ROZHOVOR: Jan Košák z Dek – Nákupy aut financujeme z vlastních zdrojů

jan kosak fleet manager dektrade

jan kosak fleet manager dektradeAčkoli z úst zástupců poskytovatelů operativního leasingu většinou zní, že toto financování je nejvýhodnější, nemusí to být vždy pravda. V rozhovoru nám to potvrdil i Jaroslav Košák, zástupce provozního ředitele pro dopravní a manipulační techniku ze společnosti Dek.

Jak velký vozový park spravujete?

V rámci celého holdingu je to více než 400 osobních vozidel a více než 350 kusů ostatní dopravní a manipulační techniky.

Jaká je skladba vašeho vozového parku?

Náš park osobních vozidel je složen z 86 % vozy značky Škoda, ze 6 % vozy značky Ford a za zmínku stojí i zastoupení automobilů Volkswagen a Opel.

Jak často vozy obměňujete?

Park osobních vozidel obměňujeme pravidelně, s přihlédnutím na typ vozidla, na skutečný technický stav, počet najetých kilometrů a stáří, nejčastěji však po 5-6 letech.

Kolik automobily za tuto dobu najezdí?

Průměrný nájezd za toto období je 200 – 300 tisíc kilometrů.

Jak řešíte prodej ojetých vozů, dáváte vozy na protiúčet, nebo využíváte autobazarů, nebo automobily prodáváte sami?

Prodej většinou řešíme nabídnutím ojetého vozidla autobazarům, z nichž pak dáme přednost pro nás nejlepší nabídce. Tento způsob prodeje se nám osvědčil nejen pro získání velmi slušné prodejní ceny, ale i z důvodu držení záruk za vozidla.

Jakou značku automobilů preferujete?

Škoda a Ford

Proč právě tyto značky, přemýšlíte o nákupu i japonských, resp. korejských automobilů? Pokud ne, existují pro to nějaké důvody?

V současné době o této možnosti reálně nepřemýšlíme. Vycházíme jednak z historie našeho vozového parku, kdy je naší snahou nespravovat flotilu mnoha různých značek, ale asi nejpodstatnějším důvodem je rozsáhlost servisní sítě po celé České i Slovenské republice. Důležitá je pro nás i následná prodejní cena a ze zkušenosti víme, že o starších vozy značky Škoda nebo Ford je na našem trhu jednoznačně větší zájem, tedy disponují touto přidanou hodnotou.

Jakou část firemní flotily u vás tvoří benzínové a dieselové vozy? Máte ve vašem autoparku nějaké automobily s maloobjemovými zážehovými turbomotory? Případně přemýšlíte o jejich koupi?

Z větší části jsou u nás zastoupeny benzínové motory a to přesně z 60 %. Auta s dieselovým motorem pak zaujímají zbylých 40 %.V současné době nemáme v našem vozovém parku žádný automobil s maloobjemovým turbomotorem, ale nákup několika vozů máme pro letošní rok naplánovaný. Je to pro nás trochu krok do neznáma, ale slibujeme si od toho nižší spotřebu, menší množství vyprodukovaných emisí a větší jízdní komfort pro naše řidiče. Zda však opravdu půjde o posun správným směrem, ukáže až praktický provoz těchto vozidel.

Jak motivujete vaše řidiče, aby jezdili úsporně?

V naší společnosti máme striktně nastavena pravidla včetně limitů maximální a průměrné spotřeby u jednotlivých typů vozidel, které řidiči musí dodržovat. Tyto podmínky jsou nastaveny tak, aby slušné řidiče nijak neomezovaly a zároveň ty méně slušné usměrnily. Výsledkem je, že naprostá většina našich řidičů jezdí úsporně a zároveň šetří vozidla.

Můžete říci, jak se liší průměrná spotřeba vašich zaměstnanců od výrobcem deklarované průměrné spotřeby?

S údaji udávanými výrobci vozidel se většinou neshodujeme a dle naší praxe se s realitou provozu, která samozřejmě nikdy nedosáhne ideálních testovacích podmínek, většinou podstatně liší. Osobně považujeme spotřeby udávané výrobci za velmi podhodnocené.

Využíváte sledování řidičů pomocí GPS?

Ano, ale pouze u nákladních vozidel. Systém zde ovšem nevyužíváme pouze jako standardní službu sledování či tvorby knihy jízd, ale díky inovaci našeho IT oddělení i jako velmi dobrého pomocníka v řešení autodopravy. Umožňujete zaměstnancům výběr služebního automobilu?

Ano, především u vyšších manažerských pozic máme nastavený motivační program přidělování služebních vozidel, samozřejmě vše začíná od přesně definovaného „startovacího‘‘ auta, až po individuální výběr vozidla, samozřejmě s několika omezeními.

Jaké využíváte financování vašeho vozového parku?

Pořízení vozidel financujeme z vlastních zdrojů, na základě dlouhodobého plánu.

dektrade fabia valnikUvažujete o využívání operativního leasingu?

Nikdy v minulosti jsme možnosti operativního leasingu nevyužili a ani v současné době to neplánujeme. Důvodem je samozřejmě celková finanční náročnost takového produktu, jehož jedinou výhodnost spatřujeme ve zjednodušení správy vozidel, pro odpovědnou osobu uživatele, či snadném zpracování finančních dokladů. Na produkt operativního leasingu nahlížíme jako na službu, poskytovanou finanční skupinou, jež je svázána mnoha podmínkami, které uživatele podstatně omezují v nakládání s předmětem leasingu. Nastavení služeb operativního leasingu svou podstatou mimo jiné nevyhovuje době používání a nájezdu našich vozidel.

O kolik procent je v případě vaší firmy samospráva vozového parku výhodnější než operativní leasing?

Při velikosti našeho vozového parku se ročně jedná o částku v milionech korun. Ale samospráva v našem případě není jen o finanční výhodnosti, ale také například o individuálním přístupu k našim zaměstnancům, včetně nastavování a upravování vlastních pravidel užívání vozidel ve společnosti.

Jaký je váš názor na ekologická auta respektive hybridy, máte nějaké takové vozy ve vaší flotile, případně přemýšlíte o jejich zařazení do vozového parku?

Na ekologii určitě nezapomínáme, ale k otázce postupného přechodu na ekologická auta jsme zatím z jednoho zásadního důvodu nepřistoupili. Tím důvodem je podle nás neochota státu snažit se cenově prosadit ekologická auta na český trh, případně adekvátně motivovat kupujícího k tomu, aby si takového auto pořídil i přesto, že se mu to na první pohled zdá nevýhodné. Snažíme se alespoň o to, že pokud máme u požadovaného typu vozidla na výběr z několika podobných motorizací, vybereme ten motor, kde je výrobcem deklarovaná nižší spotřeba a nižší množství emisí. A to někdy i za cenu o několik procent vyšší vstupní investice.

Jaké auto byste si vybral vy a proč?

Vybral bych si vozidlo značky Škoda, a to především pro dlouholeté zkušenosti se spolehlivostí a pro hustotu servisní sítě prakticky po celé Evropě. Konkrétně pak Škodu Octavia Combi, která podle mě navíc dokonale splňuje poměr cena a kvalita.