ROZHOVOR: David Drozd z Legrand – Operativní leasing se nám vyplatí

david drozd legrand

david drozd legrandFirma Legrand je světovým specialistou ve výrobě produktů a systémů pro elektrické instalace a datové rozvody. Jakožto pobočka francouzské společnosti provozuje flotilu automobilů Peugeot od modelu 207 až po model 407 SW. Jak je se svojí flotilou spokojen ředitel úseku logistiky a provozu David Drozd?

Proč se vaše firma rozhodla pro automobily značky Peugeot a měli jste vždy vozy od této automobilky?

Volba automobilky je dána v  podstatě tím, že jsme pobočkou francouzské firmy. V  minulosti jsme provozovali automobily značky Renault, ale u  nich jsme nebyli spokojeni s  kvalitou, vyskytla se řada problémů, a  tak jsme se rozhodli změnit značku. V úvahu připadal Citroën a Peugeot, to kvůli již zmíněné vazbě na Francii. My jsme se rozhodli pro Peugeot, v našich očích jde o kvalitnější a luxusnější značku.

Jak velký je v  současnosti váš vozový park a  jak se na  jeho struktuře podepsala nedávná finanční krize?

V současné době máme ve firmě 21 auta jak jsem již zmínil, jsou to všechno vozy Peugeot. Krize nás donutila hodně zeštíhlit náš tehdejší vozový park, v  roce 2008 jsme měli v  držení hned 30 automobilů. V  současné době stagnujeme, ale osobně věřím, že se situace zase zlepší a my budeme moci náš vozový park zase zvětšit.

Jakým způsobem proběhla zmíněná optimalizace vašeho vozového parku?

Bylo to náročné, to je potřeba říci na rovinu. Od nás muselo hodně lidí odejít, což není nikdy příjemné, ale pro nás bylo dobré, že odešli v době, kdy nám akorát dobíhal u řady aut finanční leasing. Takže jsme ta auta mohli v reálném čase ihned prodat. Došlo i  k  jakémusi přeskupení novějších aut a dost změn proběhlo i v rámci celého týmu, mezi samotnými uživateli aut. Takže se naštěstí nestalo, že by nám tu auta stála na parkovišti bez užitku.

Jakým způsobem jste zmiňovaná auta prodávali?

Sami si učiníme první kalkulaci nebo chcete-li odhad na  cenu automobilu, za jakou by se dala auta prodat třeba v autobazaru a  prvotně je nabídneme našim zaměstnancům. Přednost má samozřejmě ten, kdo auto nejvíce využíval. Pokud není zájem ze strany zaměstnanců, putuje vozidlo do autobazaru. Ty případy jsou tak půl na půl. Naše firma má vcelku mladý kolektiv a ne každý má na takovýto automobil dostatečné finanční prostředky.

Jaké modely máte ve  vaší flotile a  jakým způsobem dochází k  přidělování automobilů zaměstnancům?

V  podstatě máme dvě kategorie, první je management a  druhý obchod. Tomu a  našim obchodním zástupcům byla přidělena střední modelová třída, které odpovídá u Peugeotu model 308 (dříve 307). U  obchodních zástupců jsme vzhledem k  potřebě vozit s  sebou hodně materiálu zvolili verzi kombi, takže model 307 Break nebo dnes 308 SW. Technici mají modely 207 SW a máme i jeden manažerský vůz, kterým je model 407 SW.

Jak často vozy obměňujete a kolik kilometrů auta za tu dobu najezdí?

Jsou to obecně tři roky. Ovšem dříve jsme i  vzhledem k  předpisům o  finančním leasingu udržovali i  pětiletý cyklus.  Po přechodu na operativní  leasing  už to jsou dnes ale tři roky. Právě tahle doba je u obchodních zástupců s jejich nájezdem maximálním časem, kdy to auto ještě pracuje v pořádku. Ty automobily u nás najezdí v průměru tak 30 000 km ročně.

Jaký máte u automobilů poměr benzinových a  naftových verzí? Přemýšleli jste o  alternativních palivech či hybridních vozech?

Kvůli spotřebě jsme se soustředili zejména na diesely a v současné době už ani jiná auta nemáme. Co se LPG a CNG týče, tak musím říct, že v době, kdy jsme rozhodovali o nakoupení automobilů, tak tyhle varianty nebyly příliš dostupné nebo rozšířené, takže jsme nad nimi ani nepřemýšleli. Stejně tak hybridní automobily. Ale do budoucna nás čeká velká obměna vozového parku, tak se nad tím určitě chystám popřemýšlet.

Když jsme byli u  té optimalizace během krize, jakým způsobem řešíte snižování provozních nákladů a sledujete nějak spotřebu vašich zaměstnanců?

Otázku snižování provozních nákladů řešíme pochopitelně stále. Jedním z kroků byl právě i přechod z finančního na operativní leasing. Díky výběrovému řízení a  mnohem komplexnějšímu náhledu na věc jsme zjistili, že je pro nás operativní leasing výhodnější, proto na něho postupně přecházíme u všech aut.

Spotřebu zaměstnanců bedlivě sleduji, každý měsíc mám k  dispozici kompletní knihu jízd a informace o spotřebě neopomíjím. Přesto jsme v tomto ohledu vcelku benevolentní, a pokud někdo někdy vyletí, řešíme to v  první fázi především domluvou. Stejně tak příliš neřešíme, kde zaměstnanci tankují, i když se snažíme je motivovat k tomu, aby se vyhýbali tankování u  drahých čerpacích stanic. Nějaké další a  komplexnější sledování v  současnosti promýšlíme, ale zatím to nemá úplně konkrétní podobu.

Takže se chystáte zaměstnance více sledovat? Přemýšlíte i o nějakém monitorovací systému?

Spíše přemýšlíme, jak se k tomu postavit. My jsme relativně malá firma. Jak jsem již říkal, máme 21 automobilů a  to se dá zatím vcelku usledovat. Z knihy jízd velmi rychle poznáte, jestli vás chce někdo šidit. Samozřejmě jsme takové věci se zaměstnanci už také řešili.

Co se týče vozového parku, ten máte u vás ve firmě na starosti pouze vy? Jak vás tato práce baví a jaké auto byste si vybral pro soukromé účely?

O vozový park se u nás starám pouze já. Ve chvíli, kdy jsem tuto sekci v roce 2007 převzal tu neklapalo všechno tak jak by mělo, ale dnes už je to nastavené dobře a běží to podle mých představ. Prioritu teď bude mít další snižování nákladů a musím se podívat i na ty hybridy.

Co se mých preferencí týče, tak jsem hodně omezen rodinou. Potřebuji tedy větší auto, ale s  podmínkou, že bydlím na  Vinohradech a  máme vcelku malý vjezd, takže jsem omezen i tímto. V současnosti mám Peugeot 307 v  provedení kombi a jsem s ním maximálně spokojený, splňuje většinu mých požadavků. Do  budoucna bych chtěl určitě zůstat u  této značky, moc se mi líbí model 5008.