Ve statistikách krádeží firemních vozidel vede Ford a Škoda

zlodej kradez lupic hackuje

zlodej kradez lupic hackujeVe statistikách krádeží firemních vozidel vloni vedly značky Ford a Škoda. Vyplývá to z údajů společnosti LeasePlan, která je provozovatelem největšího tuzemského autoparku s téměř 20 000 vozy. Největší zájem byl mezi zloději o modely Ford Mondeo 1.8 a Škoda Octavia 1.9 – u obou typů se v roce 2011 ztratilo 1,2 % z celkového počtu provozovaných vozidel. Odborníci jako obranu proti zlodějům doporučuje kombinaci více zabezpečovacích prvků a obezřetnost při výběru místa parkování.

 

„Statistiky ukazují, že největší zájem mají zloději o modely vozidel, které jsou už delší dobu na trhu. Důvodem krádeže je totiž obvykle pořízení náhradních dílů, kdy je odcizený vůz co nejrychleji rozebrán a díly z něj pak putují do neautorizovaných servisů. Trvale rostoucí nárůst počtu krádeží proto zaznamenáváme u vozů Škoda, v roce 2011 pak došlo také k výraznějšímu nárůstu u značky Ford. Tradičně nejméně se kradou japonská auta,“ říká specialista společnosti LeasePlan Michal Prokopec.

Na krádežích se podle zkušeností odborníků podílejí organizované skupiny zlodějů, které často v určitém místě během jediné noci odcizí více vozidel konkrétního modelu. Michal Prokopec jako ochranu proti krádeži doporučuje několik základních pravidel:

 

1. Jakékoliv zabezpečení je lepší než žádné – pokud ho ovšem použijete

Na trhu dnes existuje široké množství zabezpečovacích systémů pro automobily. Zloději ale často využívají nepozornosti nebo lenosti řidiče, který při opuštění vozidla systém nezamkne a zbytečně jim tak usnadní práci.

„Jako optimální řešení doporučuji systémy pro zamykání řadící páky, jako je Defend Lock nebo Construct. Počáteční investice je sice v řádu tisíců korun, nicméně se vrátí za průměrně 3,5 roku díky slevám na pojištění, kterou provozovatel zabezpečeného vozidla získá u pojišťovny – sleva běžně dosahuje 5 až 10 % z obvyklé sazby pojištění,“ uvádí Michal Prokopec.

K dispozici jsou rovněž elektronické sledovací systémy, které v případě odcizení umožňují nalezení vozidla na dálku – vzhledem k počáteční investici i provozním nákladům jsou ale vhodnější spíše pro vozy vyšší cenové kategorie. Vhodnou alternativou takových řešení je elektronická kniha jízd. Ta při běžném provozu firemního vozidla zaznamenává jeho cesty, umožňuje jejich optimalizaci, kontrolu jednotlivých tras a úsporu nákladů. V případě krádeže pak umožňuje zjistit aktuálního polohu vozidla.

 

2. Kombinace více zabezpečovacích prvků znepříjemní práci zlodějům

I v případě, že je vozidlo zajištěno kvalitním bezpečnostním systémem, se vyplatí investovat i do dalších detailů, jako je vyleptání VIN čísla na všechna skla vozu. Taková ochrana snižuje riziko odcizení, protože výrazně znepříjemňuje práci zlodějům, kteří auta rozebírají na díly.

„Okna s vyleptaným VIN nemohou zloději prodat do servisu a musí je zlikvidovat, což není vůbec snadné a je to pro ně dodatečný náklad, navíc to usnadňuje možnost jejich odhalení. Proto si raději vyberou auto, které takové zabezpečení nemá. Vyleptání VIN je investice v řádu stokorun, což je proti ceně vozu takřka zanedbatelná částka,“ vysvětluje Michal Prokopec.

 

3. Dejte pozor, kde parkujete

Řidič by neměl usnadňovat práci zlodějům tím, že zaparkuje na tmavém nebo odlehlém místě. Výhodou je parkovat například pod pouličním osvětlením, které pro zloděje představuje vyšší riziko, že bude při krádeži odhalen.

„Vhodným místem pro zaparkování je i v blízkosti kancelářských nebo průmyslových budov, které mají noční ostrahu a často i vnější kamerový systém. Už jen fakt, že může být při krádeži viděn, je pro zloděje významným rizikovým faktorem, a spíše si proto vybere auto zaparkované jinde,“ říká Michal Prokopec.

Nejbezpečnějším místem pro zaparkování je samozřejmě garáž nebo hlídané parkoviště. I zde je ale třeba nezapomínat na aktivaci bezpečnostních systémů, kterými je vozidlo vybaveno.