TEST: Citroen C5 – Poctivý cestovatel i reprezentant

Chcete něco trochu jiného? Eleganci, ale ne tu německou? Špičkovou techniku a spoustu drobných “vychytávek”? Dynamické a komfortní svezení za dobrou cenu? Pak jste na dobré adrese.

Není to největší Citroën, ale je vlajkovou lodí automobilky. Je to vůz, který si zamilujete, nebo mu nebudete moci přijít na jméno. Francouzi v něm chtěli postavit konkurenta prestižním německým limuzínám okořeněného jižním šarmem a notnou dávkou technologických fines. Povedlo se?

citroen c5 2Citroën C5 ušel od někdejší boubelaté generace pořádný kus cesty. Jeho ostře řezané tvary – ve verzi kombi dle nás ještě dynamičtější a líbivější – lahodí oku, obzvlášť s velkými koly je to radost pohledět. Vysoký ponton karosérie dává pocit pevného rozkročení a prolisy na stranách či do boků protažené světlomety a zadní lampy celek odlehčují. V reálu vůz vypadá lépe než na fotografiích, působí, jako by se i v klidu pohyboval. Designéři tady odvedli dobrou práci a stvořili kabát nadčasový, který se hned tak neokouká.

Hýčkání

S touto svěžestí tak úplně nekoresponduje interiér, který už je typicky francouzský. Na první pohled hezký, ale přeci jen trochu opticky rozbitý přehršlí ovladačů a displejů. Malá, na sebe namačkaná tlačítka potřebují chvíli studia, než člověk ví, jak na ně. Klasikou poslední doby je volant s pevným středem, jemuž je také potřeba přijít na chuť – pak si ho ale zamilujete. Ovladače jsou i při zatáčení na stejném místě: pohodlné. Kvůli masivnímu středu ubíhají ramena od věnce strmě vzad, a tak je třeba najít jiný úchop, než je člověk zvyklý z ostatních aut. Příjemná je možnost zvýšení loketní opěry, takže při dlouhé klidné jízdě pravá ruka pohodlně dosáhne na volant.

citroen c5 3Na futuristickou přístrojovou desku si oko přivykne snadno, rozpačití jsme byli z množství malých tlačítek ovládajících ventilaci a audio, tady by se větší rozptyl a odlišení tvarů hodilo. Vyloženě archaicky působí páčky pod volantem jako ze staré “cé trojky”, tady je koncernové sdílení ke škodě.

Interiér jinak hlavně ve světlém čalounění působí hodnotně až luxusně a je radost v něm cestovat. Výtečné je odhlučnění, což se tak úplně nedá říct o sedadlech, která mají poněkud krátké sedáky a jsou samozřejmě po francouzsku měkká. Na dlouhých cestách řidiče od bolesti zad zachraňuje velice příjemná záležitost v podobě masážního sedadla – pomocí nafukování bederní výztuhy a jejího posouvání nahoru a dolů tak sedadlo nabídne úlevu.

Vzadu, a to i za vyšším řidičem, najdou cestující dostatek místa, o praktičnosti rozměrného zavazadelníku (podpořené možností spustit při nakládání zadní nápravu dolů) není třeba se rozepisovat. Co naopak skutečně neblaze překvapí je stoprocentní absence jakéhokoli držáku pro nápoje (!).

Kočár s duší dravce

citroen c5 4O pohon námi zkoušené vrcholné verze Exclusive se staral turbodiesel 3.0 HDi V6 o výkonu 177 kW, který i ve spojení se šestistupňovým automatem má síly na rozdávání ve všech jízdních režimech. Motor si jen tak brumlá pod kapotou a auto pluje po dálnici, nebo zaburácí a jeho 450 N.m točivého momentu vůz vystřelí vpřed. Zátah je mocný v každé rychlosti. Netřeba myslet na to, že jedete s automatem, prostě sešlápnete pedál a auto udělá přesně to, co chcete. Bez rozmýšlení, bez zaváhání. A to za průměrných 8,2 litru nafty (ve městě jsme jezdili za rovných 9, mimo město za 7,4 litru – tedy za výrobcem udávanou kombinovanou spotřebu), což je na 1763 kg těžký vůz a s ohledem na dynamiku velmi solidní údaj.

V základním nastavení podvozku se C5 úplně nezbavil typické kolébavosti, nicméně i ta je na hony vzdálená předchozím generacím. Auto je sympaticky pevné a i hrubší zacházení v zatáčkách přechází bez povšimnutí, stopu vede jistě, jen se víc naklání. Po zvolení sportovního režimu podvozek citelně ztuhne a poskytne na tento typ vozu velmi pevné chování: skoro až moc, tohle není auto na dovádění.

Dobrá alternativa

Dostáváme se k tomu nejpříjemnějšímu: ceníku. Model C5 s motorem 1.6 HDi 80 kW lze pořídit za 709 900 Kč, nejlevnější benzínová verze s motorem 1.6 115 kW přijde na 744 900 Kč. Dvoulitrový turbodiesel začíná na 794 900 Kč ve 103kW verzi, respektive na 824 900 Kč ve variantě s výkonem 120 kW. Vrcholná verze s námi testovaným třílitrovým šestiválcem je k mání pouze v nejvyšším stupni výbavy za 1 099 900 Kč. Za tuto zajímavou cenu dostává zákazník kompletní výbavu, na přání je snad jen nezávislé topení, střešní okno, lepší navigace či větší kola; to vše se kombinuje do několika paketů.

Citroën C5 Tourer je navýsost zajímavou alternativou pro všechny firmy, které své manažery chtějí hýčkat pohodlím a dobrým svezením (a prostorem pro rodinu k tomu) a které nechtějí nebo nepotřebují německé prémiové vozy. Tenhle Francouz v rámci své ceny odvede prvotřídní služby, přičemž se jeho řidič rozhodně nebude muset stydět zaparkovat s ním na meetingu v golfovém klubu. Zkrátka: líbivá a šlapající muzika za dobrý peníz.

Automobilka doporučuje: 

“Citroën C5 je vlajkovou lodi naší fleetové flotily. Je to nádherný vůz, který byl záměrně designově zpracovaný v duchu solidního německého designu, ale s nezaměnitelným francouzským šarmem. Cílem výrobce nebylo šokovat extravagantním vzhledem, ale spíše ujistit potenciální zákazníky o hodnotách, které klienti v této třídě vozidel očekávají a vyžadují. Verze Tourer navíc přidává i velkou dávku praktičnosti, což dokážou ocenit zejména zákazníci z okruhu našich firemních klientů.”

Evžen Souček, ředitel prodeje velkoodběratelům, Citroën ČR

Technické údaje Citroën C5 Tourer

Délka:  4829 mm

Šířka: 1860 mm

Výška: 1491 mm

Rozvor: 2815 mm

Zavazadlový prostor: 505-1462 l

Motor 3.0 HDi V6

Maximální výkon: 177 kW/3800 ot.

Maximální točivý moment: 450 N.m/ 1600 ot.

Maximální rychlost: 239 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s

Průměrná spotřeba: 7,4 l/100 km

 

{gallery}testy/Citroen_C5{/gallery}