KIA Forte Hybrid jezdí na plyn i na baterky

kia forte hybrid 2

kia forte hybrid 2Kia překvapila na autosalonu v Ženevě razantní modelovou ofenzivou, když představila současné nové Rio i Picanto. V zásobě má ale i modely, které se dosud do Evropy nedovážejí. 

Jedním z nich je model Forte, čtyřdveřový sedan velikosti cee´du, který se prodává pouze na  domácím korejském trhu a v USA. A právě ten se představil v rámci evropské fleetové tour jako nositel unikátní hybridní technologie, která kombinuje elektromotor a spalování LPG. Výsledkem světově poměrně unikátního spojení pohonu na plyn a elektřinu je jeden z nejúspornějších sedanů nižší střední třídy. Průměrné spotřebě 5,6 litrů plynu na 100 kilometrů odpovídá hodnota emisí 94 g/km.  Srovnatelný standardní vůz Forte s  benzinovým motorem 1.6 produkuje 136 g CO2 na kilometr. Svou premiéru před evropským publikem si první hybridní elektromobil Kia odbyl na frankfurtském autosalonu v září 2009. Společnost Kia Motors investovala v  průběhu dvaceti pěti měsíců do  vývoje přibližně 180 milionů amerických dolarů.

Forte LPI Hybrid pohání 1.6 litrový spalovací motor o výkonu 84 kW a s točivým momentem 148 Nm. Dvě nádrže na LPG jsou umístěny pod sedadly cestujících vzadu, takže neomezují zavazadlový prostor. Dalšímisoučástmi jsou speciálně vyvinutá bezstupňová převodovka s  plynulou změnou převodového poměru (CVT) a  hybridní systém skládající se z  elektromotoru (15 kW, 105 Nm), systému rekuperace brzdné energie, měniče napětí a  180voltové lithiumionové polymerové baterie s kapacitou 5,3 Ah. Spalovací motor je dále vybaven funkcí automatického vypínání ISG. 

kia forte hybridElektromotor nemůže pohánět vozidlo zcela samostatně, nejde tedy o  plnohodnotný, tzv. full hybrid, ale v případě potřeby a  dostatečné aktuální kapacity baterií pomáhá spalovacímu motoru dodávat potřebný výkon na přední nápravu.

Pro firmy je takové auto určitě zajímavou nabídkou, protože reálný dojezd přesahuje 300 kilometrů a  provozní náklady na LPG jsou výrazně nižší než na klasická paliva (aktuální cena LPG v době uzávěrky byla 17,60 Kč). Otázkou by samozřejmě byla nákupní cena vozu, protože český stát zatím neposkytuje žádnou dotaci či jinou výhodu na  nákup ekologických vozidel, s  výjimkou odpočtu silniční daně, což je ale v porovnání s cenou auta zanedbatelná položka. Kia přesto do budoucna alternativním pohonům věří, proto s 46 modely Forte LPI Hybrid uspořádala turné po pěti evropských zemích (Německo, Itálie, Holandsko, Francii a  Španělsko). „Akce se setkala se značným ohlasem a zájmem ze strany oslovených médií i organizací,“ říká fleetový manager Kia Motors Czech Jan  Veselý. „Dle získaných poznatků se bude zvažovat využití této technologie v širším rámci.

 

jan_vesel_kia_motorsVšechno je to o ceně

 

„Model Kia Forte se do Evropy nedováží a je tedy velmi nepravděpodobné, že by se v budoucnu dovážela jeho hybridní verze,“ říká fleet manager Kia Motors Czech Jan Veselý. Přesto demonstraci hybridní technologie ve vozech Kia považuje za velmi důležitou a do budoucna alternativním pohonům věří. 

Forte LPI Hybrid se sice do  Česka s  největší pravděpodobností dovážet nebude, ale bude aspoň tato technologie do  budoucna dostupná i  v  modelech, které jsou v  České republice prodávány?

Konkrétně tato technologie, tedy pohon na bázi LPI (Liquid Petroleum Injection), se v současných modelech v  nejbližší době neobjeví. Kia je však na poli alternativních pohonů aktivní. Například v  květnu uvedeme na  trh nové Picanto, které se bude nabízet mimo jiné i s motorem 1.0 Bi-fuel s možností spalování LPG a benzinu. Další alternativní pohon přijde v modelu Optima. Zde se bude jednat o klasickou hybridní technologii – zážehový motor o objemu 2,4 l, spojený s malým elektromotorem.

Jaká je budoucí strategie značky KIA v  oblasti alternativních pohonů, kterému směru věříte?

Značka Kia nezaostává v žádném směru vývoje. Jsou připraveny prakticky všechny typy alternativních pohonů. Osobně jsem měl možnost na podzim 2010 v Soulu řídit model Mohave (velké SUV dodávané na americký trh rovněž pod názvem Borego) s  elektrickým pohonem. Pokud se alternativní pohony budou dále rozvíjet a nahrazovat současné technologie, moje vize směřuje právě sem.

Co podle Vás nejvíce brání masivnějšímu rozšíření vozů na LPG či hybridů mezi firemními zákazníky v České republice?

Dle mého názoru je dnes vše stále o ceně. Aby se mohlo přejít k  těmto „zeleným“ aktivitám, musí dojít v první řadě na pobídky od  státu. Pokud bude provozovatel zvýhodněný při pořízení ekologického vozidla, pak se jistě vše pohne tímto směrem. Dalším nezbytným krokem je vybudování potřebné infrastruktury, minimálně v  takovém počtu, jako je tomu nyní u  čerpacích stanic pro LPG.

{gallery}automobil_ve_firme/KIA_Forte_Hybrid{/gallery}