Dlouhodobý TEST: Fiat Punto Evo – Široký výběr

dsc_5131

dsc_5131Pokud se rozhodnete rozšířit svoji flotilu o malé pětidveřové auto velikosti fabie, může být vážným kandidátem například Fiat Punto Evo. Jeho velkou výhodou je široká motorová paleta, která nabízí pohon CNG i přestavbu na LPG.

Právě malý automobil Punto Evo nyní vstupuje do  našeho dlouhodobého testu, byť ve specifikaci, která firemní flotilu často asi nerozšíří. Do testu dorazila verze 1.4 MultiAir Turbo ve výbavě Sport, která dosahuje v rámci modelu na tu nejvyšší a vlastně i nejdražší pozici.

Když přišel Fiat s faceliftem modelu Grande Punto – nově označovaném právě jako Punto Evo – vedly se sáhodlouhé polemiky o  tom, jestli jsou drobné změny na designu krokem správným, či špatným směrem. Tak či tak, Punto Evo přijelo s pozměněnými předními i  zadními světlomety, jinou maskou a pochopitelně i zásahy v interiéru či pod kapotami.

 

V roli hot-hatche

dsc_5153_2Testovaná verze osazená moderním přeplňovaným motorem 1.4 MultiAir se systémem proměnlivého časování a  zdvihu ventilů disponuje s  přispěním turbodmychadla vysokým výkonem 99 kW vysoko při 5000 otáčkách za minutu a točivým momentem 206 Nm. Tato motorizace je vrcholem nabídky modelu Punto Evo, která nabízí celkem pět benzinových a  dva dieselové motory, přičemž je možné v ceníku nalézt i pohonnou jednotku 1.4  Natural Power nabízející provoz na CNG. Vedle této možnosti je možné Punto Evo vybavit i přestavbou na  LPG s  dvouletou zárukou, která vyjde na 27 600 Kč.

Do flotilového provozu vidím spíše než přeplňovanou jednotku základní dvanáctistovku či čtrnáctistovku, která nabídne nejen nižší pořizovací cenu, ale především i  nižší spotřebu. Při větším kilometrovém náběhu se poté nabízí volba jednoho ze dvou poskytovaných turbodieselů a  samozřejmě eventualita pohonu na CNG či LPG.

Pokud se zaměřím na první postřehy z  jízdy s  testovaným Puntem Evo, které jsme přebírali s  29  769 najetými kilometry, nelze této verzi upřít velmi solidní dynamiku, a to zejména ve  vyšších otáčkách. V  tomto režimu motor vysloveně visí na  plynu a  je připraven k  okamžité akceleraci. Na stovku vás dle výrobce vystřelí za 8,5 vteřiny, přičemž lze počítat i s velmi atraktivním zvukem, který by však většina z flotilových manažerů či firemních řidičů vyměnila za střídmější spotřebu. Jezdit s tímto kouskem na hranici proklamovaných 5,6 litrů se zdá být vcelku nereálné. Popojíždění po  městě ukázalo hodnoty nad osmi litry, krátký výjezd za  hranice města pak stlačil spotřebu na  sedm litrů. Uvidíme, jak se nám bude spotřeba vyvíjet dále v testu.

 

Přitahuje pozornost

dsc_5098Když už jsem v  úvodu nakousl změnu designu s  pří-chodem facelit u a  později zmínil testovanou vrcholnou specifikaci, musím upozornit i  na  fakt, že právě náš testovací exemplář na  sebe dokáže přitáhnout až nečekaně mnoho zaujatých pohledů. Velkou mírou se na  tomto faktu podepisují prvky vlastní nejvyšší výbavě Sport, kterou podpořila i  řada příplatkových položek.

Zaujme tak metalický bordó-červený lak karoserie, závodní polepy v italské trikolóře či 17“ litá kola, zpoza kterých vykukují červeně lakované brzdové třmeny Brembo. Levnější Punto Evo bez sportovního předního nárazníku, prahových lišt či spoileru na  pátých dveřích ale vypadá o poznání střídměji, takže není v  případě zájmu nutné se přehnané atraktivity obávat.

Stejně jako zvenku, i  uvnitř rozehrává tohle italské auto hodně osobitý styl, který podpoří lakované části interiéru či bílé švy na černé kůži, do které je zabalen jak věnec volantu, tak například madlo ruční brzdy. Trochu hůře je na tom prostornost, a to zejména díky příplatkové panoramatické střeše, která ubírá místo nad hlavou.

Naopak vcelku dostatek místa mají cestující na zadních sedadlech a na poměry třídy nabízí slušný objem hluboký zavazadlový prostor, který poskytuje objem 275 litrů.

 

Dle vašich přání

dsc_5165O  rozmanité nabídce pohonných jednotek již řeč byla, stejně jako o  možnosti alternativních pohonů. Vedle této možnosti nabízí Fiat Punto Evo i volbu třídveřové karoserie, která vychází ve  srovnání s  pětidveřovým hatchbackem o  25  000 Kč levněji. Pokud bychom se podívali na  výbavu, tak ta obsahuje u  nejvyšší úrovně Sport pochopitelně vše nutné i potřebné, tedy sedmero airbagů, ESP, autorádio s  CD a  MP3 či automatickou klimatizaci. Zajímavější je ale pohled na  výbavu základního modelu s  cenou startující od  284  900 Kč, která je díky aktuální akční nabídce ponížena na  214  900 Kč. Punto Evo 1.2 ve  výbavě Active tak stojí na  úplně druhé straně barikády a  tentokrát nabídne pouze dvojici airbagů a  ABS, přičemž za  vše ostatní už je třeba si připlácet. Samozřejmostí je přesto dvouletá záruka bez omezení kilometrů, kterou je možné u všech verzí za pří-platek 7200 Kč rozšířit na  5 let a  100  000 km. Pokud byste chtěli volit mezi plnou palbou a úplným holátkem, nabízí Fiat u modelu Punto Evo další dvě úrovně výbav, tedy Dynamic a  Racing, které jsou aktuálně doplněny i o akční výbavu My Life.

 

Technické údaje: Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir Sport

Cena od:   473 900 Kč (s DPH)

MOTOR:

Charakteristika: Naftový  přeplňovaný šestiválec

Maximální výkon: 99 kW/5000 ot./min

Maximální točivý moment: 206 Nm/1750 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost: 205 km/h

Zrychlení: 8,5 s

Spotřeba (město/mimo/kombi):  7,3/4,6/5,6 l/100 km

Emise CO2: 129 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška: 4065/1687/1490 mm

Rozvor: 2510 mm

Objem zavazadlového prostoru: 275 l

Pohotovostní hmotnost: 1419 kg

DALŠÍ MOTORIZACE:

Benzin: 1.2 (50 kW)

1.4 (57 kW)

1.4 MultiAir (77 kW)

1.4 MultiAir (99 kW)

Diesel: 1.3 MultiJet (55 kW)

1.6 MultiJet (88 kW)

CNG 1.4 Natural Power (57 kW)

 

{gallery}testy/Fiat_Punto_Evo{/gallery}