ROZHOVOR: I s klasickými diesely se spotřebou blížíme hybridům

Fleet manager společnosti Provident Financial s.r.o. Miroslav Petráček vysvětluje, proč dává přednost vznětovému pohonu a jaký je jeho postoj k ekologickým vozům s hybridní technologií.

Jak velký je váš vozový park, jak je strukturovaný, a které automobily využíváte?

Náš vozový park v České republice čítá 400 osobních vozidel. Užitkové vozy ani jiná speciální vozidla nepoužíváme. Auta jsou klíčová pro fungování našeho podnikání a jsou také považována za významný benefit pro zaměstnance. Měsíčně naše vozy ujedou cca 1,2 milionu kilometrů. Z toho je patrné, že naši zaměstnanci ve vozech tráví významnou část svého pracovního dne.

Jak je vaše flotila strukturovaná podle pracovních pozic?

Máme celkem pět úrovní automobilů s tím, že hlavní fleetovou značkou je u nás dlouhodobě Škoda. Nejnižší dvě úrovně jsou velmi unifikované a pouze v pětidvéřovém provedení. V dalších dvou úrovních je na výběr ze dvou značek a navíc je možnost volby kombi. U nejvyšší úrovně je stanoven pouze finanční limit na pořizovací cenu. Vozidla se přidělují na základě zařazení podle mezinárodního personálního systému HAY a konkrétních požadavků na mobilitu dané pozice.

Co rozhodlo o tom, že jste si vybrali právě vozy, které používáte?

Naše rozhodnutí bylo velmi prozaické. Potřebujeme značku se širokou servisní sítí po celé republice. Dalším kritériem je TCO a samozřejmě reputace značky se zaměřením na spolehlivost a kvalitu. S vozy Škoda jsme dlouhodobě velmi spokojení.

Jak často flotilu obměňujete?

Pravidla obměny vozového parku jsou jednotná pro všechny společnosti, které patří do mezinárodní skupiny International Personal Finance – IPF, včetně českého Providentu. Vozidlo vyměňujeme po ujetí 130 tisíc kilometrů nebo po čtyřech letech provozu podle toho, co nastane dříve. Celý park tedy měníme průběžně.

Jak nákup vozů financujete?

Do loňského roku jsme vozy financovali z vlastních zdrojů. Od letošního roku jsme přešli na financování operativním leasingem u nově pořizovaných vozidel od roku 2010.

Co vás k této změně vedlo?

Ke změně došlo v době vypuknutí světové finanční krize, kdy se většina společností snažila preventivně připravit na těžké časy. Přechod na operativní leasing byl jedním z opatření naší společnosti.

Dáváte přednost benzínovým nebo dieselovým motorům a proč?

Pravidla naší mateřské společnosti jsou jednotná a všechny vozy kromě nejvyšší úrovně mají výhradně dieselové motory. Kromě úspor na ceně paliva to předepisuje i naše dlouhodobá firemní politika odpovědného podnikání. Snažíme se tak minimalizovat negativní vlivy na životní prostředí, v tomto případě zejména o snižování emisí skleníkových plynů.

Můžete říct, jak se liší průměrná spotřeba vašich zaměstnanců od výrobcem deklarované průměrné spotřeby?

V průměru je skutečná spotřeba vyšší a to cca o 12 % u dieselů a o 20 % u benzínů. Obecně se ukazuje, že čím je motor objemově slabší a má vyšší otáčky, tím větší je odchylka od deklarované spotřeby. Jednoznačně nejúspornější motorovou verzí je u nás 1.9 TDI v Octaviích.

Motivujete nějak své řidiče s ohledem na úspornou jízdu nebo pojistné události?

Zatím jdeme spíše cestou informování o pravidlech úsporné a defenzivní jízdy, například články v interním časopise a pravidelných školení. U škodních událostí to řešíme pravidly pro finanční participaci na škodách zaviněných řidičem. V současné době pilotně zavádíme systém povinných kurzů bezpečné jízdy pro řidiče, u kterých jsme na základě průběhu jejich škodních událostí identifikovali potřebu rozvoje.

Jak se díváte na spojení ekologických aut a flotilového parku? Máte podobná auta?

Definice „ekologické auto“ je celkem široký pojem. Podle mého názoru, za ně lze považovat i auta se spotřebou pod pět litrů na sto kilometrů. Pokud jde o hybridní vozy, modely dostupné na českém trhu často vykazují takové hodnoty spotřeby paliv, že s klasickou koncepcí dieselu se k nim dokážeme přiblížit. Proto nás hybridy zatím nepřesvědčily.

A ve vzdálenější budoucnosti vám myšlenka hybridů ve flotile není cizí?

V tuto chvíli to není aktuální, ale díky rychlému vývoji této technologie si to dovedu velice dobře představit v nedaleké budoucnosti. Většímu rozšíření zatím brání kromě spotřeby i další faktory, jako jsou pořizovací náklady a užitná hodnota.

Jaké vozy byste si vybral – bez ohledu na cenu – pro soukromé a pracovní účely a čistě jen pro radost?

Jako ideální firemní vozidlo bych bez váhání volil Octavii. Pokud bych měl mít „nepraktické“ auto pro radost, tak asi kabriolet od BMW.