Je už čas začít jezdit na biopalivo?

saab bio power

saab bio powerAktuální ceny běžného benzinu a nafty atakují rekordy. Obavy z nedostatku konvenčních paliv a nepokoje v řadě zemí přivádějí na pořad dne úvahy o jiných alternativách, jak se nezastavit a dále jezdit. A právě biopaliva dokáží ušetřit nemalou částku.

Sami petrolejáři veřejně vyjadřují obavy ze své aktuálně největší konkurence, a sice výrobců lihu a metylesterů řepkového oleje známých pod zkratkou MEŘO, případně anglickou FAME. Biologické složky se již nyní v malém množství přimíchávají do obyčejného benzinu i nafty a je proto nasnadě, že lze motory upravit tak, aby je spalovaly ve větší míře. Vedle již hojně rozšířených přestaveb na spalování LPG či CNG představujeme další alternativy, které mohou pomoci při stlačování nákladů na provoz vašeho vozového parku.

E85 – méně benzinu, více lihu

Donedávna byl vývoj trhu biopaliv závislý především na míře státních dotací, nyní ve formě úlevy na spotřební dani. Jenže v době, kdy litr Naturalu 95 stojí 34 korun a litr paliva E85, tedy směsi tvořené z benzinu a až z 85 % ethanolu, je o 7–10 korun levnější, přichází na řadu kalkulačka nákladů a úspor v leckteré firmě i domácnosti. Nutné je ale zmínit, že právě E85 je specifické a v ideálním případě by mělo být tankováno do vozidel k tomu uzpůsobených již z výroby.

I ostatní současné automobily snesou nádrž naplněnou z poloviny benzinem a z druhé E85, taková směs však nutně nemusí znamenat úsporu a už vůbec ne klid. Spotřeba jako taková vzroste kvůli nižší výhřevnosti až o třetinu, ze stejného důvodu se v zimě zhorší starty. Nejde ani vyloučit poškození palivového čerpadla a rychlejší opotřebení těsnění palivové soustavy. Podmínkou provozu je pak ohleduplnost ke katalyzátoru, který by se mohl přehřívat, a častější vymezování ventilových vůlí motorů, které k tomu nemají automatický systém.

Jiné je to u aut, které jsou přímo z továrny pro E85 uzpůsobená, tedy typu flexi fuel. Mají jinou řídicí jednotku a materiály v palivovém systému. „Použití tohoto paliva přináší díky vysokému obsahu etanolu úsporu emisí skleníkových plynů, limitované emise jsou nižší ve srovnání s automobilovým benzinem, ale objevují se nelimitované emise aldehydů. Nevýhodou tohoto paliva je nižší energetická hodnota a s ní související vyšší spotřeba. Ta je z části kompenzována využitím vysoké hodnoty oktanového čísla. Výhodou tohoto paliva je jeho nižší prodejní cena z důvodu daňové podpory dané zákonem č. 292/2009 Sb., nevýhodou paliva E 85 je naopak nedostatek vozidel flexi fuel na tuzemském trhu,“ uvádí Slavomír Novotný z Ministerstva průmyslu a obchodu, které dlouhodobě sleduje a analyzuje situaci a trendy všech paliv dostupných v České republice.

Mezi automobily flexi fuel, které lze v tuzemsku koupit, patří Volvo C30 nebo S40, V50 i V70 a S80, Saab 9-3 a 9-5, Ford Mondeo, S-Max a Galaxy, Renault Laguna, ale i Škoda Octavia. Ta však není oficiálně v ceníku, objednávat se musí individuálně. Ročně se flexi fuel aut prodá několik desítek, tankovat mohou u přibližně 70 stanic po celé zemi.

B30 – s bioložkou, ale stále nafta

Zatímco řidiči vozidel se zážehovými motory spalujícími benzin jsou při užívání E85 víceméně odkázaní na experimentování a nejistotu, majitelé dieselových agregátů pod kapotou si mohou mnout ruce. Alternativy s biopalivy pro ně existují hned dvě. Nebo spíše tři. První z nich je směsná motorová nafta B30. Do povědomí se dostává i jako Eko diesel tvořený ze 69 % naftou a z 31 % biosložkou MĚŘO. Jeho produkce každoročně rapidně stoupá. „Jde o palivo určené pro pohon vznětových motorů, jeho složení a požadavky na jakost jsou dány ČSN 65 6508 – jedná se tedy o tuzemskou pohonnou hmotu, která však byla schválena Evropskou unií,“ podotýká Slavomír Novotný. Dodává, že B30 má podobné vlastnosti jako motorová nafta, díky vysokému obsahu biosložky přináší úsporu skleníkových plynů a v porovnání s motorovou naftou má i nižší emise kromě vyšších NOx.

Nejde to však jen tak. Vozidlo se musí předem připravit, zkontrolovat a případně vyměnit palivový filtr, zejména u starších vozidel je třeba ověřit materiálovou kompatibilitu palivového systému. Eko diesel má totiž lepší čisticí vlastnosti a rozpouštěné usazeniny se pak mohou dostat do motorového oleje. Intervaly jeho výměny je tak nutné zkrátit. Díky snížené spotřební dani je B30 o zhruba 3 koruny na litr levnější než běžná nafta. Palivo nabízí okolo stovky veřejných stanic.

B100 a rostlinný olej – jde to i bez nafty

Existuje také 100% bionafta s označením B100. Jedná se o čisté biopalivo FAME/MEŘO. Oproti B30 je na něj není uvalena spotřební daň, provozovány by na něj měly však být jen agregáty, jejichž výrobce to doporučuje. Čerpacích stanic s B100 je asi 40, cena litru paliva je o zhruba 5 korun nižší než za klasickou motorovou naftu, která dnes sama o sobě může obsahovat až 7% podíl biosložky. Pro B30 i B100 shodně platí, že se nehodí do vozidel, která jsou na delší dobu odstavená – například v zimním období. Může totiž dojít ke srážení vody a znehodnocení paliva.

Auta s malým kilometrovým proběhem tak jejich řidič musí tankovat jen z části a průběžně doplňovat „čerstvé“ pohonné hmoty. Variantou k B100 je přestavba vznětového motoru tak, aby spaloval rostlinný olej. Takováto úprava pak umožňuje i čerpání bionafty, olej je ale z hlediska infrastruktury dostupnější. Cena přestavby je navíc podobná jako úprava zážehového motoru pro provoz na LPG. Úprava osobních vozidel, dodávek a motorů s průměrnou spotřebou do 20 litrů/100 km stojí od 17 000 Kč bez DPH včetně práce. Je však nutné počítat s tím, že zejména pro provoz v chladnějších dnech je nezbytná instalace ohřevu palivové soustavy, která je časově náročná jako samotná konverze a ceny jsou individuální.

„Typickým příkladem našeho klienta je firma s menším až středním vozovým parkem s vlastním tankovacím místem. Tyto zákazníky pak dlouhodobě zásobujeme. Ale mezi naše zákazníky patří i jedinci s jedním vozem. Provoz na rostlinný olej má svá specifika, například zimní provoz, studené starty a podobně. Dále je nutné do úpravy motoru na toto palivo investovat finanční prostředky. Proto se vyplatí hlavně provozovatelům s vyššími proběhy, tam je zkušenost s tímto palivem pozitivní, protože představuje nezanedbatelnou úsporu,“ říká Tomáš Volný z technického oddělení společnosti AutoNaOlej.cz, která se na tyto úpravy specializuje. Upozorňuje, že pro jejich zákazníky konverze představují značnou konkurenční výhodu, a proto ji veřejně nekomunikují.