Světová novinka – hliníková kola možná nahradí kola z plastu

celosplastova_kola

celosplastova_kolaSmart a BASF představily v září 2011 na Mezinárodním automobilovém veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem světovou novinku Smart Forvision, který se může jako první vůz pochlubit koly z termoplastického plastu.

V tomto případě se nejedná jen o pouhý neživotný koncept pro automobilové přehlídky, ale o studii, která již prošla potřebnými zkouškami a může být bez problémů masově vyráběna. Plastová kola budou po Frankfurtu k vidění také na mezinárodním veletrhu plastů Fakuma, který se bude konat od 18. do 22. října v Ludwigshafenu (GER).

Celoplastová kola nového Smartu jsou o třicet procent lehčí než standardní hliníková kola. Váží jen 6 kilogramů a jsou vyrobena z nového polyamidu Ultramid® Structure od BASF. Snížení hmotnosti vozidla o celkem 12 kilogramů vede při konvenčním pohonu k citelné úspoře spotřeby paliva. U elektromobilů, což je případ Smartu Forvision, vede ke zvýšení dojezdu vozidla. Nově vyvinuté plastové kolo je složeno ze dvou dílů: nad vlastní nosní částí se nachází kryt kola, který je taktéž vyroben z Ultramidu®. Obě části mají nosnou funkci a musí vydržet vysoké zatížení.

„Na závodních autech již sice existují kola z tvrdého plastu,“ vysvětluje Heiko Heß, který je v BASF zodpovědnou osobou pro vývoj kol. „Jsou ale oproti termoplastovým kolům výrazně složitější, tím pádem také logicky výrazně dražší, a nehodí se pro velkou sériovou výrobu.“

Ultramid: speciální plast pro vysoké zatížení

Velmi pevný kompozitní plast Ultramid® je vyztužen dlouhými vlákny. Díky vyztužení je jeho schopnost odolávat zatížení obzvláště vysoká – může nahrazovat dokonce kov, a to všude tam, kde jsou kladeny vysoké nároky na spotřebu energie, např. u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků.