kW
Max. točivý moment spal. motoru: 205 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10 s
Kombinovaná spotřeba: 5-5,1 l /100 km
Emise CO2: 115-117 g/km
Délka/šířka/výška: 3999 / 1763 / 1598 mm
Rozvor: 2540 mm
Zavazadlový prostor: 412 l