Pro silničáře i dobrodruhy

mercedes unimog radlice

mercedes unimog radliceZima dokáže po sobě na silnicích zanechat mnoho nežádoucích stop, zvlášť pokud se pozemní komunikace staví tak nekvalitně jako u nás. Rychlé řešení může přinést asfaltová fréza pro vozidla Mercedes-Benz Unimog. Z jiného soudku je speciální expediční nástavba na podvozku Mercedes-Benz Zetros.

Unimog – Universal-Motorgerät, česky univerzální motorizované nářadí – netřeba podrobně představovat. Tato vozidla se na  základě své všestrannosti, robustnosti a  vynikající průchodnosti terénem těší velké oblibě, a  to zejména v  komunálních službách, kde se nejčastěji uplatňují modelové řady U 300/U 400 a U 500.

Výměnné nářadí umožňuje skutečně rozmanité využití jednoho vozidla po  celý rok. V  zimě Unimog odklízí sníh z  komunikací, v  létě seká trávu podél krajnic, čistí patníky nebo prořezává potřebný prostor nad komunikacemi. Nové a nové příslušenství škálu možných aplikací každým rokem rozšiřuje.

mercedes unimogNáročné opravy vozovky s  nasazením specializovaných strojů jsou pro veřejné rozpočty často příliš drahé, a tak přichází většinou ke slovu provizorní „záplatování“ se všemi neblahými důsledky včetně ekonomických dopadů. Kvalitní opravy silnic přitom nemusí být nijak technicky, a ve finále ani finančně náročné.

Z  širokého programu nářadí pro vozidla Unimog modelových řad U  300/U 400/U 500 lze využít například asfaltovou frézu ASF500/100 MF, která je koncipována speciálně pro opravy asfaltovaných ploch.

Předpokladem pro její použití je výbava nosného vozidla přední upínací deskou, pomocným hřídelem a vícestupňovou redukční převodovkou, což jsou všechno prvky, které bývají ve výstroji většiny komunálních Unimogů již zahrnuty.

Asfaltová fréza pro Unimog je vybavena frézovacím válcem k  vyfrézování plochy o  šířce až 500 s  plynule nastavitelnou hloubkou v  rozsahu 0 až 100 mm. Kromě dílčích oprav asfaltu umožňuje toto praktické zařízení precizní řezání hran a okrajů rozbitých krajnic nebo odfrézování vyboulenin způsobených mrazem či rostoucími kořeny. Na přání může provádět hutnění nového povrchu hutnicí válec vpředu nebo vzadu.

Dalším zajímavým nástrojem pro komunální vozové parky, který umožní optimalizovat celoroční vytížení vozidel Unimog, je fréza na seřezávání krajnic. K dispozici jsou dvě provedení BF 1000 S a BF 1000 SW.

S  tímto nářadím lze v  jednom pracovním kroku frézovat sjeté a  poškozené krajnice do  šířky až 1000 mm. Standardní příčný šnekový dopravník přemisťuje vyfrézovaný materiál na  kraj pro jeho další použití.

Expediční speciál

mercedes zetrosSpíše jako kuriozitu představujeme i  luxusní nástavbu pro podvozek Mercedes-Benz Zetros 2733 A  6×6, kterou si objednali dva movití mongolští podnikatelé pro své lovecké a  expediční výpravy do  horských oblastí Mongolska. Lze si však dobře představit, že by se takový druh vozidla, zejména pak se skromnější a  účelnější výbavou, dokázal uplatnit i pro jiné účely, u nichž je prioritou bezpečná průchodnost i  tím nejnáročnějším terénem s vysokými nároky na užitečné zatížení, což jsou všechno přednosti Zetrosu, které oceňují zejména energetické a  těžařské společnosti nebo hasičské sbory či záchranné služby. Expediční týmy totiž nemusí být tvořeny pouze vášnivými lovci, ale například vědci a  výzkumníky, kteří se vydávají na objevné výpravy s různými cíli do obtížně přístupných oblastí.

mercedes zetros 1Expediční Zetros dostal nástavbu vyrobenou ve spolupráci firem Hartmann Spezialkarosserien z Alsfeldu a Huenerkopf z  Neukirchenu. Celkové rozměry vozidla jsou 10,7 x 2,7 x 4,2 metru. Varianta s garáží pro čtyřkolku v  zádi je o  0,6 metru delší. Jako základ posloužil podvozek Mercedes-Benz Zetros 2733 A  6×6 s  rozvorem 5350 mm a standardní kabinou, v  níž je mimo jiné pohodlné lůžko pro řidiče, vlastní klimatizace a  7“ dotykový displej s  připojenou zadní kamerou (včetně hledacího světlometu pro bezpečné manévrování v noci). Na střeše kabiny je nosič s  nosností až 100 kg, k  ně-muž jsou připevněny čtyři přídavné světlomety a  dvojitá houkačka. Na  záď byl umístěn nosič dvou náhradních kol s vlastním zvedacím zařízením, které umožňuje naložit náklad také na střechu kabiny.

Do  klimatizované obytné části s  rozměry 710 x 255 x 200 cm se vstupuje na  pravé straně vozidla. Luxusní koupelna má mramorovou podlahu s  podlahovým topením, vzadu je umístěna ložnice a  vpředu obytná místnost s  pohodlnou sedací sestavou pro 4 až 6 osob a stolkem. Nechybí samozřejmě ani kompletně vybavená kuchyně, zatímco zábavu a informace obstará televize, různé přehrávače, HiFi Bose a  Mac Mini s routerem W-LAN.

{gallery}ilustracni_foto/Mercedes_UV{/gallery}