Mýto motivuje dopravce k obnově vozového parku

kamion iveco

 

„V lednu český mýtný systém předepsal kamionům 690 milionů korun. V porovnání s loňským začátkem roku jde o desetiprocentní nárůst,“ říká René Poruba, pověřený ředitel ŘSD, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice.
Zvýšení mýtných tarifů k 1. lednu činilo po přepočítání na jednotlivé kategorie vozidel v průměru 16 procent, u vozidel s emisní třídou V. zůstaly ale kilometrové sazby stejné. Tím se stát snaží motivovat dopravce k obměně vozového parku za novější kamiony s nízkými exhalacemi škodlivin. „Ekologický efekt skutečně nastal, v lednu nám meziročně narostly jízdy vozidel s nejlepší emisní třídou V. o 43 procent,“ vysvětluje René Poruba, proč celkový růst vybraného mýta nebyl tak vysoký.
V prvním měsíci letošního roku jezdil po českých dálnicích a rychlostních silnicích přibližně stejný počet vozidel jako loni v lednu. Podle Poruby zatím vývoj mýta nenaznačuje nějaké negativní trendy v českém nebo evropském hospodářství, jehož je počet kamionů citlivým indikátorem. Co se ale meziročně pozitivně proměnilo, je složení kamionů z hlediska emisí, tedy jejich zátěže pro životní prostředí. V porovnání jednotlivých kategorií vycházíme ze statistik takzvaných mýtných transakcí, což je počet jednotlivých zpoplatnění pod mýtnicemi v celé republice. Zatímco kamiony s nejlepší emisní třídou V. jezdily takřka o polovinu více, u ostatních – méně ekologických – nastal pokles. Kamiony s emisní třídou IV. jezdily o 6 procent méně, s emisní třídou III. o 16 % méně. U neekologické emisní kategorie II. došlo k poklesu o čtvrtinu, u kategorií I. a 0. pak dokonce o třicet procent.
V pracovní dny výběry mýta šplhají do intervalu 30 až 32 milionů korun. Měsíční pak budou atakovat hranici třičtvrtě miliardy korun, vyjma prvních dvou měsíců ledna a února, na které mají vliv jednak doběh svátků z přelomu roku a pak také dopravní komplikace související s mrazem a sněhovou pokrývkou.
Mýtná povinnost se již více než dva roky vztahuje na všechna nákladní vozidla, jejichž hmotnost přesahuje 3,5 tuny. Kategorie menší vozidel do 12 tun se přitom na vybraném mýtném podílí 11 %, na těžší kamiony „zůstává“ 88 %, nově vytvořená kategorie autobusů se na výběrech podílí jedním procentem. V mýtném systému je aktuálně zaregistrováno přes 591 tisíc vozidel.

kamion iveco„V lednu český mýtný systém předepsal kamionům 690 milionů korun. V porovnání s loňským začátkem roku jde o desetiprocentní nárůst,“ říká René Poruba, pověřený ředitel ŘSD, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice.

Zvýšení mýtných tarifů k 1. lednu činilo po přepočítání na jednotlivé kategorie vozidel v průměru 16 procent, u vozidel s emisní třídou V. zůstaly ale kilometrové sazby stejné. Tím se stát snaží motivovat dopravce k obměně vozového parku za novější kamiony s nízkými exhalacemi škodlivin. „Ekologický efekt skutečně nastal, v lednu nám meziročně narostly jízdy vozidel s nejlepší emisní třídou V. o 43 procent,“ vysvětluje René Poruba, proč celkový růst vybraného mýta nebyl tak vysoký.

V prvním měsíci letošního roku jezdil po českých dálnicích a rychlostních silnicích přibližně stejný počet vozidel jako loni v lednu. Podle Poruby zatím vývoj mýta nenaznačuje nějaké negativní trendy v českém nebo evropském hospodářství, jehož je počet kamionů citlivým indikátorem. Co se ale meziročně pozitivně proměnilo, je složení kamionů z hlediska emisí, tedy jejich zátěže pro životní prostředí. V porovnání jednotlivých kategorií vycházíme ze statistik takzvaných mýtných transakcí, což je počet jednotlivých zpoplatnění pod mýtnicemi v celé republice. Zatímco kamiony s nejlepší emisní třídou V. jezdily takřka o polovinu více, u ostatních – méně ekologických – nastal pokles. Kamiony s emisní třídou IV. jezdily o 6 procent méně, s emisní třídou III. o 16 % méně. U neekologické emisní kategorie II. došlo k poklesu o čtvrtinu, u kategorií I. a 0. pak dokonce o třicet procent.

V pracovní dny výběry mýta šplhají do intervalu 30 až 32 milionů korun. Měsíční pak budou atakovat hranici třičtvrtě miliardy korun, vyjma prvních dvou měsíců ledna a února, na které mají vliv jednak doběh svátků z přelomu roku a pak také dopravní komplikace související s mrazem a sněhovou pokrývkou.

Mýtná povinnost se již více než dva roky vztahuje na všechna nákladní vozidla, jejichž hmotnost přesahuje 3,5 tuny. Kategorie menší vozidel do 12 tun se přitom na vybraném mýtném podílí 11 %, na těžší kamiony „zůstává“ 88 %, nově vytvořená kategorie autobusů se na výběrech podílí jedním procentem. V mýtném systému je aktuálně zaregistrováno přes 591 tisíc vozidel.